MENU

Μετά τους πρώτους αγώνες του 2026, το paddock ήδη συζητά διορθώσεις στους κανονισμούς και όταν μια «επανάσταση» χρειάζεται βελτιώσεις πριν καν συμπληρώσει δύο Grand Prix, κάτι προφανώς δεν έχει κουμπώσει σωστά.

Η Formula 1 αγαπά τις μεγάλες λέξεις. «Νέα εποχή», «τεχνολογική επανάσταση», «το μέλλον των αγώνων». Όλα αυτά ακούστηκαν όταν παρουσιάστηκαν οι κανονισμοί του 2026. Νέα φιλοσοφία αεροδυναμικής, ενεργές πτέρυγες, κινητήρες με τεράστιο ποσοστό ηλεκτρικής ισχύος και μονοθέσια που υποτίθεται ότι θα έκαναν το racing πιο συναρπαστικό.

Μόνο που η πραγματικότητα της πίστας αποδεικνύεται λιγότερο εντυπωσιακή από τα δελτία Τύπου.

Η FIA, η Formula 1 και οι ομάδες ετοιμάζονται ήδη να επανεξετάσουν πτυχές των κανονισμών, με τις συζητήσεις να ξεκινούν μετά τον αγώνα της Κίνας και πιθανές αλλαγές να μπορούν να εφαρμοστούν ακόμη και από το Grand Prix της Ιαπωνίας στις 29 Μαρτίου! Δηλαδή, μόλις λίγους αγώνες μετά την έναρξη της σεζόν.

Και μόνο αυτό αρκεί για να καταλάβει κανείς ότι η νέα γενιά μονοθεσίων δεν έχει βρει ακόμη τη σωστή ισορροπία.

Το πρόβλημα δεν είναι το σασί, είναι η ενέργεια

Παραδόξως, ένα κομμάτι του νέου πακέτου έχει λειτουργήσει αρκετά καλά. Τα πιο ευέλικτα μονοθέσια, που απομακρύνθηκαν από την ακραία φιλοσοφία ground effect, έχουν κερδίσει θετικά σχόλια από αρκετούς οδηγούς.

Το μεγάλο ζήτημα βρίσκεται αλλού. Στους κινητήρες και κυρίως στη διαχείριση της ενέργειας.

Οι νέες μονάδες ισχύος βασίζονται πολύ περισσότερο στην ηλεκτρική ενέργεια, με αποτέλεσμα οι οδηγοί να περνούν μεγάλο μέρος του αγώνα διαχειριζόμενοι μπαταρίες αντί να επιτίθενται. Η ανάκτηση και η χρήση ενέργειας έχουν γίνει τόσο καθοριστικές που πολλοί στο paddock θεωρούν ότι έχουν αλλοιώσει τη φυσική ροή ενός αγώνα.

Με απλά λόγια, η Formula 1 κινδυνεύει να γίνει λιγότερο αγώνας και περισσότερο άσκηση ενεργειακής λογιστικής.

Πολλές προσπεράσεις, αλλά όχι απαραίτητα καλό racing

Στην Αυστραλία, ο πρώτος αγώνας της χρονιάς, είχε σχεδόν τριπλάσιες προσπεράσεις σε σχέση με πέρυσι. Στατιστικά εντυπωσιακό. Στην αίσθηση της πίστας όμως, αρκετοί οδηγοί μίλησαν για προσπεράσεις που έμοιαζαν «τεχνητές».

Όταν το προσπέρασμα εξαρτάται κυρίως από το ποιος έχει διαθέσιμη ενέργεια και ποιος όχι, η μάχη χάνει μέρος της αυθεντικότητάς της.

Ο παγκόσμιος πρωταθλητής Λάντο Νόρις ήταν ιδιαίτερα αιχμηρός, λέγοντας ότι η Formula 1 πέρασε από το να έχει ίσως τα καλύτερα μονοθέσια, σε πιθανώς τα χειρότερα με το νέο πακέτο κανονισμών.

Και δεν ήταν μόνο θέμα οδηγικής απόλαυσης. Ο Βρετανός προειδοποίησε και για έναν πιο ανησυχητικό παράγοντα: τις μεγάλες διαφορές ταχύτητας μεταξύ αυτοκινήτων με διαφορετικά επίπεδα ενέργειας.

Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι διαφορές μπορούν να φτάσουν ακόμη και τα 30-50 χλμ./ώρα, κάτι που αυξάνει σημαντικά τον κίνδυνο σε καταστάσεις μάχης.

Όταν η τεχνολογία δημιουργεί νέο ρίσκο

Οι ανησυχίες για την ασφάλεια δεν περιορίζονται μόνο στη διαχείριση ενέργειας.

Η ενεργή αεροδυναμική και το straightline mode (SLM) έχουν επίσης προκαλέσει συζητήσεις στο paddock. Ο Κάρλος Σάινθ χαρακτήρισε τη συμπεριφορά των μονοθεσίων σε ορισμένες καταστάσεις «επικίνδυνη», ειδικά σε σημεία όπου η ευθεία συνδυάζεται με ελαφριά καμπή.

Για τον Ισπανό οδηγό, το SLM μοιάζει περισσότερο με «μπάλωμα» σε ένα βαθύτερο πρόβλημα, που δεν είναι άλλο από τη φιλοσοφία των κινητήρων.

Βεβαίως, αν οι μονάδες ισχύος δεν ήταν τόσο περιορισμένες ενεργειακά, ίσως να μην χρειαζόταν όλη αυτή η περίπλοκη αεροδυναμική υποβοήθηση.

Δεν είναι όλοι εναντίον των κανονισμών

Φυσικά, όπως συμβαίνει πάντα στη Formula 1, οι απόψεις διίστανται.

Ο νικητής του πρώτου αγώνα της χρονιάς, Τζορτζ Ράσελ, ζήτησε περισσότερη υπομονή. Υποστήριξε ότι οι οδηγοί συχνά επικρίνουν τους κανονισμούς ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα, ενώ και ο Λιούις Χάμιλτον δήλωσε ότι προσωπικά βρήκε τα νέα μονοθέσια διασκεδαστικά στην οδήγηση.

Αλλά στο paddock υπάρχει ένας άγραφος κανόνας. Οι οδηγοί που έχουν ανταγωνιστικό αυτοκίνητο βλέπουν πάντα τα πράγματα λίγο πιο θετικά.

Το μόνο βέβαιο είναι ότι η Formula 1 έχει αλλάξει χαρακτήρα. Η κατατακτήρια διαδικασία μοιάζει όλο και περισσότερο με άσκηση διαχείρισης ενέργειας, ενώ ο αγώνας θυμίζει συχνά σκάκι υψηλής ταχύτητας, όπου κάθε κίνηση πρέπει να υπολογιστεί δύο ή τρεις γύρους νωρίτερα.

Για κάποιους αυτό είναι το μέλλον του σπορ. Για άλλους, μια υπερβολικά τεχνητή εκδοχή του.

Η αλήθεια πιθανότατα βρίσκεται κάπου στη μέση. Οι κανονισμοί του 2026 δεν είναι αποτυχία, αλλά σίγουρα δεν είναι ακόμη το τέλειο σύστημα που υποσχέθηκε η Formula 1.

Και ίσως αυτό να είναι το πιο ενδιαφέρον στοιχείο της νέας εποχής. Το ότι το πρωτάθλημα ξεκίνησε ήδη τη διαδικασία αυτοδιόρθωσης.

Διότι στη Formula 1, όπως και στην ίδια την οδήγηση, το πιο σημαντικό δεν είναι μόνο η ταχύτητα. Είναι να διορθώνεις τη γραμμή σου πριν βγεις από την πίστα.

Μεγάλη επιτυχία: Οι πιλότοι της F1 έγιναν (υπο)λογιστές ενέργειας