Η ΑΕΚ μετά τον Ευρωπαϊκό αποκλεισμό, άφησε τους δύο πρώτους της βαθμούς στην OPAP Arena με αντίπαλο την Λαμία του Μαρίνου Σατσιά. Η προσπάθεια του coach Ματίας Αλμέιδα να αλλάξει την επιθετική λειτουργία της ομάδας του όμως, είναι ένα βήμα πριν την ολοκλήρωσή της.
Στο σημερινό μας κείμενο, αναλύουμε τις τακτικές αλλαγές του Αργεντινού και παρουσιάζουμε την στροφή που κάνει από το Gegenpressing στο Positional Play. Δεδομένα χρειάζεται λίγο ακόμα χρόνο, όμως το πλάνο του είναι ξεκάθαρο και δεν γίνεται να αποτύχει.
Γιατί αλλάζει φιλοσοφία
Μετά την πρώτη του “εκκωφαντική” χρονιά στην Ελλάδα, ο Ματίας Αλμέιδα επιχειρεί να εμπλουτίσει το επιθετικό παιχνίδι της ΑΕΚ. Ο Αργεντινός coach παρουσίασε μια ομάδα που ξέφυγε από τα Ελληνικά δεδομένα, παίζοντας σε πρωτοφανής εντάσεις και ασκώντας πίεση στον αντίπαλο που συναντούσες μόνο σε κορυφαία Ευρωπαϊκά πρωταθλήματα. Μία αναζήτηση στο google με τις λέξεις PPDA και ΑΕΚ θα σας πείσει.
Με το Gegenpressing η ΑΕΚ έκανε ποδοσφαιρικό bullying στους αντιπάλους, ήταν τόσο έντονο το φαινόμενο που δεν χρειαζόταν να κάνει κάτι άλλο στο γήπεδο. Ωθούσε την ομάδα που είχε απέναντι της σε συνεχή λάθη, σκοράροντας στη συνέχεια βάζοντας αφόρητη πίεση στην αντίπαλη περιοχή. Η εξαιρετική κατάσταση που βρέθηκαν οι Λιβάι - Πινέδα και τα κρίσιμα γκολ του Τσούμπερ, της έδωσαν πρωτάθλημα και Κύπελλο.
Την περσινή σεζόν η ΑΕΚ εμφανίστηκε με μικρότερο κίνητρο στο παιχνίδι της. Η πίεση της δεν ήταν πια ίδια καθώς ο Αραούχο δεν βρήκε ποτέ ξανά μετά τον τραυματισμό του την ένταση, ο Λιβάι είχε τα γνωστά θέματα, ενώ οι Γκατσίνοβιτς και Πινέδα δεν έπιασαν τα ίδια standards. Ταυτόχρονα, οι αντίπαλοι για να αποφύγουν τα πολλά λάθη απομάκρυναν την μπάλα αμέσως προς τους επιθετικούς τους, οπότε pressing δε μπορούσε να ασκηθεί.
Εκεί φάνηκαν και τα πρώτα σοβαρά προβλήματα της ΑΕΚ. Δεν μπορούσε να επιτεθεί ορθολογικά και ήταν μονότονη. Η μεταγραφή του Πιζάρο δεν έδωσε την δυνατότητα δημιουργίας και απειλής από τον άξονα, έτσι η ΑΕΚ αναγκαζόταν να σεντράρει πολύ, δεν σκορπούσε τον φόβο της πρώτης χρονιάς πια.
Φέτος επιχειρεί να ανοίξει την αντίπαλη άμυνα ορθολογικά
Στις παρακάτω γραμμές, παρουσιάζουμε το επιθετικό πλάνο του Ματίας Αλμέιδα. Όπως θα αντιληφθείτε και εσείς, η ΑΕΚ πλέον έχει ξεκάθαρους ρόλους ποδοσφαιριστών, χρησιμοποιεί τα half spaces, δίνει έμφαση στην συνεργασία τριών ποδοσφαιριστών στις πλευρές επιχειρώντας overlaps και underlaps ενώ ο ρόλος του Πινέδα είναι διαφορετικός. Ξεκινάμε.
Πινέδα σε σύνθετο ρόλο playmaker - box to box – κόφτη
Στην Λατινική Αμερική και συγκεκριμένα στην Βραζιλία, υπάρχει ο όρος “Segundo Volante”. Πάλι το google θα σας φανεί χρήσιμο. Ο συγκεκριμένος ρόλος είναι ιδιαίτερα απαιτητικός καθώς πρόκειται για διασταύρωση οργανωτή, box to box και κόφτη. Ο μόνος που μπορεί να το κάνει στο Ελληνικό πρωτάθλημα, είναι ο Μεξικάνος.
Στην αρχή της ανάπτυξης, ο Πινέδα έχει αλλάξει πλέον πλευρά και αγωνίζεται αριστερά του Σιμάνσκι, χαμηλά. Τα προηγούμενα χρόνια όπως θυμάστε, έπαιζε δεξιά του. Μένει ως υποστήριξη στα ανεβάσματα του Πήλιου για να οργανώσει, ενώ όταν η ανάπτυξη περάσει σε δεύτερη φάση φτάνει μέχρι την αντίπαλη περιοχή.
Στο pressing είναι αρκετά επιδραστικός, λόγω της ανεπτυγμένης επιτάχυνσης του δεν δίνει χρόνο στον αντίπαλο να σκεφτεί. Τα aggressive runs του πάνω στον κάτοχο της μπάλας οδηγούν σε λανθασμένες επιλογές πάσας καθώς στο Ελληνικό πρωτάθλημα δεν υπάρχει η ποιότητα για να αντιμετωπιστεί η πίεση του.
Χρησιμοποίηση των half spaces
Όταν η επίθεση δεν οδηγηθεί σε προσπάθεια τελικής, ο Πινέδα μαζί με τον Λιούμπισιτς είναι αυτοί που παίζουν κοντά και διαγώνια πίσω από τον Λιβάι Γκαρσία. Κρατάνε τα half spaces και ο λόγος είναι πως ενώ η άμυνα μετακινείται από πλευρά σε πλευρά, οι Πινέδα και Λιούμπισιτς δεν ακολουθούν την πορεία της μπάλας, για να υπάρχει ταχύτατη μεταφορά της από το ένα άκρο στο άλλο.
Συνεργασίες στα άκρα
Στην δεξιά πλευρά της η ΑΕΚ χρησιμοποιεί undelaps με τον Λάζαρο Ρότα σε δεύτερο χρόνο. Μαζί με τον Άμραμπατ που συνθέτουν το δίδυμο στην πλευρά, έχουν κίνηση με σκοπό να αναγκάσουν τους αντιπάλους σε λάθος μετατόπιση. Αλλάζουν θέσεις μεταξύ τους με τον Ρότα να έρχεται εσωτερικά.
Στην αριστερή της πλευρά, η ΑΕΚ είναι πλέον πιο ζωηρή. Εδώ έχουμε συνεργασία τριών ποδοσφαιριστών. Στους Κοϊτά και Πήλιο που δεν είναι οι καλύτεροι στο παιχνίδι συνεργασίας με πάσα, ο coach Αλμέιδα ισοσκελίζει την έλλειψη με την παρουσία του Πινέδα. Ο νεαρός Έλληνας με τον Κοϊτά έχουν αναπτύξει καλή συνεργασία, η ταχύτητα του Πήλιου ενδείκνυται για επιθετικά runs στην περιοχή, ενώ ο Κοϊτά προσφέρει μακρινό σουτ και παιχνίδι ένας εναντίων ενός.
Οι αντίθετες κινήσεις προς τα πίσω του Κοϊτά ανοίγουν χώρους για overlaps. O Μαυριτανός λόγω της ικανότητας του στο ένας με έναν συνήθως μαρκάρεται στενά και αυτό δένει εξαιρετικά με την ταχύτητα του Πήλιου και την πάσα του Πινέδα στον χώρο.
Στο γενικό πλάνο, βλέπουμε τον Πήλιο να είναι σε φάση underlap από την αρχή της ανάπτυξης της ΑΕΚ με τον Κοϊτά να μένει ανοιχτά.
Στα χαφ υπάρχει η ασυμμετρία με τον Σιμάνσκι κεντρικά, τον Πινέδα αριστερά του και τον Λιούμπισιτς δεξιά του, ενώ ο Λιβάι είναι στην κορυφή. Άμραμπτ και Ρότα συνθέτουν το δίδυμο στα δεξιά με το underlap του τελευταίου να γίνεται σε δεύτερο χρόνο
Κεντρικός άξονας
Δεν είναι μόνο οι τακτικές αλλαγές στα άκρα που επιχειρεί φέτος ο Ματίας Αλμέιδα. Ο Αργεντινός coach προσπαθεί να αλλάξει και τις συνήθεις στον άξονα. Τον ρόλο του Αραούχο έχει πάρει πλέον ο Λιούμπισιτς και λειτουργεί ως κρυφό φορ. Ο Λιβάι, εξαιρετικός να παίζει με πλάτη και να υποδέχεται μπάλες, δίνει την δυνατότητα κρατώντας την ένα - δύο δευτερόλεπτα στα πόδια του, χρόνο στους κεντρικούς αμυντικούς να τον μαρκάρουν. Ταυτόχρονα, ο Λιούμπισιτς διαβάζει και επιτίθεται στους κενούς χώρους που αφήνουν αυτοί, λειτουργώντας ως κρυφός επιθετικός.
Όπως είδαμε και πιο πάνω, άλλη μια διαφοροποίηση στον κεντρικό άξονα είναι και η υποστήριξη του Λιβάι Γκαρσία από τους Πινέδα και Λιούμπισιτς.
Υπάρχει κίνηση στα πλάγια και στον άξονα, πρόβλημα η δημιουργία
Πλέον υπάρχει κίνηση και ταχύτητα μεταφοράς μπάλας με συγκεκριμένους ρόλους που κουμπώνουν καλά στα χαρακτηριστικά των ποδοσφαιριστών. Η ΑΕΚ είναι σε καλό επίπεδο μέχρι να πάει την μπάλα έξω από την αντίπαλη περιοχή, δυσκολεύεται όμως να κάνει την σωστή τελική επιλογή.
Είναι δεδομένο πως τα πράγματα φέτος είναι πιο δύσκολα. Η ΑΕΚ προσπαθεί να πάει σε παιχνίδι ελέγχου με μεγάλα ποσοστά κατοχής, αυτό σημαίνει ότι θα αντιμετωπίζει συνεχώς set άμυνες, το μεγάλο πρόβλημα των δύο προηγούμενων χρόνων. Πως λύνεται αυτό;
Έρικ Λαμέλα
Για να διασπάσεις κλειστές άμυνες, χρειάζεσαι ποιότητα, οξυδέρκεια (κρατήστε το αυτό), καλή τεχνική κατάρτιση και ηρεμία. Η μεγάλη μεταγραφή της ΑΕΚ φέτος, ο Αργεντινός Έρικ Λαμέλα διαθέτει όλα τα παραπάνω στοιχεία. Αν νομίζετε ότι ήταν τυχαίο πως η ΑΕΚ με την είσοδο του δημιούργησε τόσες καλές τελικές, διαφωνούμε. Ο Λαμέλα κατέγραψε πέντε πάσες κλειδιά, όπως βλέπετε και παραπάνω είναι ικανός να εντοπίσει σε μικρούς χώρους ρήγμα και να πασάρει σωστά. Η ΑΕΚ τα είχε όλα, εκτός από την φαντασία του Λαμέλα.
Όταν έχεις και την ικανότητα να ντριμπλάρεις σε μικρό χώρο και να πασάρεις ταυτόχρονα σωστά, δημιουργείς φάσεις για τους συμπαίκτες σου.
Οξυδέρκεια: Ένας μέτριος ποδοσφαιριστής ελέγχει τον χώρο γύρω του δύο με τρείς φορές σε διάστημα δέκα δευτερολέπτων. Ένας καλός, τέσσερις με πέντε. Ο Λαμέλα στην συγκεκριμένη φάση, τσέκαρε συμπαίκτες και αντιπάλους έξι φορές σε εφτά δευτερόλεπτα. Μην αναρωτιέστε γιατί έγραψε πέντε πάσες κλειδιά και μία τελική που παραλίγο να γίνει γκολ ενώ έδωσε και την ασίστ στον Μουκουντί με μόλις τριάντα οκτώ λεπτά συμμετοχής.
Η ΑΕΚ και ο Ματίας Αλμέιδα επιχειρούν μια δραστική αλλαγή στον τρόπο παιχνιδιού. Οι βάσεις έχουν μπει, απαιτείται λίγος χρόνος ακόμα ώστε οι κινήσεις των ποδοσφαιριστών να συνδυαστούν με το timing στην πάσα. Η ποιότητα του Λαμέλα και φόρμα του Λιβάι Γκαρσία θα είναι καταλυτικοί παράγοντες για να υλοποιηθεί ο φετινός τακτικός σχεδιασμός.
Ακόμα και οι μεταγραφές που έγιναν, είχαν όλες απόλυτη λογική με βάση τις αλλαγές που επιχειρεί ο Αργεντινός. Η ΑΕΚ φέτος προσπαθεί με τον δύσκολο τρόπο, όμως να είστε σίγουροι πως οι φίλοι της θα δουν ωραίο ποδόσφαιρο και πολλά γκολ. Αρκεί να υπάρχει υπομονή. Λίγη ακόμα.