MENU

Όταν τον Δεκέμβριο του 2006 παρουσιάστηκαν από την ΠΑΕ Παναθηναϊκός οι μακέτες του Βοτανικού, μάλλον κανείς δεν θα περίμενε ότι τον Οκτώβριο του 2022 θα συζητούσαμε ακόμα για μελέτες, διαγωνισμούς και χρονοδιαγράμματα. Όμως μετά από 16 χρόνια κοροϊδίας με ευθύνη όλων, φαίνεται πως πράγματι το νερό μπήκε στο αυλάκι. Την Παρασκευή πιθανότατα, μετά από προσπάθειες 3,5 ετών, η Οικονομική Επιτροπή του Δήμου Αθηναίων θα εγκρίνει την έναρξη του ανοιχτού Διεθνούς Διαγωνισμού για την κατασκευή του γηπέδου που θα παραχωρηθεί στον Παναθηναϊκό ουσιαστικά για πάντα.

Το SDNA μέσα από τα αποκαλυπτικά δημοσιεύματα του Βασίλη Βέργη έχει ανοίξει μπροστά στον κόσμο του Παναθηναϊκού όλα τα φύλλα πάνω στο τραπέζι. Ένα προς ένα. 

Σήμερα επιχειρεί μια περαιτέρω προσέγγιση εξηγώντας τι πρόκειται να γίνει από ‘δω και στο εξής. Τι θα συμβεί δηλαδή από τη στιγμή που θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός. Ποιοι είναι οι υποψήφιοι να αναλάβουν ανάδοχοι του έργου. Ποια είναι τα επόμενα στάδια. Πότε θα έχουμε οριστικό αποτέλεσμα. Πότε θα δούμε μπουλντόζες. Πότε αναμένεται να ολοκληρωθεί η κατασκευή του γηπέδου. Τι χωρητικότητα θα έχει τελικά το γήπεδο. Ποιος είναι ο προϋπολογισμός του έργου. Γιατί προβλέφθηκε τάφρος στο ποδοσφαιρικό γήπεδο. Ποιοι είναι σήμερα εκείνοι που «τρέχουν» περισσότερο» για να γίνουν όλα όπως πρέπει. Τι μπορεί να προκαλέσει καθυστερήσεις.

Έντεκα θέματα που χρήζουν απαντήσεων μέσα από εκτιμήσεις για το έργο, τη «Διπλή Ανάπλαση», το γήπεδο του Παναθηναϊκού, τα κόστη.

Ποια είναι η επόμενη μέρα του διαγωνισμού;

Εν αντιθέσει με ό,τι κυκλοφορεί ευρέως, δεν προκύπτει από πουθενά ότι ο διαγωνισμός θα κρατήσει ένα χρόνο. Αυτό είναι απευκταίο σενάριο παρ’ ότι αποτελεί τακτική κάποιων ώστε να μην εκτεθούν χρονικά. Σε 2 ή το αργότερο 3 μήνες, θα έχουν κατατεθεί οι προσφορές των εταιριών. Κι εκεί θα γίνουν γνωστοί οι «διαγωνιζόμενοι». Η μελέτη εφαρμογής είναι έτοιμη, πάνω σε αυτή θα πατήσουν, και θα καταθέσουν προτάσεις μέσα από τα «θέλω» του Παναθηναϊκού.

 

Ποιοι είναι οι υποψήφιοι να καταθέσουν προσφορά στη δημοπράτηση και πόσο πιθανό είναι να έρθει ξένος κατασκευαστής να συμμετάσχει στη διαδικασία;

Θεωρητικά, μπορούν όλες οι εταιρίες. Πρακτικά, σε τόσο μεγάλα έργα «μπαίνουν» οι πέντε μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας: Άκτωρ, Τέρνα, Μυτιληναίος, J & P Αβαξ και Ίντρακατ. Θεωρείται απίθανο με τα σημερινά δεδομένα να εμπλακεί ξένος κατασκευαστής. Ωστόσο ο Παναθηναϊκός αλλά και ο Δήμος - παρότι δεν έχουν δικαίωμα να το απαγορεύσουν σε κανέναν - για προφανείς λόγους που δεν χρειάζεται… υπερανάλυσης θα ήθελε να αποφύγει εμπλοκή στην κατασκευή του γηπέδου, ανθρώπων που συνδέονται ή έχουν συνδεθεί με τον Ολυμπιακό, διότι θα φέρει σε δύσκολη θέση τους πάντες. Είναι σημαντικό εδώ να τονιστεί κάτι. Καμία από τις παραπάνω εταιρίες δεν θα εμπλακεί στον διαγωνισμό με πρώτο κίνητρο το οικονομικό. Τα περιθώρια κέρδους είναι μικρά για εταιρίες αυτού του μεγέθους, όμως το έργο λόγω της ιστορικότητας του και της σύνδεσης του με ένα μεγάλο κομμάτι του κοινωνικού ιστού αποτελεί πόλο έλξης για λόγους πρεστίζ και προσθήκης στο portfolio τους. 

 

Ποια είναι τα επόμενα στάδια μετά την προκήρυξη του διαγωνισμού;

Μέχρι τα Χριστούγεννα ή τις αρχές του νέου έτους θα έχει ολοκληρωθεί η υποβολή προσφορών και τότε θα γίνουν γνωστοί σε όλους οι διαγωνιζόμενες εταιρίες. Στη συνέχεια θα υπάρξει ένας τεχνικός έλεγχος κατά πόσο πληρούν δηλαδή τις προϋποθέσεις που έχουν τεθεί. Θα ακολουθήσει η αξιολόγηση. Κι έπειτα εκείνος που θα έχει καταθέσει την καλύτερη προσφορά και θα δώσει τις μεγαλύτερες εκπτώσεις προς το ελληνικό δημόσιο, θα είναι και ο ανάδοχος. 

 

Τι θα μπορούσε να καθυστερήσει το έργο;

Όλα θα εξαρτηθούν από δύο παράγοντες: Α) το πόσο γρήγορα θα τρέξει ο Δήμος που δείχνει μεγάλη θέληση αλλά πολλές φορές έχει αργά αντανακλαστικά λόγω γραφειοκρατίας και ελλείματος εμπειρίας σε έργα τέτοιου βεληνεκούς Β) Αν θα προκύψουν ενστάσεις. Στην Β περίπτωση δεν υπήρξαν ενστάσεις ούτε στο γήπεδο της ΑΕΚ για το οποίο όλοι γνωρίζουν τι εμπόδια είχαν υψωθεί, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως δε μπορούν να υπάρξουν τώρα. Αν όλα κυλήσουν όπως πρέπει, παράγοντες της αγοράς ρισκάρουν την πρόβλεψη ότι μέχρι το τέλος Ιουνίου μπορεί να υπάρξει ανάδοχος με τη σύμβαση υπογεγγραμμένη.

 

Ποιο είναι ένα ρεαλιστικό σενάριο εκκίνησης της κατασκευής;

Αν η διαγωνιστική διαδικασία ολοκληρωθεί χωρίς προβλήματα και μέχρι τον Ιούνιο του 2023 υπάρξει ανάδοχος, τότε τα έργα κατασκευής θα εκκινήσουν μέσα στο 2023. Αρκεί να έχει γίνει η σχετική προεργασία από τον Δήμο και τον ανάδοχο στη συνέχεια που αφορά την εκκαθάριση από μπάζα (θα έπρεπε να έχει γίνει ήδη αυτό), την οικονομική άδεια που πρέπει να ανανεωθεί κλπ. 

 

Ποιο θεωρείται το πιο δύσκολο «θέμα» του γηπέδου;

Στη Νέα Φιλαδέλφεια υπήρξε ένα «συνοδό» έργο, αυτό της υπογειοποίησης. Στον Βοτανικό φτάνουν σε διψήφιο αριθμό, με τη διάνοιξη δρόμου, υπογειοποίησης, πεζογέφυρας κλπ. Αυτό καθιστά αδήριτη την ανάγκη «επόπτευσης» από την πλευρά του Παναθηναϊκού όλων των έργων, όχι μόνο του ποδοσφαιρικού γηπέδου, διότι τα πάντα στο τέλος βρίσκονται σε συνάρτηση με την τελική κατασκευή. 

 

Πότε θα μπορούσε να δοθεί το «κλειδί» στον Παναθηναϊκό;

Εδώ υπάρχει ένα δεδομένο. Με βάση το MoU δε μπορεί το γήπεδο να ολοκληρωθεί… όποτε να ‘ναι. Οι όροι της δημοπράτησης αλλά και η σύμβαση που θα υπογράψει ο κατασκευαστής θα αναφέρουν ρητώς ότι εντός 36 μηνών θα πρέπει να παραδοθεί το γήπεδο στον Παναθηναϊκό. Η μελέτη υπάρχει, η σύμβαση περιμένει τον ανάδοχο, ο χώρος είναι αρκετά μεγάλος ώστε να μην προκύψει ανάγκη στριμώγματος, κατά συνέπεια, ο χρόνος αποπεράτωσης θα συνδέεται άμεσα με τον χρόνο εκκίνησης. Οι αισιόδοξες εκτιμήσεις λένε ότι αν το έργο δεν προσκρούσει κάπου, θα είναι έτοιμο σε 30 μήνες. Αν ακολουθηθούν τα χρονοδιαγράμματα, το γήπεδο θα πρέπει να είναι προς χρήση πριν τη σεζόν 2026-27. 

 

Ποιο είναι το κόστος κατασκευής του γηπέδου;

Εδώ επικρατεί μια σύγχυση τις τελευταίες μέρες. Η κατασκευή του γηπέδου έχει κόστος 115 εκατομμύρια ευρώ. Το ποσό είναι εγκεκριμένο και δεσμευμένο, άρα δε δύναται να χρησιμοποιηθεί αλλού. Ωστόσο προ ημερών το ποσό ανέβηκε στα 123 εκ. Ευρώ κι όχι στα 125, με τη διαφορά ότι «ακουμπάνε» στο γήπεδο, δεν αφορούν την κατασκευή του. Τα 5 εκατομμύρια αφορούν μια υπογειοποίηση-σύνδεση από το Μετρό «Ελαιώνας» προς το γήπεδο, ενώ τα 3 εκατομμύρια μια πεζογέφυρα για ασφαλέστερη πρόσβαση στο γήπεδο. Υποσημείωση: Η πεζογέφυρα έχει μπει με προαίρεση στο έργο, κάτι που σημαίνει πως αν ο Δήμος δεν θέλει να την κατασκευάσει, μπορεί να ακυρώσει το συγκεκριμένο κομμάτι. 

 

Ποια θα είναι η χωρητικότητα του γηπέδου και πόσα διαζώματα θα έχει;

Όχι μικρότερη των 38.500 θεατών, όχι μεγαλύτερη των 40.000. Ο Παναθηναϊκός επιθυμεί να εξαντλήσει τη μέγιστη χωρητικότητα που του δίνει το παρόν Προεδρικό Διάταγμα, δηλαδή 40.000 θέσεις (μαζί με τις σουίτες). Αυτό όμως, είναι κάτι που θα προκύψει στην πορεία με βάση τη μελέτη που έχει παραδώσει ο Παναθηναϊκός με τις ανάγκες του, αλλά και τη συνεννόηση με την κατασκευάστρια εταιρία. Δεδομένα πάντως δεν θα είναι μικρότερη από 38.500 η χωρητικότητα. Με βάση τη μελέτη, έχουν προκύψει κάποιοι ενδεικτικοί αριθμοί θεατών ανά διάζωμα: Στο κάτω διάζωμα 18.542. Στο πάνω διάζωμα 12.469. Ενώ θα υπάρχει και τρίτο διάζωμα, στις κεντρικές θύρες με 7.011 καθήμενους. Αυτά τα νούμερα - που συνολικά φτάνουν τους 38.022 θεατές - επαναλαμβάνουμε ότι είναι ενδεικτικά, και δεν περιλαμβάνουν τις σουίτες.

 

Θα υπάρχει τάφρος στο γήπεδο; 

Οι όροι ασφαλείας κατασκευής νέων γηπέδων που έχει ανακοινώσει δημόσια η ΓΓΑ προβλέπουν ύπαρξη τάφρου ή πλέξιγκλας, περιμετρικά σε κάθε νεόδμητο γήπεδο. Η μελέτη του Παναθηναϊκού προβλέπει μικρή τάφρο (εν συγκρίσει πχ με το ΟΑΚΑ) αφενός για την καλύτερη θέαση όλων των φιλάθλων, αφετέρου για την ασφάλεια και την προστασία της ομάδας. Με μία αίρεση. Η τάφρος, που δεν έχει προβλεφθεί για ολόκληρο το γήπεδο, θα είναι έτσι κατασκευασμένη ώστε αν κριθεί σκόπιμο (πχ μελλοντικά από μια επόμενη διοίκηση) να μπορεί να κλείσει και τότε να τοποθετηθεί πλέξιγκλας όπως υπάρχει αυτή τη στιγμή στη Λεωφόρο. 

 

Ποια είναι η συμμετοχή του Παναθηναϊκού στο γιγάντιο αυτό έργο;

Βασικά, ο Παναθηναϊκός είναι ο πρώτος και ο τελευταίος παράγοντας του έργου. Αυτός παρέδωσε τη μελέτη, αυτός έχει τις απαιτήσεις, αυτός θα το χρησιμοποιήσει και θα δρέψει μελλοντικά τους καρπούς. Οι σχέσεις του ιδιοκτήτη του με τη σημερινή κυβέρνηση και τον σημερινό Δήμο έτρεξαν σε γοργούς, για Ελλάδα, ρυθμούς, το project και το έφεραν εκεί που ήθελε κι όπως το ήθελε ο σύλλογος. Κι αν τελικά κατασκευαστεί γήπεδο θα έχει γίνει με τον τρόπο που θα υποδείξει ο Παναθηναϊκός μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια. Από την ορατότητα στην Ακρόπολη μέχρι την απόσταση ανάμεσα στα, ευρωπαϊκών προδιαγραφών, καθίσματα. Ωστόσο κάπου εδώ, με την αναμενόμενη έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας, ο Παναθηναϊκός οφείλει να βγει δημόσια και να επικοινωνήσει στον κόσμο του με κάθε λεπτομέρεια, οτιδήποτε αφορά ένα έργο κομβικής σημασίας για το μέλλον του συλλόγου, όχι μόνο της ποδοσφαιρικής ομάδας. Το ρεπορτάζ συνεχίζεται και θα πάει μέχρι τέλους, αλλά η βαρύτητα των ανακοινώσεων από εκείνους που ανέλαβαν να φέρουν εις πέρας το έργο, είναι σαφέστατα διαφορετική.

Όλες οι απαντήσεις για Βοτανικό: Ποιοι αναμένονται στη δημοπράτηση, next stages, χωρητικότητα και αποπεράτωση!