MENU
Getty images

Είναι ο μεγαλύτερος πιλότος που έχει περάσει από την Formula 1. Ένας ασυμβίβαστος, ο Θεός της Βραζιλίας (πάνω κι από τον Πελέ), αυτός που πίσω στο 2010 οι ίδιοι οι οδηγοί της Φόρμουλα 1 τον ανακήρυξαν ως τον GOAT. 26 χρόνια μετά το θάνατό του, τίποτα δεν είναι πια το ίδιο...

Ο Άιρτον Σένα γεννήθηκε στις 21 Μαρτίου 1960 στο Σάο Πάουλο. Ήταν ο γιος μιας εύπορης οικογένειας, αφιέρωσε την σύντομη ζωή του στην πραγματοποίηση του εφηβικού του ονείρου, να καταρρίψει το ρεκόρ των πέντε παγκόσμιων τίτλων του Χουάν Μανουέλ Φάντζιο, τον οποίο ο ίδιος θεωρούσε τη μεγαλύτερη φυσιογνωμία στο χώρο της Φόρμουλα 1.

Καθώς ήταν από εύπορη οικογένεια, μόλις τεσσάρων ετών είχε το πρώτο του καρτ, ενώ στα 13 πήρε μέρος στον πρώτο του αγώνα. To 1983 έκανε την αρχή του στη Formula 3, κατακτώντας το πρωτάθλημα και ένα χρόνο μετά έκανε το ντεμπούτο του στην κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού με την Τόλεμαν. Στην πρώτη του σεζόν, με ένα σχεδόν κάκιστο μονοθέσιο, κατάφερε να ανέβει στο βάθρο στο grand prix του Μονακό. 

Αν και λόγω προβλημάτων στις κατατακτήριες έμεινε 13ος, στο grid η βροχή στο Μόντε Κάρλο βοήθησε τον Βραζιλιάνο, που οδήγησε στα όρια και με ένα τρομερό αγώνα πέρασε όποιον βρήκε μπροστά του (συμπεριλαμβανομένου και του Νίκι Λάουντα) και έφτασε μια ανάσα από τη νίκη. 

Όμως στο 31ο γύρο μετά από παράπονα δύο ομάδων -μεταξύ αυτών και η ομάδα του Προστ- το Grand Prix σταμάτησε για λόγους ασφαλείας και έτσι επειδή δεν είχε προλάβει να κάνει έναν γύρο μπροστά από τον Προστ ο Σένα έχασε την πρώτη θέση, αλλά έδειξε το απίθανο ταλέντο του.

Μετά τις αρκετά καλές εμφανίσεις του με την Τόλεμαν (ανέβηκε 3 φορές στο βάθρο ως rookie), ο Σένα υπέγραψε στη Λότους για την επόμενη σεζόν. Στο Εστορίλ ο Βραζιλιάνος κατάφερε να πάρει την πρώτη του pole position και στο βρεγμένο grid έκανε ακόμα έναν τρομερό αγώνα, για την πρώτη του νίκη στην F1 με διαφορά πάνω από ένα λεπτό (!) από τον δεύτερο Αλμπορέτο.

Την πρώτη του σεζόν στην Λότους, αν και τερματίσε τέταρτος στο πρωτάθλημα, κατάφερε να πάρει επτά pole positions και έδειξε για το τι ήταν ικανός. Το 1986 ο Βραζιλιάνος τερμάτισε ξανά τέταρτος, ενώ κατάφερε στη Χερέθ να πάρει τη νίκη σε έναν τρομερό αγώνα κερδίζοντας στα... ίσια Νάιτζελ Μάνσελ.

Η Λότους είχε... παραδώσει πνεύμα και ανέβαζε θερμοκρασία ενώ τα λάστιχά του ήταν σε τραγική κατάσταση, ο Μάνσελ πίεζε τον Σένα και στην τελική ευθεία η πέρασαν σχεδόν μαζί την τελική γραμμή με τον Άιρτον να παίρνει τη νίκη για 14 δέκατα του δευτερολέπτου- την πιο οριακή νίκη στην ιστορία.Με τη Λότους ο Σένα κατάφερε να πετύχει έξι νίκες πριν μετακομίσει στη McLaren για μία πενταετία... όνειρο.

Η ώρα της στέψης

Το 1988 ο Σένα μετακόμισε στην McLaren όπου θα ήταν team mate με τον Άλεν Προστ. Στο Ιαπωνικό grand prix ο πιλότος της Βρετανικής ομάδας ήταν στην pole position, αλλά έκανε τραγική εκκίνηση και έπεσε στην 16η θέση.

Με τις ελπίδες του για ένα πρωτάθλημα να λιγοστεύουν αφού έπεσε τόσο χαμηλά, οδηγώντας τρομερά μέσα σε 20 (!) γύρους ήταν στη δεύτερη θέση και κυνηγούσε τον αντίπαλό του στο πρωτάθλημα Προστ, τον οποίο και κατάφερε να περάσει και να κατακτήσει το πρώτο του πρωτάθλημα στην κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού.

Το 1989 ο Σένα έμεινε πίσω από τον Προστ στο πρωτάθλημα, με τον Γάλλο στην Ιαπωνία να προκαλεί ουσιαστικά ατύχημα με τον Βραζιλιάνο, που παρά το ότι συνέχισε τον αγώνα και τερμάτισε πρώτος τελικά αποκλείστηκε και η FIA τον τιμώρησε για παράβαση. 

Την επόμενη σεζόν ο Σένα πάλεψε ξανά για το πρωτάθλημα με τον Προστ που είχε μετακομίσει στη Ferrari. Τα πάντα κρίθηκαν στον τελευταίο αγώνα και πάλι. Η FIA πριν τον αγώνα αποφάσισε πως η θέση του Σένα ως poleman δεν θα άλλαζε και ο Προστ πήρε προβάδισμα, ωστόσο ο πιλότος της McLaren τον έφτασε με τους δύο να συγκρούονται και να εγκαταλείπουν τον αγώνα και τον Σένα να κατακτά ξανά τον τίτλο.
 

Στα έξι χρόνια που αγωνιζόνταν στη μεγάλη κατηγορία ο Βραζιλιάνος δεν είχε καταφέρει να πάρει ποτέ τη νίκη στο Grand Prix της πατρίδας του. Το 1991 όμως το έκανε με τον πιο απίθανο τρόπο που θα μπορούσε!

Στο Σάο Πάολο οι... τρελοί Βραζιλιάνοι έκαναν χαμό για τον ήρωά τους που πήρε την pole position. Στον αγώνα ο Σένα προηγούταν για 65 γύρους, ωστόσο το κιβώτιο ταχυτήτων της McLaren χάλασε με την μοναδική ταχύτητα στο μονοθέσιό του να είναι πλέον η 6η. Κανονικά κάποιος άλλος θα εγκατέλειπε, αλλά όχι ο Σένα...

Ο παγκόσμιος πρωταθλητής κατάφερε να αφήσει πίσω του τη Williams και πήρε την πρώτη του νίκη μέσα σε ντελίριο ενθουσιασμού, όμως από την προσπάθεια ήταν τόσο εξαντλημένος που με το... ζόρι πανηγύρισε.

Το 1993 στο Grand Prix του Ντόνιγκτον ο Σένα άρχισε άσχημα και έπεσε πέμπτος πίσω από τον νεαρό -τότε- Μίκαελ Σουμάχερ, όμως στο βρεγμένο grid σε έναν γύρο κατάφερε να προσπεράσει όλους τους αντιπάλους του και να μείνει στην 1η θέση μέχρι το τέλος. 

Η καλύτερη ίσως επίδοση του Άιρτον δεν ήταν σε αγώνα αλλά σε δοκιμαστικά, στην αγαπημένη του πίστα στο Μονακό το 1988. Όπως είχε πει και ο ίδιος «στο Μονακό οδηγούσα από ένστικτο, ήταν λες και ήμουν σε άλλη διάσταση...» αφήνοντας ένα δεύτερολεπτο πίσω τον Άλεν Προστ.

 

Το 1994... Όλοι ξέρουμε τι έγινε εκείνη την Πρωτομαγιά. Σήμερα, ωστόσο, τιμούμε τη ζωή του- οπότε δε θα το αναφέρουμε καν. 

H καριέρα του Σένα σε αριθμούς:

  1. 3 Παγκόσμια Πρωταθλήματα 
  2. 162 αγώνες
  3. 65 pole positons
  4. 80 φορές στο βάθρο
  5. 41 Νίκες

Ένας -μηχανοκίνητος- θεός. Siempre Senna...

4 τροχοί, 1 μηχανοκίνητος Θεός: Η ζωή δεν είναι ίδια χωρίς ε-Σένα...