MENU

Κι αν όλο αυτό που ζούμε είναι μία παραίσθηση; Αν όλο αυτό το ξεκατίνιασμα για το «ήταν ξεκάθαρο οφσάιντ το κορδόνι του αριστερού του παπουτσιού» είναι μία συζήτηση κενή λόγου και περιεχομένου; Αν αυτό που βλέπουμε είναι μία εικονική πραγματικότητα που μπορεί να έχει, αλλά μπορεί και να μην έχει καμία σχέση με την αλήθεια και το πραγματικό VAR; Οι εξηγήσεις έρχονται…

Το παιχνίδι της Αθλέτικ Μπιλμπάο με την Βαλένθια -λογικά- θα περνούσε πολύ γρήγορα στην απόλυτη λήθη. Μίζερο ποδόσφαιρο, φτωχό θέαμα, λίγες φάσεις και μόνο ένα γκολ. Αυτό το γκολ όμως έκανε αυτό το παιχνίδι αθάνατο. 

Ήταν μία δύσκολη, πολύ οριακή φάση, από αυτές που δίχως VAR θα χρειαζόταν αληθινός τζόγος από τον βοηθό για να πετύχει την σωστή απόφαση. Ο Μάξι Γκόμες δέχεται την μπάλα λίγο μετά την μεσαία γραμμή, «χτίζει» την φάση με πάσα δεξιά, γέμισμα στο ύψος του πέναλτι από τον Ντένις Τσέρισεφ και 0-1.

Ελάχιστοι στο γήπεδο κατάλαβαν ότι μπορεί να υπήρχε περίπτωση οφσάιντ στο ξεκίνημα της φάσης, οι παίκτες της Αθλέτικ ούτε καν διαμαρτυρήθηκαν. Από το VAR  Room είπαν στον διαιτητή να περιμένει για να τσεκαριστεί η εγκυρότητα του γκολ, μέχρι που του έδωσαν τελικά το πράσινο φως. Την ίδια ώρα όμως ο τηλεοπτικός φακός έλεγε άλλα. Ο τηλεοπτικός σταθμός Movistar που παίρνει εικόνα από την Mediapro που έχει την ευθύνη της τηλεοπτικής παραγωγής για τα παιχνίδια της Primera Division έβγαλε δική του γραμμή οφσάιντ που έδειχνε τον επιθετικό της Βαλένθια σε αντικανονική θέση. Τότε, πως το γκολ μέτρησε; Τυφλοί είναι στο VAR Room; 

Κάπου εκεί, το κουβάρι της αλήθειας άρχισε να ξεδιαλύνεται. Η ισπανική ποδοσφαιρική ομοσπονδία με έκτακτη ανακοίνωση της, ξεσπάθωσε κατά της εταιρίας που κάνει την τηλεοπτική παραγωγή, ισχυριζόμενη ότι παραποιεί την αλήθεια, δείχνοντας άλλη εικόνα από αυτή που βλέπουν στο VAR Room: «Απέναντι στους πιο βασικούς κανόνες αθλητικής ηθικής και στους κανονισμούς των εθνικών και διεθνών διοργανώσεων οι παραγωγοί της αναμέτρησης έβγαλαν στον αέρα εικόνες ενός υποθετικού οφσάιντ που δεν ανταποκρίνεται στην γραμμή του VAR. Αυτές οι εικόνες είναι δίχως την παραμικρή τεχνική εγκυρότητα και προσφέρουν μία παραποιημένη εικόνα της φάσης. Είναι μία μανούβρα που δημιουργεί μία κοινωνική αναταραχή, που έχει ως σκοπό να προκαλέσει την απώλεια εμπιστοσύνης στον σημερινό πάροχο του VAR και στις ικανότητες των Ισπανών διαιτητών».

Η φάση δεν ήταν καθόλου εύκολη, μιλάμε για εκατοστά. Το γκολ μπήκε στο 29ο λεπτό και η εικόνα με την γραμμή που είδαν στο VAR και αποφάσισαν ότι το γκολ είναι έγκυρο εμφανίστηκε στους τηλεοπτικούς δέκτες στο 54ο λεπτό! Τουλάχιστον εμφανίστηκε. Έκτοτε, ο πόλεμος ανάμεσα στην ισπανική ομοσπονδία και την Mediapro είναι αμείλικτος. Κάθε φάση προκαλεί (δικαιολογημένα) την δυσπιστία της ισπανικής κοινής γνώμης. Η καλή έξωθεν μαρτυρία χάθηκε.

Πάμε στα δικά μας. Αυτό το Σαββατοκύριακο ένας μικρός χαλασμός για ότι έγινε στο παιχνίδι του Παναθηναϊκού με την Ξάνθη και το γκολ των πρασίνων που ακυρώθηκε, αλλά και το γκολ των φιλοξενούμενων που μέτρησε. Φάσεις, ακόμα πιο οριακές από αυτές του «Σαν Μαμές». 

Αν θέλετε την (ασήμαντη) προσωπική άποψη του γράφοντος και τα δύο γκολ έπρεπε να μετρήσουν, με το πνεύμα (κι όχι με το γράμμα) του νόμου. Τι λέγαμε μέχρι πέρσι που δεν είχαμε VAR; H ίδια ευθεία είναι υπέρ του επιτιθέμενου. Η αμφιβολία είναι υπέρ του επιτιθέμενου. Και σιγά το πλεονέκτημα που κέρδισαν στις δύο αυτές φάσεις ο Κολοβός και ο Στούργκεον ξεκινώντας ένα κορδόνι παπουτσιού μπροστά από την άμυνα. Τρίχες! Να ‘χουμε να ασχολούμαστε. 

Πάμε όμως και στην ουσία της υπόθεσης. Και στις δύο φάσεις είδαμε στον τηλεοπτικό δέκτη δύο «παχιές» γραμμές οφσάιντ, τις ίδιες με αυτές που βλέπαμε και καμιά εικοσαριά χρόνια πριν. Αλήθεια, τι σχέση έχει αυτή η γραμμή που βλέπουμε στου αγώνες του ελληνικού πρωταθλήματος με την 3D ανάλυση στις ίδιες φάσεις που γίνεται από το VAR στους αγώνες της Premier League; Η απάντηση είναι εύκολη. Καμία. Η δική μας γραμμή τεχνολογικά είναι μέρα με την νύχτα σε σχέση με αυτή στην Αγγλία.

Πάμε τώρα και στα πιο ουσιαστικά. Η γραμμή του οφσάιντ που βλέπουμε στους τηλεοπτικούς μας δέκτες είναι αυτή που βλέπουν οι διαιτητές στο VAR Room; Η απάντηση είναι ΟΧΙ! Άλλο βλέπουμε όλοι εμείς (σε ότι αφορά την γραμμή του οφσάιντ) κι άλλο στο VAR Room.

Ως εκ τούτου, ότι κι αν λέμε ως θεατές σε τέτοιες φάσεις δεν είναι παρά… άρες μάρες κουκουνάρες. Το μάτι θέλει να δει και να πιστέψει αυτό που του δείχνει η γραμμή. Είναι όμως η γραμμή σωστή; Είναι αυτή που βλέπουν οι διαιτητές που αποφασίζουν; Κι αν βλέπουν κάτι άλλο που εμείς αγνοούμε; 

Προσοχή. Κανείς δεν λέει ότι οι γραμμές της τηλεοπτικής παραγωγής είναι… πειραγμένες ή υπάρχει δόλος. Απλώς, η τεχνολογική δυνατότητα που υπάρχει έχει συγκεκριμένο ταβάνι και αφήνει ισχυρά περιθώρια λάθους για φάσεις που παίζονται στα εκατοστά.

Πάμε στο διά ταύτα της υπόθεσης. Η εταιρία που χειρίζεται το VAR στην Ελλάδα και δίνει την εικόνα στους διαιτητές δεν έχει παραλάβει ακόμα το κατάλληλο πρόγραμμα, που θα αναλύει τις φάσεις οφσάιντ σε 3D και θα δίνει γραμμές με εντελώς άλλο τρόπο από αυτόν που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε τόσα χρόνια. Θα γίνει όμως τους προσεχείς μήνες, πιθανώς πριν αλλάξει ο χρόνος. 

Μία χώρα που συνήθιζε να καταπίνει αμάσητη την κάμηλο, τώρα διυλίζει τον κώνωπα. Πέναλτι μαϊμού, γκολ - φαντάσματα, κόκκινες για ψύλλου πήδημα, «σφαγές» κανονικές, καθαγιάστηκαν με την μέθοδο του «ανθρωπίνου λάθους» και όσοι αδικήθηκαν δεν βρήκαν ποτέ το δίκιο τους.

Το VAR ήρθε να δώσει τέλος σε όλα αυτά τα χοντρά, τα εξώφθαλμα, αυτά που δεν καταπίνονται με τίποτα. Ένα απλό παράδειγμα. Δίχως VAR το γκολ του Σουντανί στο «Κλεάνθης Βικελίδης» που μπήκε με…  μανσέτα θα είχε μετρήσει κανονικά, σέντρα είχε δείξει ο Τζοβάρας στην γρήγορη κίνηση! Τώρα, ακυρώθηκε πολύ, πολύ φυσιολογικά. 

Το ενεργητικό οφσάιντ εξ’ ορισμού είναι κάτι απόλυτο. Δεν υπάρχει λίγο ή πολύ οφσάιντ. Είτε είναι είτε δεν είναι. Η γραμμή όμως που εμφανίζεται σήμερα στους τηλεοπτικούς δέκτες μας δεν είναι ότι πιο σύγχρονο υπάρχει και σίγουρα δεν είναι αυτή που βλέπουν οι διαιτητές στο VAR. Μία τροφή για σκέψη και σίγουρα για λιγότερη γκρίνια.

Κι αν όλο αυτό που ζούμε είναι μία παραίσθηση; Αν όλο αυτό το ξεκατίνιασμα για το «ήταν ξεκάθαρο οφσάιντ το κορδόνι του αριστερού του παπουτσιού» είναι μία συζήτηση κενή λόγου και περιεχομένου; Αν αυτό που βλέπουμε είναι μία εικονική πραγματικότητα που μπορεί να έχει, αλλά μπορεί και να μην έχει καμία σχέση με την αλήθεια και το πραγματικό VAR;

Κι αν το πραγματικό VAR δεν είναι αυτό που βλέπουμε όλοι;