Ήταν αυτό που περίμενε μεγάλο μέρος του ελληνικού λαού εδώ και σχεδόν έναν μήνα: η διαβόητη «Λίστα Πέτσα», στην οποία θα αναγράφονταν τα ποσά που πήραν όλα τα ΜΜΕ για την καμπάνια «Μένουμε Σπίτι» που αφορά το μείζον ζήτημα της δημόσιας υγείας.
Έστω και με σημαντικότατη καθυστέρηση (την οποία κανείς από την κυβέρνηση δεν φρόντισε να αιτιολογήσει) το πρωί της Δευτέρας (6/7) ο κυβερνητικός εκπρόσωπος έδωσε πράγματι στη δημοσιότητα τη λίστα, καθιστώντας σαφές αυτό που ήταν ορατό από το... φεγγάρι: ότι, κατ' ουσίαν, πρόκειται για μία λίστα της ντροπής, με εξωπραγματικά ποσά να δίνονται σε Μέσα με ελάχιστη επισκεψιμότητα και αναγνωσιμότητα και δυσανάλογα μικρά σε άλλα με πολύ μεγαλύτερο αριθμό επισκεπτών και αναγνωστών.
Ας δούμε -αφήνοντας, για την ώρα, εκτός τα πολιτικά sites (και τηλεόραση, ραδιόφωνο, εφημερίδες)- λίγο τα του... οίκου μας: τα ποσά, δηλαδή, που δόθηκαν στα αθλητικά sites της χώρας.
Πριν από αυτό, επιτρέψτε μας μια μικρή εισαγωγή: άπαντες γνωρίζουν, ή, τουλάχιστον, όσοι ασχολούνται με τα αθλητικά στην Ελλάδα, πως τα τρία μεγαλύτερα ηλεκτρονικά Μέσα είναι το gazzetta.gr, το sdna.gr και το sport24.gr (βάλτε τα με όποια σειρά θέλετε, ανάλογα με την προτίμησή σας).
Επίσης, είναι παγκοίνως γνωστά τα νούμερα που «γράφει» το κάθε ένα από αυτά, η επιρροή που ασκούν, οι μοναδικοί αναγνώστες και τα pageviews τους μηνιαίως και ούτω καθεξής.
Και η παρακάτω σύγκριση δεν έχει καμία διάθεση αντιδικίας με τα Μέσα, που καλώς εισέπραξαν όσα εισέπραξαν (ίσως και πολύ λίγα μπροστά στα χρήματα που εισέπραξαν ανύπαρκτα Μέσα με μηδενική επιρροή), ούτε φυσικά οφείλουν εκείνα να δώσουν εξηγήσεις. Μόνο η κυβέρνηση εγκαλείται και μόνο οι κρατικοί φορείς οφείλουν να εξηγήσουν ποια είναι τα αδιαφανή κριτήρια επιλογής.
Ας δούμε τώρα, λοιπόν, τι ποσό έλαβε το καθένα εξ αυτών καθαρά (χωρίς να υπολογίζεται ο ΦΠΑ) με βάση την δημοσιευμένη λίστα:
sport24: 40.000
gazzetta: 37.000
sport-fm: 20.000
onsports: 25.000
novasports: 20.000
sdna: 5000
Όπως μπορεί να καταλάβει ο καθένας που κατέχει στοιχειώδεις γνώσεις μαθηματικών, το SDNA βρίσκεται στην τελευταία θέση, παίρνοντας σημαντικά λιγότερα από όλους τους υπόλοιπους «ανταγωνιστές» (σε εισαγωγικά, μια και στην ενημέρωση δεν υπάρχουν αντίπαλοι).
Το εύλογο ερώτημα που γεννάται εδώ- και πολύ θα θέλαμε να μας απαντήσει είτε ο κύριος Πέτσας είτε όποιος άλλος έχει τη διάθεση από τους κυβερνώντες- είναι με ποια κριτήρια οποία διατέθηκαν τα χρήματα του Έλληνα φορολογούμενου στα Μέσα. Παίζει ρόλο το αν ήταν επαρκώς φιλοκυβερνητικά ή όχι; Αν ασκεί κάποιος κριτική σε στελέχη της κυβέρνησης ή του αθλητισμού;
Γιατί είναι πασιφανές ότι η επισκεψιμότητα του καθενός και η επιρροή του πήγαν περίπατο και όχι απλά δε λήφθηκαν υπόψη, αλλά κατέληξαν στον κάλαθο των αχρήστων...
Ουδείς μπορεί να δώσει μία στοιχειωδώς επαρκή εξήγηση στο πώς είναι δυνατόν μία τοπική ή εξειδικευμένη ιστοσελίδα ή ένα έντυπο που εκδίδεται μία φορά την εβδομάδα ή μία φορά το μήνα και απευθύνεται σε συγκεκριμένο και ολιγάριθμο κοινό να λαμβάνουν μεγαλύτερα ποσά από ένα αθλητικό/ενημερωτικό site με μεγάλη επισκεψιμότητα από εκατομμύρια πολίτες που (υποτίθεται πως) έπρεπε να ενημερωθούν για τον κορωνοϊό.
Δεν εκφράζουμε καμία διαμαρτυρία για τα ποσά που πήραν τα υπόλοιπα αθλητικά Μέσα. Όχι. Τα ποσά, για την ακρίβεια, που πήραν είναι ελάχιστα μπροστά σε όσα εισέπραξαν τα πολιτικά/ενημερωτικά portals. Εκτός αν οι φίλαθλοι δε θεωρούνται Έλληνες πολίτες και δε δικαιούνται ενημέρωσης. Κι επειδή την ερώτηση δύσκολα θα την απαντήσει με σοβαρό επιχείρημα, κάποιος πολιτικός αξιωματούχος, ας την απαντήσουν οι αναγνώστες, που έχουν πολλές φορές και αλάθητο κριτήριο.
Εσείς γιατί πιστεύετε ότι το SDNA κατετάγη τελευταίο στην κατάταξη των εσόδων, με οκτώ φορές μικρότερο ποσό από το πρώτο;
Οι συγκρίσεις και οι εύλογοι συνειρμοί
Να παραθέσουμε ορισμένα παραδείγματα μόνο και μόνο για να αντιληφθεί και ο πλέον αδαής πόσο ανερμάτιστα, αλόγιστα και επιπόλαια σκορπίστηκε το δημόσιο χρήμα, χωρίς βέβαια ίχνος αιχμής για τα παρακάτω Μέσα που καλώς χρηματοδοτήθηκαν. Το θέμα εδώ είναι τα (ανύπαρκτα) κριτήρια και οι συνειρμοί που εύλογα δημιουργούνται με τις αναπόφευκτες συγκρίσεις…
Την ώρα λοιπόν που ένα site με εκατομμύρια επισκέπτες, το SDNA.gr, λάμβανε 5.000 για να φιλοξενήσει τα μηνύματα των αρμόδιων αρχών για τη δημόσια υγεία, η εξαιρετική εφημερίδα Ανατολή του Λασιθίου που φιλοξενεί τα νέα του Αγίου Νικολάου, της Ιεράπετρας και της Σητείας εισέπραττε για τον ίδιο λόγο 5.625.
Η θαυμάσια μηνιαία επιθεώρηση για τους φίλους του βιβλίου The Athens Review of Books λάμβανε επίσης 5.000. Όσα και η μαχητική εφημερίδα Συνείδηση της Αιτωλίας και της Ακαρνανίας.
Το εβδομαδιαίο έντυπο Agrenda που ασχολείται με την αγροτική ανάπτυξη και έχει κυκλοφορία πέριξ των 3.000 φύλλων έπαιρνε 6.000 ευρώ.
Η Δημοκρατική, η καθημερινή ιστορική εφημερίδα της Ρόδου, ενισχύθηκε με 4.900. Η επίσης ιστορική ημερήσια εφημερίδα του Έβρου, Ελεύθερη Θράκη, έλαβε 4.999,98 (γιατί όχι 5.000 ακριβώς κανείς δεν το κατάλαβε…).
Φυσικά, όταν μιλάμε για Ιστορία δεν θα μπορούσαμε να μην αναφερθούμε στη ναυαρχίδα της ενημέρωσης στη Θεσσαλία, την εφημερίδα Ελευθερία που κυκλοφόρησε το πρώτο φύλλο της στη Λάρισα το 1922 και η οποία χρηματοδοτήθηκε από την κυβέρνηση με 20.000.
Αρκετά λιγότερα χρήματα εισέπραξαν η Ελευθερία και το Θάρρος της Μεσσηνίας, τα Ρεθεμνιώτικα Νέα, καθώς και η καθημερινή πολιτική και οικονομική εφημερίδα Έρευνα των Τρικάλων: από 6.000 έκαστη.
Σχετικά «ριγμένες», πάντως, σε σχέση με την εφημερίδα Πατρίς της Ηλείας που έλαβε 10.000. Ή συγκριτικά με την «αρχαιότερη καθημερινή πρωινή εφημερίδα της Καρδίτσας» Νέος Αγώνας που πήρε 7.999,20. Ή αναλογικά με την εφημερίδα Πρωινός Λόγος των Ιωαννίνων, την εφημερίδα «πολιτικής ανάλυσης και τοπικής ειδησεογραφίας» Ημερήσιος Αιγίοχος με έδρα το Αίγιο (μολονότι πάρα πολύ δύσκολα θα καταφέρει κανείς να εντοπίσει πρωτοσέλιδό της αν επιχειρήσει μία αναζήτηση στο Google…), αλλά και την Κρητική Επιθεώρηση (την αρχαιότερη ημερήσια εφημερίδα της Κρήτης με έδρα το Ρέθυμνο της οποίας επίσης δυσκολεύεται κανείς να εντοπίσει πρόσφατα πρωτοσέλιδα στις μηχανές αναζήτησης του Internet), που έλαβαν από 7.000…
Καμία λογική και στις αθλητικές εφημερίδες
Εξίσου ανεξήγητα είναι τα πράγματα και στα ποσά που έλαβαν οι αθλητικές εφημερίδες για την συγκεκριμένη κρατική καμπάνια, ιδίως αν αναλογιστούμε ότι η κυκλοφορία τους την περίοδο της πανδημίας και του «σκληρού» lockdown υπέστη καθίζηση, όπως είναι λογικό.
Υπήρξε αθλητική εφημερίδα που στο διάστημα της καραντίνας πούλησε πανελλαδικά 152 φύλλα, καθώς η διανομή συνολικά των αθλητικών φύλλων ήταν προβληματική.
Και μόνο για αυτό το γεγονός, βέβαια, θα έπρεπε να εισπράξουν περισσότερα χρήματα για να καταφέρουν να κρατηθούν ζωντανές, αφού το βασικό μέρος του εσόδου τους είναι το αντίτιμο που πληρώνει ο αναγνώστης στο περίπτερο.
Ωστόσο, ακόμα κι αν δεν μπει κανείς σε διαδικασία σύγκρισης π.χ. με τα sites, και εδώ το «μοίρασμα» του δημόσιου χρήματος μοιάζει να μην έχει λογική ακόμα και βάσει των κυκλοφοριακών δεδομένων προ κορωνοϊού.
Τα ποσά που έλαβαν οι αθλητικές εφημερίδες είναι τα εξής (πάλι μιλάμε για καθαρό ποσό, προ φόρου):
Κόκκινος πρωταθλητής: 8800
Metrosport: 8000
Sportday: 7000
Sportime: 7000
ΦΩΣ: 6600
Πράσινη: 5000
Live Sport: 4.000
Ώρα για Σπορ: 3750
«Πάρτι» και στα πολιτικά
Η κατάσταση για τα κριτήρια γίνεται ακόμα πιο ξεκάθαρη αν ρίξουμε μια ματιά στα ποσά που δόθηκαν στα πολιτικά Μέσα πάσης φύσεως (τηλεόραση, ραδιόφωνο, εφημερίδες, sites). Το πώς και γιατί η κάνουλα του κράτους άνοιξε σε βαθμό… κακουργήματος υπέρ κάποιων, την στιγμή που αποδείχτηκε εξαιρετικά φειδωλή με ορισμένους άλλους, είναι κάτι ανάξιο σχολιασμού, μια και βγάζει μάτι ποιοι είναι οι (κραυγαλέα) ωφελημένοι.
Δείτε παρακάτω αυτούς που έλαβαν τα περισσότερα (εδώ η λίστα περιλαμβάνει μικτά ποσά, υπολογίζεται δηλαδή και ο ΦΠΑ) και θα καταλάβετε και μόνοι σας τι εννοούμε:
ΣΚΑΪ
Τηλεόραση: 1.029.200 ευρώ
Σάιτ: 124.000 ευρώ
Ραδιόφωνο: 99.200 ευρώ
Σύνολο: 1.252.400 ευρώ
ΑΝΤΕΝΝΑ
Τηλεόραση: 967.188,84 ευρώ
Σάιτ: 124.000 ευρώ
Σύνολο: 1.091.188,84 ευρώ
Star
Τηλεόραση: 905.066,08 ευρώ
Σάιτ: 124.000
Σύνολο: 1.029.066,08 ευρώ
Alpha
Τηλεόραση: 842.558,92 ευρώ
Σάιτ: 124.000 ευρώ
Σύνολο: 966.558,92 ευρώ
Πρώτο Θέμα
Εφημερίδα: 124.000 ευρώ
Σάιτ: 310.000 ευρώ
Σύνολο: 434.000 ευρώ
ΕΡΤ
Τηλεόραση: 334.716,92 ευρώ
Σάιτ: 49.600 ευρώ
Σύνολο: 384.316,92 ευρώ
Καθημερινή
Εφημερίδα: 123.380 ευρώ «Καθημερινή της Κυριακής»
73.780 ευρώ «Καθημερινή του Σαββάτου»
Σάιτ:186.000 ευρώ
Σύνολο: 383.160 ευρώ
Action24
Τηλεόραση: 173.422,68
Σαιτ: 49.600 ευρώ
Σύνολο: 223.022,68 ευρώ
Open
Τηλεόραση: 557.566 ευρώ
Σαιτ: 124.000 ευρώ
Σύνολο: 681.566 ευρώ
Βήμα
Εφημερίδα: 119.040 ευρώ
Σάιτ: 79.360 ευρώ
Σύνολο: 198.400 ευρώ
Real
Εφημερίδα: 74.400 ευρώ
Ραδιόφωνο: 62.000 ευρώ
Σαιτ: 43.300 ευρώ
Σύνολο: 179.700 ευρώ
Τύπος της Κυριακής
Εφημερίδα: 99.200 ευρώ
KISS FM
Ραδιόφωνο: 86.800 ευρώ
Sites
In.gr: 313.720 ευρώ
iefimerida.gr: 310.000 ευρώ
Athensvoice.gr: 223.200 ευρώ
Newsbomb.gr: 186.000 ευρώ
Parapolitika.gr: 182.280 ευρώ
Newsit.gr: 176.080 ευρώ
Liberal.gr: 148.800 ευρώ
Lifo.gr: 148.800 ευρώ
Capital.gr: 148.800 ευρώ
Newpost.gr: 124.000 ευρώ
Bovary.gr: 124.000 ευρώ
CNN.gr: 124.000 ευρώ
Queen.gr: 124.000 ευρώ
Tlife.gr: 99.200 ευρώ
Τα (ευκόλως εξαγόμενα) συμπεράσματα, δικά σας...