MENU

Προς τα μέσα της Ανοιξης εκείνης της σεζόν η FIBA αποφάσισε να τα παίξει όλα για όλα υπό την ηγεσία του αείμνηστου Πάτρικ Μπάουμαν, σε μία προσπάθεια να ξαναγίνει το αφεντικό του μπάσκετ στην Ευρώπη. Οι πληροφορίες εκείνων των ημερών έκαναν λόγο για μία πρόταση 50 εκατομμυρίων ετησίως που έφερνε ο Πάτρικ Μπάουμαν στο τραπέζι για να δελεάσει τις ομάδες να εγκαταλείψουν την Ευρωλίγκα και το μπάσκετ, σε διασυλλογικό επίπεδο, να επιστρέψει στη… μητέρα Γη. 

Για πρώτη φορά μετά από σχεδόν 15 χρόνια, ο Τζόρντι Μπερτομέου είχε βρεθεί στα σκοινιά και λίγο αργότερα στο καναβάτσο με τον διαιτητή να έχει αρχίσει ήδη να μετράει μέχρι το 10. Λίγο πριν ακουστεί το 10, ο Τζόρντι Μπερτομέου με μία κίνηση που έμελλε να αλλάξει ολόκληρο το τοπίο και τον κόσμο του μπάσκετ στην Ευρώπη, κάλεσε τις ομάδες και τους ανακοίνωσε την περίφημη συνεργασία με τον παγκόσμιο κολοσσό, την εταιρία IMG, ίσως τη δημοφιλέστερη στον χώρο του τηλεοπτικού θεάματος παγκοσμίως. Η εταιρία που έχει έδρα τόσο στον Λονδίνο, όσο και στη Νέα Υόρκη, κόμιζε στην Ευρωλίγκα περίπου 65 εκατομμύρια το χρόνο, εκ των οποίων τα 35 εγγυημένα θα προορίζονταν για τις ομάδες και τα υπόλοιπα (κάτι λιγότερα από τα μισά), θα κοστολογούσαν τις υπηρεσίες προβολής, μάρκετινγκ και άλλων δραστηριοτήτων για την προώθηση του προϊόντος ανά την Ευρώπη. Λίγο πριν ο Μπερτομέου κάνει το τελευταίο βήμα στο κενό, αυτή η συμφωνία με 10ετές βάθος (μέχρι το 2025), ήρθε αφενός μεν να βγάλει τον Ισπανό από την τεχνητή αναπνοή και να τον εγκαταστήσει στο θρόνο του βασιλιά. Που κακά τα ψέματα, ως γεγονός, έχει παίξει ρόλο ώστε ο Μπερτομέου να αναπτύξει Ναπολεόντιες συμπεριφορές. Οποιος είδε το “θάνατο” να περνάει δίπλα του, δεν θα διστάσει ποτέ ξανά να παίξει τα ρέστα του και νιώθει ανίκητος. 

Ο απρόσωπος οργανισμός και τα κλειστά στόματα

Το sdna.gr αποφάσισε να κάνει μία έρευνα, που όμοιά της δεν έχει ξαναγίνει στον Ευρωπαϊκό Τύπου… Οχι απ’όσο ξέρουμε τουλάχιστον. Ο στόχος δεν ήταν να μάθουμε ποια ήταν η IMG, καθώς, η φήμη της εταιρίας πριν καν εμπλακεί στα του μπάσκετ ξεπερνούσε ακόμα και τον ίδιο τον εαυτό της. Δεν έχει ανάγκη η IMG από συστάσεις. Υπάρχει, ωστόσο, ένα μεγάλο όμως: Ποια είναι η σχέση της IMG με το μπάσκετ, πόσο πιστεύει το προϊόν, που αγόρασε για δεκάδες εκατομμύρια και την καθιστά ως την πιο ισχυρή πηγή εισροής χρημάτων για το δημοφιλέστερο προϊόν του μπάσκετ πανευρωπαϊκά; Δίχως να το καταλάβει, και οπωσδήποτε χωρίς να αποδέχεται το ρόλο, η IMG, έγινε ο πιο ισχυρός μέτοχος μίας διοργάνωσης, που χωρίς αυτή θα είχε συντριβεί. Κι όμως, όχι μόνο έζησε, αλλά παριστάνει το απόλυτο αφεντικό σε αυτή τη γειτονιά. Για μεγάλο διάστημα, η IMG εμφανίζεται ως ένας απρόσωπος γίγαντας. Ενας “μεγαλομέτοχος” του μπάσκετ, δίχως μετοχές, αλλά με γερό πορτοφόλι και χωρίς πρόσωπο. 

Βέβαια, για να μην είμαστε και άδικοι, η Ευρωλίγκα, ως προϊόν και η συμφωνία μαζί της, δεν εκπροσωπεί τίποτα περισσότερο από ένα μικρό ποσοστό του ετήσιου κύκλου της. Από την άλλη πλευρά όμως, όταν πρόκειται για μία 10ετή συνεργασία και από τα δικά της, αποκλειστικά, χρήματα επιβιώνει ο “λαμπερός” οργανισμός του μπάσκετ, που απασχολεί εκατομμύρια φιλάθλους σε …καμιά δεκαριά χώρες ανά την Ευρώπη, όταν υπάρχουν τόσες καταγγελίες για έλλειψη διαφάνειας και πόρων, όταν μεσολαβεί μία χρονιά COVID, εμείς πιστεύουμε ότι η IMG  με κάποιο τρόπο έπρεπε να επικοινωνήσει με τον κόσμο. Πολύ περισσότερο μάλιστα, από τη στιγμή, που το μπάσκετ εξακολουθεί να παραμένει διχασμένο, αλλά ταυτόχρονα, η ραγδαία ανάπτυξη του BCL, στο δεύτερο επίπεδο έχει προκαλέσει πολλές αναταράξεις στο στρατηγείο της Βαρκελώνης. 

Ο αδιάφθορος βασιλιάς με το κομπιουτεράκι στο χέρι

Η έρευνα που έκανε το sdna είχε έναν και μοναδικό στόχο: Να μεταφέρει την αλήθεια, για μία  εταιρία που με τα δικά της εγγυημένα σχεδόν 35 εκ. το χρόνο στις ομάδες της Ευρωλίγκας “θρέφει” τη μεγαλύτερη διοργάνωση συλλόγων στο ευρωπαϊκό μπάσκετ.

Μήπως σκέφτεστε ότι: “Με τόσα χρήματα, αυτοί θα μπορούσαν να κάνουν ό,τι θέλουν στο μπάσκετ;”. Αν ναι, μπίνγκο! Αυτή ήταν και η δική μας σκέψη, για μία ευρωπαϊκή αγορά που παράγει το μίνιμουμ των εσόδων που μπορεί, αλλά νιώθει χαρούμενη με αυτό. 

Το ευρωπαϊκό μπάσκετ έχει πάρα πολύ μεγάλες δυνατότητες να βρει πολύ πιο πλούσιους οικονομικούς πόρους, αλλά μία σειρά από πράγματα, που έχουν συμβεί, δεν του έχουν επιτρέψει ακόμα να το κάνει. Αυτή είναι μία κοινή πεποίθηση που δεν προσκρούει σε αντιρρήσεις από κανέναν. 

Κι εδώ έρχεται το οξύμωρο σχήμα… Η IMG είναι μία εταιρία που έχει στόχο το κέρδος. Και μάλιστα το μεγάλο κέρδος από όλα τα project με τα οποία καταπιάνεται. Πως γίνεται όμως, η IMG και ταυτόχρονα η Ευρωλίγκα, να βγάλουν ικανοποιητικά χρήματα όταν το περιβάλλον στο οποίο επενδύουν, είναι βαριά ασθενές και διχασμένο με δύο ισχυρούς πόλους, τη FIBA και την ECA να σηκώνουν τόση σκόνη, που τελικά αυτή μπαίνει στα μάτια των φιλάθλων; 

Γιατί είναι οξύμωρο σχήμα; Γιατί, καταπώς φαίνεται η IMG δεν ενδιαφέρεται. Δεν ασχολείται. Δεν την απασχολεί ποια είναι η κατάσταση που επικρατεί στο ευρωπαϊκό μπάσκετ. Το μόνο που θέλει είναι κάθε χρόνο να έχει έσοδα που να καλύπτει τα έξοδά της κι αν μπορεί να βγάζει κάποιο κέρδος. Δεν ενδιαφέρεται να λύσει το πρόβλημα του ευρωπαϊκού μπάσκετ, διότι δεν είναι η δουλειά της να μπει ανάμεσα σε δύο οργανισμούς, που έχουν μία “πολιτικής” φύσεως κόντρα”. 

Η άποψη που μόλις διαβάσατε ακούγεται σαν λογική και απόλυτα τεχνοκρατική… Από τη στιγμή που τα εμπορικά και οικονομικά συμφέροντα της IMG δε θίγονται, δεν προτίθεται να εμπλακεί σε κανένα είδος διαπραγμάτευσης. Ομως, αυτό που δεν καταλαβαίνει, ή δεν μπορεί ακόμα να συλλάβει είναι το γεγονός ότι μακροπρόθεσμα, αυτή η κόντρα που υπάρχει, αυτή η πολεμική που επικρατεί μεταξύ της Ευρωλίγκας και της FIBA, αναμφίβολα θα πλήξει και το δικό της προϊόν. Κι αυτή είναι ακόμα μία άποψη που δεν αμφισβητείται από κανέναν εκ των εμπλεκόμενων.  

Το συμπέρασμα είναι απλό κι εύκολο: Μία κόντρα, που με την συμβολή του ultimate χρηματοδότη θα μπορούσε να έχει λυθεί μέσα σε ελάχιστες ημέρες, διαιωνίζεται. Οχι επειδή την IMG των 65 εκ. ετησίως συμφέρει αυτή η κατάσταση, αλλά γιατί δεν θέλει να ασχοληθεί! Εστω κι αν η επένδυσή της τίθεται, ή μπορεί να τεθεί σε κίνδυνο. 

Τα έσοδα και ο στόχος

Οπως προαναφέραμε τα εγγυημένα χρήματα για τις ομάδες ετησίως είναι 35εκ. Χρήματα, που στο μεγαλύτερο μέρος τους η IMG εισπράττει πίσω από την πώληση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων σε 2-3 αγορές, μία εκ των οποίων είναι η Ελλάδα. Ολες οι προσπάθειες που έχουν γίνει μέχρι σήμερα για να ενεργοποιηθούν άλλες πηγές, με μεγαλύτερα από τα τωρινά συμβόλαια, έχουν πέσει στο κενό.

Απαραίτητη σημείωση, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τις ελληνικές ομάδες… Το τελευταίο συμβόλαιο της IMG με την NOVA για την τριετία 2020-2023 ήταν για 11.8 εκ. το χρόνο. Εξ αυτών στα ταμεία των δύο ομάδων πηγαίνουν τα, συνολικά, 7εκ (3.5 έκαστη ομάδα). Που σημαίνει ότι με τα υπόλοιπα 5 είναι το έσοδο της IMG και κυρίως της Ευρωλίγκας, η οποία έχει μόνο λειτουργικά κόστη, αλλά και τη διοργάνωση του  Eurocup. Το έσοδο του Εurocup, πάντα σύμφωνα με την έρευνα που διεξάγαμε, είναι σχεδόν μηδαμινό. Αρα, η Ευρωλίγκα, με τα έσοδα από τα τηλεοπτικά συμβόλαια των ομάδων της Ευρωλίγκας, πρέπει να καλύψει τα εξοδα της διεξαγωγής του Eurocup. 

Η προσπάθεια γεφύρωσης και η ευθύνη Μπερτομέου

Δεν δημοσιεύτηκε ποτέ στα media, δεν κυκλοφόρησε ποτέ ως πληροφορία, δεν διέρρευσε ποτέ ως φήμη. Κι όμως έγινε… Πριν από περίπου ένα χρόνο, η εταιρία Perform (που έγινε DAZN) και είναι η αντίστοιχη συνεργάτιδα της FIBA σε επίπεδο τηλεοπτικών δικαιωμάτων, μαζί με την IMG έκατσαν στο ίδιο τραπέζι. Κοινός στόχος: Να βοηθήσουν ώστε να βρεθεί μία κοινή γραμμή σύμπλευσης και το ευρωπαϊκό μπάσκετ να ενοποιηθεί. 

Η συζήτηση ήταν πάρα πολύ απλή. Και οι δύο εταιρίες σκέφτηκαν ότι έχουν οικονομικά συμφέροντα στο μπάσκετ, που σε κάποιες περιπτώσεις διασταυρώνονταν κιόλας ( η DAZN έχει τα δικαιώματα της Ευρωλίγκας στην αγορά της Ισπανίας). Το σκεπτικό δεν είχε πολυπλοκότητες: Αυτή τη στιγμή υπάρχει διχασμός. Μάλιστα. Σκέφτηκαν οι δύο εταιρίες και αναρωτήθηκαν: Αν ενώσουμε τις δυνάμεις τους ως οργανισμοί και οι δύο πλευρές έρθουν σε μία συμφωνία, μπορούμε να είμαστε όλοι κερδισμένοι;”. Η απάντηση ήταν προφανής: Ναι!

Η έρευνα του sdna κατέληξε στο συμπέρασμα ότι στις συζητήσεις που είχε η IMG με την Perform  (ή DAZN), υπήρξε απόλυτη συμφωνία. Κατόπιν, κλήθηκαν οι δύο πλευρές, η FIBA και η Ευρωλίγκα για να τους κοινοποιηθεί η εξέλιξη και να είναι αυτές τελικά που θα έπαιρναν  την τελική απόφαση. 

Ομως, όπως έφυγαν έτσι και δεν επέστρεψαν ποτέ με μία συμφωνία. 

Συνήθως λέμε και γράφουμε ότι η ευθύνη πάντα βαραίνει και τους δύο. Σε αυτή την περίπτωση όμως, τα πράγματα ήταν διαφορετικά. 

Τα πρώτα χρόνια, ήταν γνωστό σε όλους, ότι ο Πάτρικ Μπάουμαν, γγ. της FIBA και ο Τζόρντι Μπερτομέου δεν ήθελαν ο ένας να βλέπει τον άλλον. Ηταν γνωστό αυτό. Σύμφωνα με πηγές από ανθρώπους που γνωρίζουν τα πράγματα, ο νέος γγ της FIBA, Αντρέας Ζαγκλής, φέρεται να έχει έναν πιο ειρηνικό λόγο και να δείχνει ότι θέλει να βρεθεί η λύση. Από την έρευνα προέκυψε ότι η υπόθεση αυτή κατέληξε σε ναυάγιο γιατί στο τέλος της ημέρας, η FIBA έδειξε πολύ μεγαλύτερο ενδιαφέρον ώστε να βρεθεί η λύση στο πρόβλημα, χωρίς να υπάρχει ουσιαστική ανταπόκριση από την άλλη πλευρά. Ο Τζόρντι Μπερτομέου απάντησε πως δεν τον ενδιαφέρει να συζητήσει τίποτα τέτοιο. Και κάπου εκεί η υπόθεση έκλεισε. 

Το προφίλ του Τζόρντι και το δίκιο του Παναθηναϊκού

Παρά το γεγονός ότι στην πανευρωπαϊκή κοινότητα του αθλήματος, ο Τζόρντι Μπερτομέου έχει πλέον αρκετές και δυνατές φωνές που να μιλούν εναντίον του, η άποψη των ανθρώπων που βρέθηκαν στον περίγυρο της συμφωνίας των δύο πλευρών για τον Τζόρντι, κάθε άλλο παρά προβληματική είναι. Θεωρούν ότι είναι ένας άνθρωπος με ικανότητες και όραμα για το μπάσκετ, έστω κι αν το μπάσκετ που έχει στο μυαλό του ο ίδιος δεν συντάσσεται με την ανάπτυξή του σε πολλές αγορές, παρά μόνο σε αυτές που έχουν αποκλειστικά και μόνο εμπορικό ενδιαφέρον. 

Τον σκιαγραφούν ως έναν καλό συνεργάτη, με ανοιχτούς ορίζοντες και διεισδυτική σκέψη. Ταυτόχρονα όμως, σε μία από τις πιο σημαντικές στιγμές αυτής της έρευνας, υπάρχει μία κοινή παραδοχή ότι σε πολλά από τα πράγματα που έχει πει ο Γιαννακόπουλος έχει δίκιο. Η Ευρωλίγκα θα έπρεπε να έχει περισσότερο διαφάνεια, θα έπρεπε να έχει πιο ξεκάθαρη πολιτική στον τρόπο που μοιράζονται τα χρήματα. Ενας από τους λόγους με τους οποίους εξηγείται η στάση της Ευρωλίγκας, που έχει περιέλθει σε μία πολύ μυστικιστική κατάσταση, είναι η σχεδόν 20ετής προσπάθεια που καταβάλει προκειμένου να επιβιώσει (για πολλά χρόνια έχοντας ελάχιστους πόρους) κι αυτό επηρέασε, τόσο τη φιλοσοφία της, όσο και την εξωστρέφειά της. Αλλά έχει γίνει κοινός τόπος ότι αυτό που κάνει δεν βγάζει νόημα, τη στιγμή μάλιστα που δεν υπάρχει ένα σχέδιο μακράς πνοής. Στην IMG θα ήθελε να υπάρχει ένα διαφορετικό φορμάτ συμμετοχής των ομάδων στη διοργάνωση. Το υβριδικό σύστημα με τις ομάδες που έχουν 10ετές συμβόλαια και τις άλλες που έχουν μικρότερης διάρκειας συμβόλαια, δεν έχει καμία εμπορική βάση για αυτήν. Δεν είναι απαραίτητα υπέρ του οικοσυστήματος της FIΒΑ που αποφασίζει τα πάντα με βάση τη βαθμολογία των εθνικών πρωταθλημάτων, αλλά η προσέγγισή τους έχει κυρίως δύο κατευθύνσεις που είναι: Είτε να κλείσει εντελώς η Ευρωλίγκα, ή να μείνει ανοιχτή για όλους. Αυτό που γίνεται τώρα δεν έχει απολύτως κανένα νόημα, γιατί ακόμα και οι φίλαθλοι μπερδεύονται.

Τα εθνικά πρωταθλήματα και η FIBA 

Αντίθετα με αυτά που μπορεί να πιστεύουν πολλοί, η IMG δεν έχει κανένα στόχο να εξαφανίσει τα εθνικά πρωταθλήματα. Με τη μόνη διαφορά ότι ουδείς ήταν βέβαιος ότι η Ευρωλίγκα έχει ακριβώς την ίδια προσέγγιση. Αφενός, η IMG έχει οικονομικά ενδιαφέροντα σε κάποιες τοπικές αγορές και δε θα ήθελε να τα θίξει. Αφετέρου ο απόηχος, η βαριά κληρονομιά που κουβαλήσει αυτός που θα διαλύσει τα εθνικά πρωταθλήματα θα αφήσει ένα πολύ βαρύ και ανεξίτηλο στίγμα σε αυτό που θα το επιδιώξει. Για την IMG δεν είναι μείζων στόχος να φέρει το δικό της προϊόν μέσα στα σαββατοκύριακα, όπως είναι ξεκάθαρα ο στόχος του Μπερτομέου. Ο ανταγωνισμός τα σαββατοκύριακα με το ποδόσφαιρο είναι τεράστιος. Δεν υπάρχει λόγος η IMG να μπλέξει σε κάτι τέτοιο, αναφέρεται συχνά από ειδικούς. Το ζήτημα των εθνικών πρωταθλημάτων είναι πάρα πολύ σοβαρό και αυτό είναι κάτι που ακόμα και η IMG το αντιλαμβάνεται. Αυτό που δεν αντιλαμβάνεται κανείς όμως, ακόμα και στον πολυεθνικό κολοσσό, είναι ότι ο τρόπος που λειτουργεί η Ευρωλίγκα μέχρι σήμερα, φέρνει τα εθνικά πρωταθλήματα σε μαρασμό. Υπάρχουν μάλιστα φωνές που αναφέρουν ότι αν αποφάσιζε η Ευρωλίγκα να κάνει ένα εντελώς κλειστό πρωτάθλημα, τα περιθώρια για συμβιβασμό με τις Λίγκες και τα πρωταθλήματα θα ήταν πολύ μεγαλύτερα. Γιατί τότε, όλοι, θα ήξεραν ποιος είναι ο στόχος και ο προορισμός τους και οι ρόλοι θα διαμοιράζονταν. Ετσι όπως είναι τώρα τα πράγματα, η κατάσταση είναι πολύ περίπλοκη και στην Ευρωλιγκα δεν καταλαβαίνουν ποιες μπορεί να είναι οι συνέπειες.

Ο ρόλος της IMG στις σημαντικές αποφάσεις 

Αναφέραμε από την αρχή, ότι η IMG δεν ασχολείται, δεν ενδιαφέρεται καθόλου για την κατάσταση στο ευρωπαϊκό μπάσκετ. Οπως μάθαμε στη συμφωνία της με την Ευρωλίγκα, υπάρχουν γκρίζες ζώνες, αλλά όχι τέτοιες που να επηρεάζουν τόσο τη δομή του μπάσκετ. Αφορούν κυρίως σε ζητήματα διαχείρισης περιεχόμενου και ποιος έχει τον έλεγχο, στα σόσιαλ μίντια κτλ κτλ. Ομως, αν η Ευρωλίγκα θέλει να αλλάξει φορμάτ, πρέπει να ενημερώσει και να πάρει έγκριση από την IMG. Ακόμα και τότε όμως, η συγκατάθεση ή μη της εταιρίας θα αφορά στην εμπορικότητα της αλλαγής και καθόλου αν και κατά πόσο επηρεάζει την αθλητική πυραμίδα της Ευρώπης. Εν ολίγοις, δεν της καίγεται καρφί. Αν και γνωρίζοντας τις δυνατότητες που έχει η IMG είναι απογοητευτικό το γεγονός ότι δεν παίρνει θέση σε ζητήματα πολιτικής φύσεως στο μπάσκετ. Οχι όμως για να κάνει πολιτική, αλλά γιατί υπάρχει γενικότερη πεποίθηση ότι αν εμπλεκόταν περισσότερο, θα ήταν πάρα πολύ εύκολο να βρεθεί μία λύση, και ιδιαίτερα στο θέμα των φορμάτ των διοργανώσεων. Θα μπορούσε να βοηθήσει πάρα πολύ για να βρεθεί λύση. Δεν την ενδιαφέρει όμως. Κι ας είναι η Ευρωλίγκα ένα πρότζεκτ με αρκετά προβλήματα. Ταυτόχρονα, όπως έγινε γνωστό, ήταν μύθος το γεγονός ότι η IMG είχε επιβάλλει το Eurocup στην Ευρωλίγκα ως όρο προκειμένου να κλείσει η συμφωνία. Το Eurocup δεν υπήρξε ποτέ μέρος της αρχικής συμφωνίας κι έγινε μετά, όταν ο Μπερτομέου ταξίδεψε στο Λονδίνο τονίζοντας ότι δέχεται πιέσεις για το Eurocup από τη FIBA με το BCL, ζήτησε τη βοήθεια της IMG για να στηρίξει τη δεύτερη διοργάνωση της ECA. Και η απάντηση της IMG ήταν καταφατική. Κάτι που ήταν λογικό από τη στιγμή που οι δύο οργανισμοί είναι συνεργάτες, έχουν ένα μεγάλο σε διάρκεια συμβόλαιο και δεν είχαν λόγο να τους γυρίσουν την πλάτη. 

Επίλογος

Τα συμπεράσματα είναι πολλά. Και σημαντικά για όλους. Η IMG έχει σαν θεό της μία και μοναδική φράση που συμπυκνώνει πολλές βασικές αρχές του μάρκετινγκ: “Πούλα το προϊόν που πρέπει στην αγορά που το χρειάζεται”. Αρα, το μόνο σίγουρο είναι ότι επί εποχής IMG, η Ευρωλίγκα δε θα προσπαθήσει ποτέ να αναπτυχθεί σε άλλες χώρες πλην της Γερμανίας (όπου γίνεται πολύ καλή δουλειά με την προσθήκη δύο πολύ μεγάλων πόλεων, το Μόναχο και το Βερολίνο που πήραν μεγάλης διάρκειας συμβόλαια) της Γαλλίας (όπου χρειάζεται μία ομάδα στο Παρίσι, σύμφωνα με τις γνώμες των ειδικών) και στο Λονδίνο. Στην ΙMG αντιλαμβάνονται ότι ο διχασμός του μπάσκετ προκαλεί σπουδαία προβλήματα, τα οποία όμως η εταιρία αρνείται να ακουμπήσει, έστω κι αν ξέρει ότι η FIBA έχει ένα πολύ ενωτικό προφίλ. Ο μεγάλος στόχος της είναι: Περισσότερα παιχνίδια με μεγάλη brands, ένα πολύ ξεκάθαρο φορμάτ, που πιθανώς είναι η κλειστή λίγκα με περισσότερες ομάδες, και η ανάπτυξη στις ΗΠΑ και στην Κίνα.  

Η έρευνα αυτή δεν έγινε για να αποδώσει ευθύνες, αλλά για να αφουγκραστούμε όλοι μας ποιες είναι οι πεποιθήσεις που έχει ο ισχυρότερος χρηματοδότης του ευρωπαϊκού μπάσκετ για το ίδιο το μπάσκετ. Από εδώ και πέρα, ας αναλογιστούν όλοι τις ευθύνες του, γιατί το μόνο σίγουρο είναι ότι η κατάσταση στο μπάσκετ δεν μπορεί να συνεχιστεί.

IMG, o αδιάφορος γίγαντας με το κομπιουτεράκι στο χέρι και το δίκιο του Παναθηναϊκού…