MENU

Με μία ανάλογη πανελλήνια δημοσκόπηση (με την υπογραφή της Metron Analysis) είχε συστηθεί το SDNA στο αναγνωστικό κοινό στις αρχές του 2015, προσπαθώντας να καταγράψει τον οπαδικό χάρτη σε όλη την Ελλάδα.

Ήταν μία έρευνα που είχε προκαλέσει μεγάλη αίσθηση και είχε συζητηθεί πάρα πολύ, διότι εκτός από την δημοφιλία των συλλόγων στην Ελλάδα είχε αγγίξει και πολύ πιο σύνθετα ερωτήματα που άγγιζαν όλο το φάσμα του ελληνικού αθλητισμού κι όχι μόνο του ποδοσφαίρου.

Αυτή τη φορά, η έρευνα έγινε για λογαριασμό του τηλεοπτικού σταθμού Open από την εταιρία Alco και κυρίως αφορούσε την κατανομή των οπαδών στην Ελλάδα.

Τα αποτελέσματα συζητήθηκαν αρκετά. Όχι μόνο γιατί η ποσοστιαία διαφορά των φιλάθλων του Ολυμπιακού με τον Παναθηναϊκό δείχνει να είναι πολύ μικρή (η έρευνα την προσδιόρισε στο 2%), όχι μόνο γιατί ο ΠΑΟΚ φαίνεται να έχει ξεπεράσει την ΑΕΚ και να γίνεται πια τρίτη πανελλαδική δύναμη, αλλά διότι από τις επί μέρους αναλύσεις προκύπτουν μερικά εντυπωσιακά συμπεράσματα.

Καταρχάς, ας ξεκινήσουμε με τα αυτονόητα. Οι δημοσκοπήσεις διενεργούνται με τον πλέον επιστημονικό τρόπο, με επαρκές στατιστικό δείγμα από όλη την Ελλάδα (2.000 άτομα θεωρείται αξιόπιστο σε ποσοστό κοντά στο 100%) που καλύπτει όλο το φάσμα ηλικιών, φύλου, τόπο διαμονής από επώνυμες εταιρίες που δεν έχουν κανένα λόγο να «μαγειρέψουν» αποτελέσματα και να ρισκάρουν την φήμη τους στην αγορά.

Επομένως, τα αποτελέσματα δεν χωρούν αμφισβητίες, όσο κι αν κάποιοι αισθάνονται άβολα από αυτά. Τότε, το 2015, η έρευνα για λογαριασμό του SDNA είχε βγάλει τον Ολυμπιακό πρώτη δύναμη με 29% και τον Παναθηναϊκό δεύτερο με 27%, αυτή τη φορά η έρευνα έβγαλε τον Ολυμπιακό να έχει μερίδιο 28% και τον Παναθηναϊκό 26%.

Η τάση είναι πολύ ενδεικτική και καταρρίπτει το περιβόητο αυθαίρετο συμπέρασμα, πως τάχα η μισή Ελλάδα είναι Ολυμπιακοί, κάτι που διάφορα στελέχη των ερυθρόλευκων προσδιόριζαν επίσης αυθαίρετα σε 5, 6 και 7 εκατομμύρια Ολυμπιακούς στην χώρα. Αυτό φαίνεται πως δεν ισχύει και αποδεικνύεται από δύο διαφορετικές έρευνες.

Η μη ύπαρξη όλα αυτά τα χρόνια κάποιας άλλης επώνυμης δημοσκόπησης (έστω και κατά παραγγελία του Ολυμπιακού) που να δείχνει τα νούμερα που υποστηρίζουν οι Πειραιώτες περί μισής Ελλάδας Ολυμπιακών μαρτυρά, πως όλο αυτό είναι μία αστήριχτη και αβάσιμη άποψη που διαιωνίζεται χωρίς λόγο και αιτία. Ένας ακόμα μύθος που καταρρίπτεται με εκκωφαντικό τρόπο και χρησιμοποιείται από τους μεν αυτάρεσκα, από τους αντιπάλους τους ως ένας βασικός λόγος για διακωμώδηση.

Κι εκεί λοιπόν υπάρχει η πιο βασική αντίφαση που μπορεί να συναντήσει κανείς στις δύο έρευνες. Παντού, σε κάθε μέρος της γης, οι νέοι οπαδοί γεννιούνται από τις επιτυχίες, τους τίτλους, τις μεγάλες βραδιές.

Στον Ολυμπιακό παρατηρείται το αντίθετο. Ίσως στην πιο πετυχημένη χρονικά περίοδο του συλλόγου από πλευράς τίτλων, οι ερυθρόλευκοι δεν κάνουν νέους οπαδούς, δεν μεγαλώνουν, ούτε ανανεώνουν την οπαδική τους βάση. Τα ποσοστά τους δείχνουν, μάλιστα μία μικρή συρρίκνωση, κάτι που μπορούμε να αναλύσουμε ακόμα καλύτερα, αν δούμε την οπαδική δυναμική στις ηλικίες 17-24, το λεγόμενο «δυναμικό κοινό».

Εκεί λοιπόν, όμως μας έδειξε η έρευνα, πρώτη δύναμη είναι ο Παναθηναϊκός (!) με ποσοστό 31%, την ώρα που ο Ολυμπιακός έχει 28%, ενώ ο Ολυμπιακός κυριαρχεί απόλυτα στις ηλικίες 65+ (44%), σε ανθρώπους δηλαδή που έχουν παγιωμένες απόψεις, αντιλήψεις και δεν αλλάζουν από τις περιρρέουσες συνθήκες.

Πώς εξηγείται λοιπόν αυτό; Πώς εξηγείται το γεγονός ότι στα άτομα που έχουν γεννηθεί από το 1997 ως το 2004, ο Ολυμπιακός δεν κάνει γκελ, κάτι που κάνει πολύ περισσότερο ο Παναθηναϊκός που βιώνει τις πιο άγονες (από πλευράς επιτυχιών) μέρες της ιστορίας του;

Η απάντηση είναι σχετικά εύκολη. Η νέα γενιά, τα φρέσκα μυαλά με τις μοντέρνες ιδέες, οι νεαροί που μεγαλώνουν βλέποντας ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο, δείχνουν να παίρνουν μεγάλες αποστάσεις από τον φαταουλισμό του Ολυμπιακού, όπως εκδηλώνεται σε όλα τα επίπεδα.

Δείχνει να μην αποδέχεται, να μην ταυτίζεται με αυτή την τοξικότητα που αποπνέει ο Ολυμπιακός, παρά το δέλεαρ των τίτλων, των συμμετοχών στο Champions League, τη στιγμή μάλιστα που οι υπόλοιποι σταδιακά εξασθενούν σε σημείο ώστε οι ερυθρόλευκοι να παίζουν σχεδόν μόνοι τους. 

Είναι μία νέα γενιά, που όπως φαίνεται από τους αριθμούς, δεν κληρονομεί την οπαδική του ταυτότητα γονέων και παππούδων όπως επιτάσσει κατά κάποιο τρόπο η οικογενειακή παράδοση, αλλά έχει την δική της οπτική γωνία για τα πράγματα και επιλέγει με βάση τα δικά της κριτήρια. Είναι μια γενιά που ενοχλείται από τα σκάνδαλα, τις σκιές, τους καβγάδες, το δηλητήριο, τις τοξικότητες και γυρίζει την πλάτη σε όλα αυτά.

Είναι το τίμημα που πληρώνει ο Ολυμπιακός για την ταυτότητα που έχει υιοθετήσει και τις τακτικές που ακολουθεί. Κάτι που αργά ή γρήγορα θα βρει μπροστά του στο μέλλον καθώς με μαθηματικό τρόπο αποδεικνύεται πως η αμετροέπεια και το «νίκη με κάθε τρόπο» δεν εκφράζει τη νεολαία... 

SDNA Google news
ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ SDNA logo ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Γκάλοπ-Ανάλυση: Το «25 χρόνια πρωτάθλημα με κάθε τρόπο» γεννά ολοένα και λιγότερους Ολυμπιακούς!
EVENTS