MENU

Στα μέσα της δεκαετίας του ‘90 δημιουργήθηκε επί της ουσίας η μετεξέλιξη που βλέπουμε σήμερα. Για να δικαιολογηθούν τα τέρατα που έβλεπε όλη η Ελλάδα μπροστά της κάθε Κυριακή, συγκροτήθηκε ένας μηχανισμός που απλώθηκε με ένα αόρατο δίχτυ. Τηλεόραση, εφημερίδες, ραδιόφωνα, πλήρως συντονισμένα παρουσίαζαν τα πέναλτι εκτός περιοχής ως κανονικά. Όταν ο αντίπαλος άφηνε εκτός ομάδας τους καλύτερους παίκτες ήταν «προβλήματα της τελευταίας στιγμής». 

Κι αυτό το σκηνικό, με αμέτρητα παραδείγματα, κρατούσε δεκαετίες, μεγάλωσε γενιές βουτηγμένες μέσα στην προπαγάνδα, το ψέμα, σε σημείο ώστε πλέον να μη μπορεί κανείς να το ελέγξει, να θεωρεί το ψέμα αλήθεια και την αλήθεια ψέμα. 

Έγινε συνήθεια, ενσωματώθηκαν 3-4 γενιές ανθρώπων μέσα σε ένα σύστημα όπου το χάρτινο ήταν γνήσιο, να χτυπάς τον αντίπαλο για να τον κερδίσεις στο χορτάρι ήταν μαγκιά και επίδειξη ανδρειοσύνης, να «μιλήσεις» στον διαιτητή κι εκείνος να περάσει πριονοκορδέλα τον αντίπαλο σε καθιστά γάτο κι εκείνον πάτο. 

Τριάντα χρόνια. Πρώτα θα φεύγε λοιπόν το χούι και μετά ο άνθρωπος. 

Την Παρασκευή εκτυλίχθηκε μια ακόμα πράξη που ξεγυμνώνει ένα άρρωστο σύστημα προπαγάνδας που έχει λοιδορήσει τον Σλούκα, τον Γιαννακόπουλο, το SDNA, κι αμέτρητους άλλους. 

Ας δούμε τη σειρά των γεγονότων και ο καθένας ας βγάλει τα συμπεράσματα του. 

Στο πιο dark από τα social media, το X, ένα account με όνομα Red Insider με σχεδόν 5.000 ακόλουθους κάνει μια περίεργη ανάρτηση. Από αυτές που συνηθίζουν να κάνουν οι επίσημοι λογαριασμοί των ομάδων κι όχι τα ανώνυμα accounts. Για την ακρίβεια, αυτό ακριβώς συνέβη. Το επίσημο προφίλ της ΚΑΕ Ολυμπιακός έκανε μια ανάρτηση κι έρχεται στο καπάκι ένας τυχαίος και κάνει ακριβώς την ίδια. Λέξη προς λέξη. Μέχρι και τα hashtag στο τέλος είναι ίδια. Το link, τα βελάκια, όλα. Προφανώς και τέτοια γκέλα δεν θα την έκανε υπεύθυνος του Ολυμπιακού. Αυτά γίνονται από έξω. Κάποιος τρίτος; Ένας φίλαθλος; Μια αλυσίδα από τρολάκια που λειτουργούν εναντίον συγκεκριμένων προσώπων. Κυρίως αυτών που τους έχουν κάνει χοντρές ζημιές. Και πολλές φορές αυτά τα τρολακια έρχονται να επαναλάβουν τη ρητορική του Ολυμπιακού αυτολεξεί ως αυτόκλητοι υπερασπιστές. Έτσι παίζεται το έργο.

 

Ανατρέχοντας πάντως στα αμέσως προηγούμενα tweet βρίσκεις ένα φοβερό παραληρηματικό μοτίβο. Με ειρωνίες, προσωπικές επιθέσεις στον Σλούκα. Με «χτυπήματα» για τον Γιαννακόπουλο. Με μία αναφορά για ντόπες στον Παναθηναϊκό. Με δεύτερη αναφορά ότι είναι «παρΆλογο αυτό που συμβαίνει με τον Μήτογλου». 

Με ρητορική υπέρ αφών, κατά του κακού SDNA. Πολλά, πάρα πολλά. Και δεν έχει νόημα η αναπαραγωγή τους. Βοηθάει ωστόσο στην κατανόηση. Ποιος κάνει τι. Πώς επιχειρείται η διαστρέβλωση της πραγματικότητας εν έτει 2025. 

Στα ελληνικά λέξη ζητώντας την ετυμολογία της «προπαγάνδας» αναφέρονται τα ακόλουθα: «Ως «προπαγάνδα» ορίζεται η διάδοση ιδεών, πληροφοριών ή φημών με σκοπό να βοηθήσουν ή να βλάψουν ένα ίδρυμα, ένα σκοπό ή ένα άτομο. Με άλλα λόγια, η προπαγάνδα είναι μια χειριστική πειθώ στις υπηρεσίες μιας ατζέντας». 

Ας δούμε τώρα μερικά από όσα αναφέρονται στα τελευταία tweets.  

Το «λάθος (;) tweet» ήταν η αφορμή για να προκληθεί γενική κατακραυγή. Ακόμα και τα παιδιά της προπαγάνδας δεν ήξεραν πώς να δικαιολογήσουν αυτή τη γκέλα στους λογαριασμούς. Κάποιοι πήγαν να ψελλίσουν κάτι για photoshop αλλά το έκοψαν γρήγορα όταν αντιλήφθηκαν την πραγματικότητα. Μπορεί πράγματι ένας ανώνυμος να ήθελε να ενσωματώσει λέξη λέξη το tweet της ΚΑΕ και να βάλει ακριβώς τα ίδια link; Φυσικά μπορεί. 

Ολα γίνονται. Δημοκρατία έχουμε. Καθένας ό,τι θέλει κάνει. Η ΚΑΕ Ολυμπιακός έβγαλε επίσημα μπλουζάκια MVP για τον Βεζένκοφ. Σιγά μην δώσει λογαριασμό στους απίθανους που εξέλεξαν άλλον MVP. Η κάθε ομάδα έχει τον δικό της. Εδώ είναι και το μπλουζάκι για όποιον θέλει να το αγοράσει. 

 

Αλίμονο δηλαδή αν πιστέψει κανείς ότι όλο αυτό θα μπορούσε να είναι ένα οργανωμένο σχέδιο ώστε να πλήξουν τον αντίπαλο με παραμύθια της χαλιμάς. Ένα μεμονωμένο περιστατικό ήταν αυτό το tweet, δεν υπάρχει καμία περίπτωση να έχει δημιουργηθεί ένας ολόκληρος ιστός από burner accounts που το ένα αλληλεπιδρά με το άλλο ώστε να «εξοντώσουν» όποιον τους λέει την αλήθεια χωρίς φτιασιδώματα στη μούρη ή πάει από τον δύσκολο δρόμο για να βρει την ψυχική του υγεία όπως ο Σλούκας.

Θα τολμούσε κανείς να πει ότι όλο αυτό που εκτυλίσσεται από χθες μπροστά στα μάτια της Ελλάδας είναι η θρυλική έκδοση της «Ομάδας Αλήθειας»; Πιο πολύ με «Ομάδα παραμυθάδων» μοιάζουν όλοι αυτοί, η «Ομάδα Αλήθειας» είναι και επαγγελματίες, όχι ερασιτεχνικά σούργελα που δε μπορούν να κάνουν switch από ένα λογαριασμό στον άλλον. Ο Red Insider, ο Arkadios, ο Red Passion, ο For Fun έχουν άραγε κοινά στοιχεία; Εντάξει τώρα, ας μην κλέψουμε και εκκλησίες μέρες που είναι… 

«Η προπαγάνδα άλλωστε είναι σαν την τέχνη. Δεν χρειάζεται να σέβεσαι την αλήθεια», έλεγε το 1930 ο Γκέμπελς. Και τριάντα χρόνια - από το 1995 και την εγκαθίδρυση της παράγκας και της αθλητικής προπαγάνδας στον τόπο μας - δεν είναι αρκετά. 

 

Πώς ένα account ξεσκέπασε το «σύστημα» προπαγάνδας…