MENU
Χρόνος ανάγνωσης 11’

Έρευνα: Πόσα εισπράττουν Παναθηναϊκός - Ολυμπιακός, πώς μοιράζει τα έσοδα η Euroleague!

0

Το κομμάτι των οικονομικών δεδομένων της Euroleague έχει φέρει πολλές συζητήσεις τα προηγούμενα χρόνια. Το περιβόητο market pool, τα παράπονα των ιδιοκτητών, η «άδικη κατανομή των εσόδων» και άλλα παρόμοια ζητήματα απασχόλησαν τις ομάδες - μετόχους και ήταν ένας από τους βασικούς λόγους της απομάκρυνσης του Τζόρντι Μπερτομέου από τη θέση του προέδρου και CEO της λίγκας.

Η Euroleague διαθέτει αναμφισβήτητα ένα πολύ ποιοτικό προϊόν και έχει στα γήπεδά της το καλύτερο επίπεδο μπάσκετ παγκοσμίως, αμέσως μετά το ΝΒΑ. Ωστόσο, γεγονός είναι πως πρέπει να γίνουν κινήσεις ως προς την αύξηση των εσόδων στις ομάδες και το μεγαλύτερο εμπορικό ενδιαφέρον που πρέπει να «κερδίσει» η ίδια η λίγκα. 

Το sdna.gr προχώρησε σε μια έρευνα και καταγράφει με... αποδείξεις και ονόματα τα χρήματα που προβλέπεται να πάρουν φέτος ο Ολυμπιακός, ο Παναθηναϊκός, αλλά και άλλες ομάδες της κορυφαίας ευρωπαϊκής διοργάνωσης, εξηγεί πως οι «αιώνιοι» αποτελούν την ισχυρή μειοψηφία που συντηρεί τους «πολλούς» και στέκεται σε ουκ ολίγα απρόοπτα που αφορούν τη χρηματοδότηση άλλων ομάδων, αλλά και του Eurocup. Μέσα από αυτή την έρευνα θα μπορέσετε να αντιληφθείτε πώς λειτουργεί οικονομικά η λίγκα και ποια είναι τα περιθώρια εσόδων για κάθε ομάδα που αγωνίζεται σε αυτήν.

Ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά...

Τα χρήματα που θα μοιραστούν συνολικά στη φετινή Euroleague και ο ρόλος - κλειδί του Ολυμπιακού και του Παναθηναϊκού

First things first. Οι πληροφορίες αναφέρουν πως το συνολικό ποσό που θα μοιραστούν οι ομάδες που συμμετέχουν φέτος στην Euroleague ανέρχεται στα 42,5 εκατομμύρια ευρώ. Μιλάμε για τα χρήματα που μοιράζονται μεταξύ της ίδιας της διοργάνωσης και αφορούν έσοδα από το market pool, τα τηλεοπτικά συμβόλαια και την τελική κατάταξη των ομάδων. Σε αυτό το ποσό δεν συμπεριλαμβάνονται προφανώς οι χορηγικές συμφωνίες, που δύναται να έχει κάθε ομάδα ή άλλα deals.

Ο καθένας μπορεί να έχει την άποψή του για το αν αυτό το ποσό είναι μεγάλο ή μικρό και το αν αντικατοπτρίζει το ενδιαφέρον που υπάρχει για την κορυφαία ευρωπαϊκή διοργάνωση. Ωστόσο, αυτό είναι το πόσο και πάνω σε αυτό γίνεται η κουβέντα. Μάλιστα, από αυτό το ποσό τα 33,7 εκατομμύρια ευρώ μοιράζονται μέσα από το market pool της διοργάνωσης, ενώ τα 8,8 εκατομμύρια ευρώ αφορούν τα χρήματα που δίνονται στις ομάδες ανάλογα με την κατάταξή τους στη βαθμολογία (sports ranking pool).

Εδώ έρχεται το πρώτο... καμπανάκι. Στην Euroleague τα έσοδα δεν έρχονται από όλες τις ομάδες ισόποσα και μοιρασμένα. Αντιθέτως, υπάρχουν συγκεκριμένοι σύλλογοι που «συντηρούν» τη διοργάνωση, φέρνοντας καλύτερα deals στο τραπέζι λόγω του brand name τους. Για την ακρίβεια, ο Ολυμπιακός και ο Παναθηναϊκός καλύπτουν το 24% με τα χρήματα που βάζουν στο market pool, μέσα από την ισχυρή -οικονομικά- συμφωνία τους με την NOVA για τα τηλεοπτικά δικαιώματα.

Για να είμαστε ακριβείς, η πρώτη ομάδα σε ό,τι αφορά τα έσοδα που φέρνει στην λίγκα είναι η Μακάμπι Τελ Αβίβ, που καλύπτει το 14%. Κι αυτό γιατί το τηλεοπτικό συμβόλαιο της ομάδας του Όντεντ Κάτας, που είναι η μοναδική εκπρόσωπος του Ισραήλ στην λίγκα, ανέρχεται στα 6 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Παράλληλα, ένα άλλο 24% της «πίτας» έρχεται από τη Ρεάλ Μαδρίτης και την Μπαρτσελόνα, των οποίων οι τηλεοπτικές συμφωνίες είναι ελάχιστα χαμηλότερες σε σχέση με αυτές του Ολυμπιακού και του Παναθηναϊκού. 

Με άλλα λόγια, πέντε ομάδες (Ολυμπιακός, Παναθηναϊκός, Μπαρτσελόνα, Ρεάλ Μαδρίτης, Μακάμπι Τελ Αβίβ) προσφέρουν το 62% (!) του συνολικού pool της διοργάνωσης, καθώς τα συμβόλαιά τους με την τηλεόραση φτάνουν τα 26,9 εκατομμύρια ευρώ.

Κάτι σημαντικό που πρέπει να αναφέρουμε είναι πως τα ποσά που αναλύθηκαν ή θα αναλυθούν παρακάτω αφορούν την τρέχουσα αγωνιστική περίοδο. Η δημοφιλία του μπάσκετ στην Ελλάδα και το νέο συμβόλαιο της NOVA θα φέρουν ένα ακόμα πιο μεγάλο deal από την πλευρά των ελληνικών ομάδων προς τη διοργάνωση.

Πώς αυτές οι ομάδες... συντηρούν και τις υπόλοιπες

«Ξεψαχνίζοντας» τα οικονομικά στοιχεία της λίγκας, η έρευνα του SDNA υπογραμμίζει το εξής απρόοπτο, που τελικά... προκύπτει στην πράξη: στη διοργάνωση υπάρχουν ομάδες που δεν συνεισφέρουν στο market pool, καθώς δεν είναι μέτοχοι ή δεν έχουν αντίστοιχα έσοδα.

Για παράδειγμα, η Άλμπα Βερολίνου ή η Βαλένθια συγκαταλέγονται μεταξύ των συλλόγων, των οποίων η συνεισφορά σε αυτόν τον τομέα είναι 0%. Όπως μπορεί να γίνει σαφές στον οποιονδήποτε, τα μεγάλα brands της διοργάνωσης... χρηματοδοτούν και την παρουσία των υπόλοιπων ομάδων.

Το παράδοξο στη σχετική λίστα, βέβαια, είναι άλλο. Στις ομάδες που δεν έχουν οικονομική συνεισφορά ανήκει και η Μονακό, πιθανώς και λόγω του χαμηλού ενδιαφέροντος της γαλλικής αγοράς -και τηλεόρασης- για το προϊόν. Οι Μονεγάσκοι έχουν κάνει σπουδαία επένδυση σε ό,τι αφορά το μπάτζετ τους και το ρόστερ του Σάσα Ομπράντοβιτς, έχουν φτιάξει μια ομάδα που θα βρίσκεται στα πλέι οφ, ωστόσο δεν είναι σε θέση να φέρουν χρήματα πίσω στην λίγκα με άμεσο τρόπο. 

Το... αξιοπρόσεκτο παράδειγμα της Ζαλγκίρις και τα επιπλέον έξοδα των ομάδων

Η Euroleague έχει ορίσει πως η... αφετηρία κάθε ομάδας μπαίνοντας στη διοργάνωση είναι να πάρει πίσω μίνιμουμ 500.000 ευρώ για τη συμμετοχή της στη φετινή regular season μέσα από το market pool. Ακόμα, μοιράζεται ένα επιπλέον ποσό στην κάθε ομάδα - μέτοχο, ανάλογα με την τηλεοπτική συμφωνία που φέρνει στο τραπέζι. Έτσι, η Παρτιζάν, η Βίρτους Μπολόνια και η Βαλένθια που δεν ανήκουν στους μετόχους δικαιούνται μίνιμουμ 500χιλ. ευρώ. Αντιθέτως, κάθε ομάδα - μέτοχος με βάση την υπάρχουσα συμφωνία λαμβάνει μίνιμουμ 1,5 εκατομμύριο ευρώ ετησίως. Κι εδώ έρχεται άλλο ένα... αξιοπρόσεκτο παράδειγμα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το τηλεοπτικό συμβόλαιο της Ζαλγκίρις είναι 1,3 εκατομμύρια ευρώ για την τρέχουσα σεζόν, δηλαδή το 3% των εσόδων που θα μοιραστούν στις ομάδες. Οι Λιθουανοί δικαιούνται 936χιλ. ευρώ από το market pool, όμως πρέπει να πάρουν μίνιμουμ 1,5εκατ. ευρώ, καθώς είναι μέτοχοι της λίγκας.

Πώς λύνεται αυτό το «πρόβλημα»; Η αρχική πρόβλεψη της Euroleague αναφέρει πως σε αυτή την περίπτωση οι υπόλοιποι μέτοχοι θα δώσουν 40χιλ. ευρώ έκαστος και έτσι δημιουργείται ένα κεφάλαιο 564χιλ., που πηγαίνει στην ομάδα από το Κάουνας, για να φτάσει το 1,5 εκατ. ευρώ.

Βέβαια, αυτά τα ποσά θα είναι διαφορετικά αν η Ζαλγκίρις μπει στην πρώτη 14άδα, που όλα δείχνουν ότι θα μπει. Κι αυτό γιατί οι Λιθουανοί θα πάρουν ένα επιπλέον ποσό από το sports ranking pool, που θα αναλυθεί παρακάτω, άρα θα μειωθεί και η «ζημιά» των υπόλοιπων, ώστε να φτάσει η ομάδα του Κάζις Μακσβίτις το μίνιμουμ εσόδων ως μέτοχος (1,5 εκατ. ευρώ).

Σωστό ή λάθος, αυτό δεν είναι κάτι που θα εξετάσουμε ή θα κρίνουμε στο άρθρο που διαβάζετε. Αυτό που κάνουμε είναι να σας παραθέτουμε τα νούμερα και τα δεδομένα, που έχουν συμφωνήσει οι ομάδες - μέτοχοι για την τρέχουσα σεζόν.

Ας συνεχίσουμε με τα στοιχεία και ας αναλύσουμε την λογική και τη χρήση του sports ranking pool.

Τι είναι και πώς μοιράζεται το sports ranking pool

Το sports ranking pool αφορά τα έσοδα των ομάδων ανάλογα με την τελική τους κατάταξη. Όπως γινόταν και τα προηγούμενα χρόνια, αυτό το pool χρημάτων είναι κλιμακωτό και αφορά τις ομάδες που θα τερματίσουν στις θέσεις 1-14. Στην αντίπερα όχθη, όσοι ολοκληρώσουν τη σεζόν στις θέσεις 15-18 δεν δικαιούνται χρήματα από το sports ranking pool. 

Όπως θα διαπιστώσετε στον παρακάτω πίνακα, οι ομάδες του Final Four θα πάρουν μίνιμουμ 762χιλ. ευρώ, μόνο και μόνο για την πρόκρισή τους στο μεγάλο event του Κάουνας. Ο νικητής της διοργάνωσης, δηλαδή ο πρωταθλητής Ευρώπης για το 2023, θα λάβει 1,76 εκατ. ευρώ ως bonus από το σχετικό pool. 

Όπως είναι λογικό, τα ποσά μειώνονται, όσο πηγαίνουμε πιο χαμηλά στη σχετική λίστα. Για παράδειγμα, η 8η ομάδα θα λάβει 527χιλ. ευρώ, ενώ η 14η θα πάρει 176χιλ. ευρώ.

Αναλυτικά ο πίνακας με τα έσοδα των 14 ομάδων από το sports ranking pool της διοργάνωσης ανάλογα με τη θέση που θα τερματίσει ο καθένας:

  1. 1,76εκατ. ευρώ
  2. 997χιλ. ευρώ
  3. 880χιλ. ευρώ
  4. 762χιλ ευρώ
  5. 704χιλ. ευρώ
  6. 645χιλ. ευρώ
  7. 586χιλ. ευρώ
  8. 528χιλ. ευρώ
  9. 469χιλ. ευρώ
  10. 411χιλ. ευρώ
  11. 352χιλ. ευρώ
  12. 293χιλ. ευρώ
  13. 235χιλ. ευρώ
  14. 176χιλ. ευρώ

Πόσα χρήματα επιπλέον «κυνηγούν» Ολυμπιακός και Παναθηναϊκός φέτος

Με βάση τον παραπάνω πίνακα είναι εύκολα κατανοητό το πόσα επιπλέον χρήματα «κυνηγούν» οι δύο ελληνικές ομάδες της Euroleague, που βρίσκονται σε τελείως διαφορετικά σημεία του ταμπλό και έχουν άλλους στόχους με βάση τη φετινή πορεία τους.

Ο Ολυμπιακός γνωρίζει πως αν προκριθεί στο Final Four θα πάρει μίνιμουμ 762 χιλιάδες ευρώ μέσω του sports ranking pool από τη συμμετοχή του στην 4αδα της διοργάνωσης. Δεδομένο είναι πως η ομάδα του Γιώργου Μπαρτζώκα «κυνηγάει» μέχρι και το... μάξιμουμ του σχετικού pool, δηλαδή το ποσό των 1,76εκατ. ευρώ, που θα πάρει ο φετινός πρωταθλητής Ευρώπης.

Αντιθέτως, ο Παναθηναϊκός βρίσκεται αυτή τη στιγμή στην 16η θέση με ρεκόρ 8-18 και έχει από πάνω του την Αρμάνι Μιλάνο και την Μπάγερν Μονάχου στις 10 νίκες. Για να μπει στη διαδικασία των έξτρα εσόδων μέσω του sports ranking pool το «τριφύλλι» θα πρέπει να τερματίσει τουλάχιστον στη 14η θέση, άρα να προσπεράσει τους Ιταλούς και τους Γερμανούς στη βαθμολογία.

Έξοδα και για τη... συντήρηση του Eurocup

Μια άλλη «πληγή» για τις ομάδες της Euroleague αφορά τη συντήρηση του Eurocup. Όπως είναι γνωστό εδώ και χρόνια, από τη στιγμή που ισχύει το νέο format, έχει συμφωνηθεί και έχει συζητηθεί αρκετά: οι μέτοχοι της λίγκας πρέπει να είναι σε θέση να δώσουν ένα ποσό στη 2η διοργάνωση της Euroleague Basketball, εφόσον εκείνη το χρειαστεί, μέσα από το συνολικό «ταμείο» τους.

Το συμφωνημένο ποσό που μπορεί να λαμβάνει το Eurocup ετησίως από την Euroleague είναι 600.000 ευρώ, το οποίο μοιράζονται οι ομάδες - μέτοχοι, χάνοντας ακόμα ένα ποσό από τα έσοδά τους ή αν θέλετε δημιουργώντας ακόμα ένα... έξοδο για τις ίδιες.

Τελικά, πόσα χρήματα θα λάβουν οι ομάδες της Euroleague;

Όπως έχει αναλυθεί στις παραπάνω γραμμές, αυτό είναι κάτι που... μένει να φανεί ως προς το ακριβές ποσό. Ακριβής εκτίμηση θα μπορεί να γίνει μετά τον τελικό της διοργάνωσης, όταν άπαντες θα γνωρίζουν ακριβώς πώς έχει μοιραστεί και το sports ranking pool, πέραν των εσόδων από το market pool.

Η διοργανώτρια αρχή «επικοινώνησε» προς τις ομάδες το περσινό καλοκαίρι ορισμένα νούμερα, τα οποία είναι σχετικά. Για την ακρίβεια, είναι τα νούμερα του πώς θα μοιραστούν τα χρήματα του market pool (33,7 εκατ. ευρώ) συν όσα θα δοθούν από το sports ranking pool (8,8 εκατ. ευρώ). Οι καλοκαιρινές προβλέψεις της λίγκας δεν έγιναν με βάση τη δυναμική των ομάδων, όπως είναι προφανές, αλλά με την υπόθεση ότι οι σύλλογοι θα πάρουν την ίδια θέση που είχαν πάρει και τη σεζόν 2021-2022.

Έτσι, τα νούμερα που θα διαβάσετε παρακάτω αποτελούν τον... πρώτο οδηγό, που είχε η Euroleague και οι ομάδες της στο ξεκίνημα της τρέχουσας σεζόν και όχι τα ακριβή ποσά που θα δοθούν εν τέλει.

Με βάση αυτόν τον υπολογισμό η Μακάμπι Τελ Αβίβ είναι στην κορυφή με 4,78εκατ. ευρώ σε έσοδα. Επαναλαμβάνουμε πως το ακριβές ποσό θα έχει κάποιες αποκλίσεις, καθώς οι ομάδες δεν θα λάβουν και φέτος την ίδια ακριβώς θέση, που είχαν πάρει πέρυσι και η οποία συμπεριλαμβάνεται στον παραπάνω υπολογισμό - πρόβλεψη. 

Η Ρεάλ Μαδρίτης, η Μπαρτσελόνα και ο Ολυμπιακός είναι οι ομάδες που ακολουθούν με έσοδα που κυμαίνονται μεταξύ των 4,3 - 4,5 εκατομμυρίων ευρώ, καθώς οι τρεις τους συνδυάζουν υψηλό τηλεοπτικό συμβόλαιο και κατάταξη εντός των πρώτων τεσσάρων ομάδων πέρυσι. Ακριβώς από πίσω βρίσκονται ο Παναθηναϊκός (3,8 εκατ. ευρώ) και η Αναντολού Εφές (3,7 εκατ. ευρώ). Βέβαια, η εξήγηση πίσω από αυτά τα δύο νούμερα έχει διαφορετική λογική για κάθε περίπτωση: ο μεν Παναθηναϊκός διαθέτει ένα από τα πιο ισχυρά τηλεοπτικά συμβόλαια της λίγκας, ενώ για τη δε Εφές ο υπολογισμός έγινε βάση το γεγονός πως πέρυσι τερμάτισε στην 1η θέση της λίγκας και βγήκε πρωταθλήτρια Ευρώπης. Είναι φανερό πως ο Παναθηναϊκός παραμένει μεταξύ των κορυφαίων brand names, παρά την αγωνιστική του πορεία φέτος.

Από την άλλη πλευρά, η αρχική πρόβλεψη - εκτίμηση της Euroleague θέλει ομάδες όπως η Αρμάνι Μιλάνο, η Μπασκόνια και η Φενέρμπαχτσε να έχουν έσοδα μεταξύ των 2,2 - 2,4 εκατ. ευρώ η κάθε μία. Τα έσοδα των υπόλοιπων ομάδων για τη συμμετοχή τους στην κορυφαία ευρωπαϊκή διοργάνωση από το market pool και την τελική τους κατάταξη είναι κάτω από τα 2 εκατ. ευρώ.

Ίσως έχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον να σταθούμε καθαρά στα έσοδα του market pool, βγάζοντας από τη συζήτηση τον αστάθμητο παράγοντα της τελικής κατάταξης και των επιπλέον εσόδων (sports ranking pool). Όπως αναφέραμε και στην αρχή του κειμένου η Μακάμπι Τελ Αβίβ (6 εκατ. ευρώ), ο Ολυμπιακός (5,3 εκατ. ευρώ), ο Παναθηναϊκός (5,3 εκατ. ευρώ), η Ρεάλ Μαδρίτης (5,2 εκατ. ευρώ) και η Μπαρτσελόνα (5,2 εκατ. ευρώ) έχουν το μεγαλύτερο «κομμάτι της πίτας» από τα τηλεοπτικά συμβόλαια. Τα χρήματα που αναγράφονται εντός των παρανθέσεων είναι αυτά που φέρνουν οι ομάδες στο συνολικό «ταμείο» από τις τηλεοπτικές συμφωνίες τους, αλλά δεν λαμβάνουν πίσω στο ακέραιο.

Οι Ισραηλινοί, λοιπόν, θα λάβουν πίσω 4,1 εκατ. ευρώ από το market pool, οι «αιώνιοι» από 3,7 εκατ. ευρώ έκαστος και οι Ισπανοί από 3,6 εκατ. ευρώ. Με αυτόν τον τρόπο γίνεται αντιληπτό πως οι ομάδες δεν εισπράτουν στο 100% το τηλεοπτικό συμβόλαιο που φέρνουν στην λίγκα και καλούνται να... καλύψουν άλλα έξοδα ή το γεγονός πως άλλοι σύλλογοι έχουν πολύ μικρότερες συμφωνίες.

Δείτε αναλυτικά τα ποσά που αντιστοιχούν σε κάθε ομάδα από τα μεγάλα brands από τα τηλεοπτικά συμβόλαιά τους και σε παρένθεση τα ποσά που καταλήγουν τελικά στο ταμείο τους μέσα από το market pool:

  1. Μακάμπι Τελ Αβίβ: 6 εκατ. ευρώ (4,2)
  2. Ολυμπιακός: 5,3 εκατ. ευρώ (3,7)
  3. Παναθηναϊκός: 5,3 εκατ. ευρώ (3,7)
  4. Ρεάλ Μαδρίτης: 5,2 εκατ. ευρώ (3,6)
  5. Μπαρτσελόνα: 5,2 εκατ. ευρώ (3,6)
  6. Αναντολού Εφές: 2,9 εκατ. ευρώ (2)
  7. Φενέρμπαχτσε: 2,9 εκατ. ευρώ (2)
  8. Μπάγερν Μονάχου: 2,8 εκατ. ευρώ (1,9)
  9. Μπασκόνια: 2,6 εκατ. ευρώ (1,8)
  10. Αρμάνι Μιλάνο: 2,5 εκατ. ευρώ (1,7)
Έρευνα: Πόσα εισπράττουν Παναθηναϊκός - Ολυμπιακός, πώς μοιράζει τα έσοδα η Euroleague!