MENU

 


Ειδικότερα:

- Προστίθεται στις περιπτώσεις κατά τις οποίες η Φορολογική Διοίκηση δύναται να αναστέλλει τη χρήση ΑΦΜ ή να προβαίνει σε απενεργοποίησή του, και η παραβίαση, παραποίηση ή επέμβαση με οποιοδήποτε τρόπο στη λειτουργία του Παρόχου Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων.

- Ορίζονται νέες παραβάσεις σχετικά με τους Φ.Η.Μ. και τους Παρόχους Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων και καθορίζονται τα επιβαλλόμενα πρόστιμα.

Μεταξύ άλλων προβλέπεται:

i) η επιβολή προστίμων (15.000 ευρώ, 50.000 ευρώ ή 100.000 ευρώ, κατά περίπτωση) για παραβάσεις μη τήρησης από τον Πάροχο των μέτρων δέουσας επιμέλειας,

ii) η επιβολή προστίμων (50.000 ευρώ ή 100.000 ευρώ, κατά περίπτωση) για παραβάσεις παραβίασης, παραποίησης ή επέμβασης στη λειτουργία των Φ.Η.Μ. από λογισμικό εφαρμογών για το οποίο έχει κατατεθεί έγγραφη δεσμευτική διαβεβαίωση της κατέχουσας την άδεια καταλληλότητας Φ.Η.Μ. οντότητας προς την Επιτροπή Ελέγχου Καταλληλότητας Φ.Η.Μ..

iii) η επιβολή προστίμων (από 10.000 ευρώ έως 50.000 ευρώ) στους Παρόχους Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων, σε περίπτωση μη διαβίβασης στοιχείων στη ψηφιακή πλατφόρμα «my Data».

β. Προστίθεται στις περιπτώσεις χρηματικής επιβράβευσης των προσώπων που προβαίνουν σε επώνυμες καταγγελίες στο «QR code appodixi» και η περίπτωση που επιβάλλεται πρόστιμο για παραβίαση, παραποίηση ή επέμβαση στη λειτουργία του Παρόχου Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων.

γ. Συμπληρώνεται το άρθρο 13Α του ν. 2523/1997, σχετικά με την αναστολή λειτουργίας των επαγγελματικών εγκαταστάσεων σε περίπτωση παραβίασης, παραποίησης ή επέμβασης στη λειτουργία Φ.Η.Μ. ή του Παρόχου Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων.

δ. Συμπληρώνεται επίσης το άρθρο 12 του ν. 4308/2014, σχετικά με τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των οντοτήτων που διαθέτουν άδεια καταλληλότητας ή τεχνικής υποστήριξης των Φ.Η.Μ. κ.λπ.

 

 

Αιτιολογική άρθρου 43

Με την παρ. 1 επεκτείνεται η δυνατότητα που έχει η Φορολογική Διοίκηση να αναστέλλει τη χρήση Αριθμού Φορολογικού Μητρώου, σε περιπτώσεις αφερεγγυότητας ή σοβαρών παραβάσεων της φορολογικής νομοθεσίας, προκειμένου να περιλάβει και την περίπτωση παραβίασης ή επέμβασης στη λειτουργία των Παρόχων Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων.

Με την παρ. 2 επεκτείνονται οι κυρώσεις που επιβάλλονται σε περίπτωση παράλειψης υποβολής ή εκπρόθεσμης υποβολής δηλώσεων πληροφοριακού χαρακτήρα, ώστε να τιμωρείται πλέον και η παράλειψη της δήλωσης οριστικής παύσης των τερματικών ηλεκτρονικής μεταφοράς κεφαλαίων στο σημείο πώλησης.

Με την παρ. 3 αντικαθίσταται η κύρωση των παραβάσεων που σχετίζονται με την απεικόνιση ηλεκτρονικών συναλλαγών, ώστε να τιμωρείται η έκδοση φορολογικών στοιχείων με χρήση εγκεκριμένου και μη δηλωμένου φορολογικού ηλεκτρονικού μηχανισμού ή παρόχου ηλεκτρονικής έκδοσης στοιχείων ή δηλωμένου και μη εγκεκριμένου φορολογικού ηλεκτρονικού μηχανισμού.

Με την παρ. 4 επεκτείνονται οι κυρώσεις που αφορούν την παραβίαση ή παραποίηση ή επέμβαση στη λειτουργία φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών, ώστε να προβλέπεται κύρωση και για την περίπτωση φορολογικού ηλεκτρονικού μηχανισμού που συνεργάζεται με εμπορικό/λογιστικό πρόγραμμα διαχείρισης (Enterprise Resource Planning - ERP) που δεν πληροί τις προδιαγραφές που ορίζονται με τις σχετικές κανονιστικές πράξεις, καθώς και για την περίπτωση που δεν διαβιβάζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα «MyData» παραστατικά που έχουν εκδοθεί με χρήση λογισμικού του παρόχου αυτού, εξαιτίας της απώλειας επικοινωνίας μεταξύ του υπόχρεου προς διαβίβαση ή του παρόχου και της Α.Α.Δ.Ε..

Με την παρ. 5 επεκτείνεται το εύρος εφαρμογής της διάταξης για τη χρηματική επιβράβευση όσων προχωρούν σε επώνυμη καταγγελία, που έχει ως αποτέλεσμα την επιβολή προστίμου, ώστε να περιλάβει και περιπτώσεις καταγγελιών για παραβίαση ή παραποίηση ή επέμβαση στη λειτουργία παρόχων ηλεκτρονικής έκδοσης στοιχείων.

Με την παρ. 6 προβλέπεται ότι η κύρωση της αναστολής λειτουργίας επιχειρήσεων που προβλέπεται αν διαπιστωθεί η παραβίαση ή παραποίηση ή επέμβαση στη λειτουργία ηλεκτρονικών φορολογικών μηχανισμών επεκτείνεται και όταν η παραβίαση ή παραποίηση ή επέμβαση αφορά παρόχους υπηρεσιών ηλεκτρονικής έκδοσης στοιχείων, προκειμένου να ενισχυθεί ο αποτρεπτικός χαρακτήρας της διάταξης.


Αιτιολογική  άρθρου 44

Προστίθεται κανονιστική αρμοδιότητα του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. για τον καθορισμό υποχρεώσεων και δικαιωμάτων οντοτήτων που παρέχουν υπηρεσίες τεχνικής υποστήριξης ηλεκτρονικών φορολογικών μηχανισμών κατασκευαστών, εισαγωγέων, μεταπωλητών ή των εξουσιοδοτημένων τεχνικών αυτών, οι διαδικασίες ελέγχου των στοιχείων λιανικής πώλησης ή και λοιπών λογιστικών αρχείων, που εκδίδονται και σημαίνονται με τη χρήση υπηρεσιών Φ.Η.Μ., καθώς και οι επιμέρους προϋποθέσεις ανάκλησης της άδειας καταλληλότητας. Επίσης, ορίζονται τα στοιχεία των παραστατικών που κάθε οντότητα διαβιβάζει προς την Α.Α.Δ.Ε. και παρέχεται στον Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. η αρμοδιότητα να ορίζει κλάδους δραστηριότητας, στους οποίους οι πάροχοι υπηρεσιών ηλεκτρονικής τιμολόγησης, θα λαμβάνουν μέτρα δέουσας επιμέλειας, καθώς και τα μέτρα αυτά, προκειμένου να αποφεύγεται η παραβίαση ή παραποίηση ή επέμβαση στη λειτουργία του παρόχου υπηρεσιών ηλεκτρονικής έκδοσης στοιχείων.


Προτεινόμενες διατάξεις:

Άρθρο 43

Διατάξεις για τους Παρόχους Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων - Τροποποίηση υποπερ. βγ) περ. β) παρ. 6 άρθρου 10, παρ. 5 άρθρου 53, παρ. 1 άρθρου 62, αντικατάσταση παρ. 9 και 11 άρθρου 57, προσθήκη παρ. 7 στο άρθρο 58 Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, τροποποίηση περ. γ) παρ. 3 άρθρου 13Α του ν. 2523/1997
 

1. Στην υποπερ. βγ) της περ. β) της παρ. 6 του άρθρου 10 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (Κ.Φ.Δ., ν. 5104/2024, Α' 58), περί εγγραφής στο φορολογικό μητρώο και απόδοσης Αριθμού Φορολογικού Μητρώου, μετά τις λέξεις «φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών,» προστίθενται οι λέξεις «του Παρόχου Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων, ή», και η παρ. 6 διαμορφώνεται ως εξής:
Υφιστάμενη διάταξη    Νέα προτεινόμενη διάταξη
6. Η Φορολογική Διοίκηση δύναται να αναστέλλει τη χρήση Α.Φ.Μ. ή να προβαίνει σε απενεργοποίησή του:
α) αν ο φορολογούμενος έχει πτωχεύσει ή έχει περιέλθει σε κατάσταση αφερεγγυότητας ή
β) αν υφίστανται αντικειμενικά στοιχεία, τα οποία υποδηλώνουν ότι ο φορολογούμενος
βα) έχει παύσει να ασκεί οικονομική δραστηριότητα, ή
ββ) διαπράττει φοροδιαφυγή ή λαθρεμπορία ή νοθεία προϊόντων που υπόκεινται σε ειδικό φόρο κατανάλωσης, ή
βγ) παραβιάζει ή παραποιεί ή επεμβαίνει κατά οποιονδήποτε τρόπο στη λειτουργία των φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών, ή
βδ) έχει δηλώσει ψευδή ή ανακριβή στοιχεία για την απόκτησή του, ή
βε) έχει εγγραφεί στο φορολογικό μητρώο περισσότερες φορές.
Ο φορολογούμενος έχει σε κάθε περίπτωση το δικαίωμα να αποδείξει ότι δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του πρώτου εδαφίου.    6. Η Φορολογική Διοίκηση δύναται να αναστέλλει τη χρήση Α.Φ.Μ. ή να προβαίνει σε απενεργοποίησή του:
α) αν ο φορολογούμενος έχει πτωχεύσει ή έχει περιέλθει σε κατάσταση αφερεγγυότητας ή
β) αν υφίστανται αντικειμενικά στοιχεία, τα οποία υποδηλώνουν ότι ο φορολογούμενος
βα) έχει παύσει να ασκεί οικονομική δραστηριότητα, ή
ββ) διαπράττει φοροδιαφυγή ή λαθρεμπορία ή νοθεία προϊόντων που υπόκεινται σε ειδικό φόρο κατανάλωσης, ή
βγ) παραβιάζει ή παραποιεί ή επεμβαίνει κατά οποιονδήποτε τρόπο στη λειτουργία των φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών, ή του Παρόχου Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων, ή
βδ) έχει δηλώσει ψευδή ή ανακριβή στοιχεία για την απόκτησή του, ή
βε) έχει εγγραφεί στο φορολογικό μητρώο περισσότερες φορές.
Ο φορολογούμενος έχει σε κάθε περίπτωση το δικαίωμα να αποδείξει ότι δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του πρώτου εδαφίου.
2. Στην παρ. 5 του άρθρου 53 του Κ.Φ.Δ., περί κυρώσεων για παράλειψη υποβολής ή εκπρόθεσμη υποβολή φορολογικών δηλώσεων και δηλώσεων πληροφοριακού χαρακτήρα και παράλειψη χορήγησης στοιχείων που ζητούνται από τη Φορολογική Διοίκηση επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) μετά τις λέξεις «διακοπής λειτουργίας» προστίθενται οι λέξεις «ή οριστικής παύσης:», β) η φράση «τερματικών Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων στο Σημείο Πώλησης («Electronic Funds Transfer at the point of sale, EFT/POS»)» τίθεται ως περ. α), γ) προστίθεται περ. β), και η παρ. 5 διαμορφώνεται ως εξής:
Υφιστάμενη διάταξη    Νέα προτεινόμενη διάταξη
5. Σε φορολογούμενους που παραλείπουν να υποβάλουν ή υποβάλουν εκπρόθεσμη δήλωση κατοχής, απόκτησης, μεταβολής και διακοπής λειτουργίας τερματικών Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων στο Σημείο Πώλησης («Electronic Funds Transfer at the point of sale, EFT/POS») επιβάλλεται πρόστιμο πεντακοσίων (500) ευρώ.    5. Σε φορολογούμενους που παραλείπουν να υποβάλουν ή υποβάλουν εκπρόθεσμη δήλωση κατοχής, απόκτησης, μεταβολής και διακοπής λειτουργίας ή οριστικής παύσης: α) τερματικών Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων στο Σημείο Πώλησης («Electronic Funds Transfer at the point of sale, EFT/POS»), β) φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών, επιβάλλεται πρόστιμο πεντακοσίων (500) ευρώ.»
3. Οι παρ. 9 και 11 του άρθρου 57 του Κ.Φ.Δ., περί παραβάσεων σχετικών με την απεικόνιση των οικονομικών συναλλαγών, αντικαθίστανται, και οι παρ. 9 έως 11 διαμορφώνονται ως εξής:
Υφιστάμενη διάταξη    Νέα προτεινόμενη διάταξη
9. Επιβάλλεται πρόστιμο πεντακοσίων (500) ευρώ σε φορολογούμενο ή οποιοδήποτε πρόσωπο υπέχει αντίστοιχη υποχρέωση από τον Κώδικα ή τη φορολογική νομοθεσία, που διαπιστώνεται ότι:
α) εκδίδει στοιχεία λιανικής πώλησης χωρίς τη χρήση Φορολογικού Ηλεκτρονικού Μηχανισμού (Φ.Η.Μ.) ή από εγκεκριμένο και μη δηλωμένο Φ.Η.Μ.,
β) εκδίδει δελτία και αποδείξεις από το Ολοκληρωμένο Σύστημα Ελέγχου Εισροών Εκροών, χωρίς τη χρήση εγκεκριμένου μοντέλου μηχανισμού σήμανσης.


10. Σε επιχείρηση που, κατά παράβαση της παρ. 3 του άρθρου 20 του ν. 3842/2010 (Α' 58), δέχεται πληρωμή με μετρητά που αντιστοιχεί σε φορολογικά στοιχεία συνολικής αξίας πεντακοσίων (500) ευρώ και άνω, που εκδίδονται για πώληση αγαθών ή παροχή υπηρεσιών σε ιδιώτες, επιβάλλεται για κάθε παράβαση πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο της καταβληθείσας με μετρητά αξίας των στοιχείων λιανικής πώλησης που εκδίδονται για τη συναλλαγή.

11. Σε περίπτωση παραβίασης ή παραποίησης ή επέμβασης στη λειτουργία των Φ.Η.Μ., καθώς και έκδοσης στοιχείων λιανικής πώλησης από Φ.Η.Μ., ο οποίος δεν λειτουργεί με εγκεκριμένες προδιαγραφές, επιβάλλονται τα εξής πρόστιμα:


α) Για παραβάσεις παραβίασης ή παραποίησης ή επέμβασης στη λειτουργία των Φ.Η.Μ., κατά οποιονδήποτε τρόπο, επιβάλλονται πρόστιμα ανά ελεγχόμενο έτος ως εξής:


αα) όταν ο υπαίτιος της παράβασης είναι ο κάτοχος -χρήστης του Φ.Η.Μ., επιβάλλεται αναλόγως το ποσό του προστίμου που προβλέπεται στα εδάφια πρώτο, δεύτερο και τρίτο της παρ. 2, χωρίς να εφαρμόζονται τα ανώτατα όρια της ίδιας ως άνω παραγράφου,


αβ) όταν ο υπαίτιος της παράβασης είναι η επιχείρηση που έχει λάβει έγκριση λογισμικού (software) και υλισμικού (hardware) από τα αρμόδια όργανα ή οποιοδήποτε πρόσωπο έχει μεταπωλήσει λογισμικό ή παρέχει τεχνική υποστήριξη για την παραβίαση ή παραποίηση ή επέμβαση με οποιονδήποτε τρόπο στη λειτουργία φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών, επιβάλλεται πρόστιμο εκατό χιλιάδων (100.000) ευρώ.

β) Για παραβάσεις έκδοσης στοιχείων λιανικής πώλησης από Φ.Η.Μ., ο οποίος δεν λειτουργεί με εγκεκριμένες προδιαγραφές, επιβάλλεται αναλόγως το ποσό του προστίμου που προβλέπεται στα εδάφια πρώτο, δεύτερο και τρίτο της παρ. 2.
Δεν επιβάλλεται πρόστιμο, εφόσον δεν επηρεάζονται η αυθεντικότητα της προέλευσης και η ακεραιότητα του περιεχομένου των στοιχείων, σύμφωνα με το άρθρο 15 του ν. 4308/2014, περί αυθεντικότητας του τιμολογίου. Στην περίπτωση αυτή επιβάλλεται πρόστιμο πεντακοσίων (500) ευρώ, ανά φορολογικό έλεγχο, και σε περίπτωση υποτροπής, επιβάλλεται το προβλεπόμενο για τις υποτροπές πρόστιμο.

9. Επιβάλλεται πρόστιμο πεντακοσίων (500) ευρώ σε φορολογούμενο ή οποιοδήποτε πρόσωπο υπέχει αντίστοιχη υποχρέωση από τον Κώδικα ή τη φορολογική νομοθεσία, που εκδίδει στοιχεία λιανικής πώλησης ή αποδείξεις εσόδου ή δελτία από το Ολοκληρωμένο Σύστημα Ελέγχου Εισροών Εκροών με τη χρήση εγκεκριμένου και μη δηλωμένου Φορολογικού Ηλεκτρονικού Μηχανισμού (Φ.Η.Μ.) ή αδειοδοτημένου και μη δηλωμένου Παρόχου Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων ή δηλωμένου, αλλά μη εγκεκριμένου, Φ.Η.Μ., για έκδοση στοιχείων λιανικής που αφορούν συναλλαγές συγκεκριμένου κλάδου.

10. Σε επιχείρηση που, κατά παράβαση της παρ. 3 του άρθρου 20 του ν. 3842/2010 (Α' 58), δέχεται πληρωμή με μετρητά που αντιστοιχεί σε φορολογικά στοιχεία συνολικής αξίας πεντακοσίων (500) ευρώ και άνω, που εκδίδονται για πώληση αγαθών ή παροχή υπηρεσιών σε ιδιώτες, επιβάλλεται για κάθε παράβαση πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο της καταβληθείσας με μετρητά αξίας των στοιχείων λιανικής πώλησης που εκδίδονται για τη συναλλαγή.

11. Σε περίπτωση παραβίασης ή παραποίησης ή επέμβασης στη λειτουργία των Φ.Η.Μ. ή του Παρόχου Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων, καθώς και έκδοσης στοιχείων λιανικής πώλησης ή έκδοσης αποδείξεων εσόδου ή δελτίων από το Ολοκληρωμένο Σύστημα Ελέγχου Εισροών Εκροών χωρίς χρήση Φ.Η.Μ. ή Υπηρεσιών Παρόχου Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων ή από Φ.Η.Μ. που δεν λειτουργεί με εγκεκριμένες προδιαγραφές ή λογισμικό Παρόχου Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων που δεν έχει αδειοδοτηθεί ή που συνεργάζεται με Εμπορικό/Λογιστικό Πρόγραμμα Διαχείρισης (Enterprise Resource Planning, «ERP») που δεν πληροί τα οριζόμενα στην απόφαση της παρ. 17 του άρθρου 12 του ν. 4308/2014 (Α' 251), επιβάλλονται τα εξής πρόστιμα:

α) Για παραβάσεις παραβίασης ή παραποίησης ή επέμβασης στη λειτουργία των Φ.Η.Μ. ή του Παρόχου Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων, κατά οποιονδήποτε τρόπο, επιβάλλονται πρόστιμα ανά ελεγχόμενο έτος ως εξής:

αα) όταν ο υπαίτιος της παράβασης είναι ο κάτοχος χρήστης του Φ.Η.Μ. ή ο χρήστης Υπηρεσιών Παρόχου Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων, επιβάλλεται κατά περίπτωση το ποσό του προστίμου που προβλέπεται στα εδάφια πρώτο, δεύτερο και τρίτο της παρ. 2, χωρίς να εφαρμόζονται τα ανώτατα όρια της ως άνω παραγράφου,

αβ) όταν ο υπαίτιος της παράβασης είναι η επιχείρηση που έχει λάβει έγκριση λογισμικού (software) και υλισμικού (hardware) ή άδεια καταλληλότητας λογισμικού για την Ηλεκτρονική Έκδοση Στοιχείων από τα αρμόδια όργανα ή οποιοδήποτε πρόσωπο έχει κατασκευάσει ή μεταπωλήσει λογισμικό ή παρέχει τεχνική υποστήριξη για την παραβίαση ή παραποίηση ή επέμβαση με οποιονδήποτε τρόπο στη λειτουργία Φ.Η.Μ. ή του Παρόχου Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων, επιβάλλεται πρόστιμο εκατό χιλιάδων (100.000) ευρώ.

β) Για παραβάσεις έκδοσης στοιχείων λιανικής πώλησης ή αποδείξεων εσόδου ή δελτίων από το Ολοκληρωμένο Σύστημα Ελέγχου Εισροών Εκροών χωρίς χρήση Φ.Η.Μ. ή Υπηρεσιών Παρόχου Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων (ΥΠΑΗΕΣ), ή από Φ.Η.Μ. ο οποίος δεν λειτουργεί με εγκεκριμένες προδιαγραφές ή από λογισμικό Παρόχου Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων που δεν έχει αδειοδοτηθεί ή που συνεργάζεται με Εμπορικό/Λογιστικό Πρόγραμμα Διαχείρισης (Enterprise Resource Planning, «ERP») που δεν πληροί τα οριζόμενα στις αποφάσεις της παρ. 17 του άρθρου 12 του ν. 4308/2014, επιβάλλεται το ποσό του προστίμου που προβλέπεται στα εδάφια πρώτο, δεύτερο και τρίτο της παρ. 2 κατά περίπτωση.

Εφόσον τα εκδοθέντα στοιχεία έχουν καταχωρηθεί στα τηρούμενα λογιστικά αρχεία (βιβλία) ή οι συνόψεις αυτών έχουν διαβιβαστεί στην Α.Α.Δ.Ε. προ κάθε φορολογικού ελέγχου, επιβάλλεται πρόστιμο πέντε χιλιάδων ευρώ (5.000 €) ανά φορολογικό έλεγχο, εφόσον πρόκειται για υπόχρεο τήρησης απλογραφικού λογιστικού συστήματος, και πρόστιμο δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ ανά φορολογικό έλεγχο, εφόσον πρόκειται για υπόχρεο τήρησης διπλογραφικού λογιστικού συστήματος.

γ) Για παραβάσεις μη τήρησης από τον Πάροχο των μέτρων δέουσας επιμέλειας, όπως αυτά εξειδικεύονται στις αποφάσεις της παρ. 17 του άρθρου 12 του ν. 4308/2014 ή για παραβάσεις παραβίασης ή παραποίησης ή επέμβασης στη λειτουργία του Παρόχου Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων, κατά οποιονδήποτε τρόπο, από συνεργαζόμενο με το λογισμικό Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων, Εμπορικό/Λογιστικό Πρόγραμμα Διαχείρισης (Enterprise Resource Planning, «ERP») επιβάλλεται στον Πάροχο:

γα) σε περίπτωση μη τήρησης των μέτρων δέουσας επιμέλειας, πρόστιμο δεκαπέντε χιλιάδων (15.000) ευρώ ανά οντότητα που κατασκευάζει ή αναβαθμίζει ή τροποποιεί ή υποστηρίζει τεχνικά Εμπορικά/Λογιστικά Προγράμματα Διαχείρισης (Enterprise Resource Planning, «ERP») και ανάκληση της άδειας καταλληλότητας λογισμικού Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων για πέντε (5) έτη,

γβ) σε περίπτωση παραβίασης ή παραποίησης ή επέμβασης στη λειτουργία του Παρόχου Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων από συνεργαζόμενο με το λογισμικό Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων, Εμπορικό/Λογιστικό Πρόγραμμα Διαχείρισης (Enterprise Resource Planning, «ERP»):

i) πρόστιμο εκατό χιλιάδων (100.000) ευρώ και ανάκληση της άδειας καταλληλότητας λογισμικού Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων για πέντε (5) έτη, εφόσον το συνεργαζόμενο Εμπορικό/Λογιστικό Πρόγραμμα Διαχείρισης (Enterprise Resource Planning, «ERP») έχει παρασχεθεί από τον Πάροχο Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων ή από συνδεδεμένα με αυτόν πρόσωπα κατά την έννοια της περ. ζ) του άρθρου 2 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Κ.Φ.Ε., ν. 4172/2013, Α'167),

ii) πρόστιμο πενήντα χιλιάδων (50.000) ευρώ εφόσον το συνεργαζόμενο Εμπορικό/Λογιστικό Πρόγραμμα Διαχείρισης (Enterprise Resource Planning, «ERP») έχει παρασχεθεί από τρίτη οντότητα και διαπιστωθεί μη τήρηση από τον Πάροχο των μέτρων δέουσας επιμέλειας ως προς την εν λόγω οντότητα. Σε περίπτωση υποτροπής, εντός πενταετίας από την κοινοποίηση της αρχικής πράξης επιβολής προστίμου, ανακαλείται η άδεια καταλληλότητας λογισμικού Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων για πέντε (5) έτη και επιβάλλεται πρόστιμο εκατό χιλιάδων (100.000) ευρώ.

Το πρόστιμο του στοιχείου (i) δεν επιβάλλεται εφόσον επιβληθεί το πρόστιμο της υποπερ. αβ).
δ) Για παραβάσεις παραβίασης ή παραποίησης ή επέμβασης στη λειτουργία των Φ.Η.Μ. από λογισμικό εφαρμογών που διαμορφώνει το περιεχόμενο των Αποδείξεων Εσόδου και για το οποίο έχει κατατεθεί έγγραφη δεσμευτική διαβεβαίωση της κατέχουσας την άδεια καταλληλότητας Φ.Η.Μ. οντότητας, προς την Επιτροπή Ελέγχου Καταλληλότητας Φ.Η.Μ., περί του ελέγχου και της πιστοποίησης της ορθής και σύννομης λειτουργίας του εν λόγω λογισμικού εφαρμογών, με την εξαίρεση περιπτώσεων κατά τις οποίες η εκτύπωση των αποδείξεων εσόδου γίνεται από εφαρμογή που παρακάμπτει τον Φ.Η.Μ., επιβάλλεται στην οντότητα που κατέχει τη σχετική άδεια καταλληλότητας Φ.Η.Μ.:

i) πρόστιμο εκατό χιλιάδων (100.000) ευρώ και ανάκληση της άδειας καταλληλότητας, εφόσον το συνεργαζόμενο λογισμικό εφαρμογών έχει παρασχεθεί από την οντότητα που κατέχει την άδεια καταλληλότητας ή από συνδεδεμένα με αυτή πρόσωπα κατά την έννοια της περ. ζ) του άρθρου 2 του Κ.Φ.Ε.,

ii) πρόστιμο πενήντα χιλιάδων (50.000) ευρώ, εφόσον το συνεργαζόμενο λογισμικό εφαρμογών έχει παρασχεθεί από τρίτη οντότητα. Σε περίπτωση υποτροπής, εντός πενταετίας από την κοινοποίηση της αρχικής πράξης επιβολής προστίμου, ανακαλείται η άδεια καταλληλότητας Φ.Η.Μ. και επιβάλλεται πρόστιμο εκατό χιλιάδων (100.000) ευρώ.

Το πρόστιμο του στοιχείου (i) δεν επιβάλλεται, εφόσον επιβληθεί το πρόστιμο της υποπερ. αβ).

Για την εφαρμογή της παρούσας παραγράφου, ως «αρχική πράξη επιβολής προστίμου» νοείται η παλαιότερη πράξη που κοινοποιήθηκε εντός της ίδιας πενταετίας.
4. Στο άρθρο 58 του Κ.Φ.Δ., περί παραβάσεων σχετικών με την ηλεκτρονική διαβίβαση στοιχείων και την παράλειψη διαβίβασης στοιχείων προς τη Φορολογική Διοίκηση, προστίθεται παρ. 7 ως εξής:

     «7. Σε περίπτωση μη διαβίβασης στη ψηφιακή πλατφόρμα «myData» από τον Πάροχο Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων παραστατικών που έχουν εκδοθεί με τη χρήση λογισμικού του Παρόχου και δεν έχουν λάβει Μοναδικό Αριθμό Καταχώρησης, λόγω απώλειας επικοινωνίας υπόχρεης οντότητας και Παρόχου ή Παρόχου και Α.Α.Δ.Ε., επιβάλλεται στον Πάροχο Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων:

α) όταν τα μη διαβιβασθέντα στοιχεία αφορούν πράξεις που επιβαρύνονται με Φόρο Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.), πρόστιμο ίσο με το πενήντα τοις εκατό (50%) του ποσού του Φ.Π.Α. των μη διαβιβασθέντων στοιχείων, το οποίο δεν μπορεί να είναι κατώτερο των δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ και ανώτερο των πενήντα χιλιάδων (50.000) ευρώ, ανά φορολογικό έλεγχο.

β) για κάθε μη διαβιβασθέν στοιχείο που αφορά πράξη που δεν επιβαρύνεται με Φ.Π.Α., πρόστιμο ίσο με το δέκα τοις εκατό (10%) της καθαρής αξίας των μη διαβιβασθέντων στοιχείων, το οποίο δεν μπορεί να είναι κατώτερο των δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ και ανώτερο των πενήντα χιλιάδων (50.000) ευρώ, ανά φορολογικό έλεγχο.

Σε περίπτωση υποτροπής επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο του ύψους του προβλεπόμενου προστίμου των περ. α) και β).».
5. Στο πρώτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 62 του Κ.Φ.Δ., περί χρηματικής επιβράβευσης προσώπων κατόπιν επιβολής προστίμου μετά από επώνυμη καταγγελία, μετά τη συντομογραφία «(Φ.Η.Μ.)», προστίθενται οι λέξεις «ή του Παρόχου Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων» και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:
1. Αν, κατόπιν επώνυμης καταγγελίας σε βάρος οντότητας του ν. 4308/2014 (Α' 251), μέσω της εφαρμογής σάρωσης «QR code appodixi» της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) που αφορά σε στοιχεία λιανικής πώλησης, διενεργηθεί φορολογικός έλεγχος και επιβληθεί πρόστιμο, για παραβίαση ή παραποίηση ή επέμβαση στη λειτουργία των Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (Φ.Η.Μ.), σύμφωνα με το παρόν, ο καταγγέλλων λαμβάνει χρηματική επιβράβευση μετά από απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε.. Δεν δικαιούνται τη χρηματική επιβράβευση υπάλληλοι της Α.Α.Δ.Ε., του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, καθώς και οι υπάλληλοι της Διεύθυνσης Οικονομικής Αστυνομίας του Αρχηγείου Ελληνικής Αστυνομίας, που ασκούν ελεγκτικά καθήκοντα.    1. Αν, κατόπιν επώνυμης καταγγελίας σε βάρος οντότητας του ν. 4308/2014 (Α' 251), μέσω της εφαρμογής σάρωσης «QR code appodixi» της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) που αφορά σε στοιχεία λιανικής πώλησης, διενεργηθεί φορολογικός έλεγχος και επιβληθεί πρόστιμο, για παραβίαση ή παραποίηση ή επέμβαση στη λειτουργία των Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (Φ.Η.Μ.) ή του Παρόχου Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων, σύμφωνα με το παρόν, ο καταγγέλλων λαμβάνει χρηματική επιβράβευση μετά από απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε.. Δεν δικαιούνται τη χρηματική επιβράβευση υπάλληλοι της Α.Α.Δ.Ε., του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, καθώς και οι υπάλληλοι της Υποδιεύθυνσης Δίωξης Οικονομικών Εγκλημάτων της Διεύθυνσης Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος του Αρχηγείου Ελληνικής Αστυνομίας, που ασκούν ελεγκτικά καθήκοντα.
6.Α. Στην περ. γ) της παρ. 3 του άρθρου 13Α του ν. 2523/1997 (Α' 179), περί περιπτώσεων παραβάσεων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις:
α) στο πρώτο εδάφιο προστίθενται οι λέξεις «ή του Παρόχου Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων»,
β) στην υποπερ. γα) προστίθενται οι λέξεις «ή ο χρήστης υπηρεσιών Παρόχου Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων»,
γ) στην υποπερ. γβ) μετά τις λέξεις «(software) και υλισμικού (hardware)» προστίθενται οι λέξεις «για τη λειτουργία των Φ.Η.Μ. ή άδεια καταλληλότητας λογισμικού για την Ηλεκτρονική Έκδοση Στοιχείων» και μετά τις λέξεις «ηλεκτρονικών μηχανισμών» προστίθενται οι λέξεις «ή του Παρόχου Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων» και η περ. γ ) διαμορφώνεται ως εξής:
Υφιστάμενη διάταξη    Νέα προτεινόμενη διάταξη
γ) Σε περίπτωση που διαπιστώνεται η παραβίαση ή παραποίηση ή επέμβαση κατά οποιονδήποτε τρόπο στη λειτουργία των φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών αναστέλλεται, με απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, η λειτουργία των επαγγελματικών εγκαταστάσεων, ως εξής:


γα) όταν ο υπαίτιος της παράβασης είναι ο κάτοχος-χρήστης του φορολογικού ηλεκτρονικού μηχανισμού, αναστέλλεται η λειτουργία της επαγγελματικής εγκατάστασης, στην οποία αφορά ο έλεγχος από δύο (2) έως δώδεκα (12) μήνες,


γβ) όταν ο υπαίτιος της παράβασης είναι η επιχείρηση που έχει λάβει έγκριση λογισμικού (software) και υλισμικού (hardware) από τα αρμόδια όργανα ή οποιοδήποτε πρόσωπο έχει μεταπωλήσει λογισμικό ή παρέχει τεχνική υποστήριξη για την παραβίαση ή παραποίηση ή επέμβαση με οποιονδήποτε τρόπο στη λειτουργία φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών, αναστέλλεται η λειτουργία της επαγγελματικής εγκατάστασης από τρεις (3) έως είκοσι τέσσερις (24) μήνες.

Για την επιμέτρηση των κυρώσεων της παρούσας περίπτωσης λαμβάνονται υπόψη ιδίως η έκταση των παραβάσεων που διαπιστώνονται, ο τρόπος και οι συνθήκες τέλεσης των παραβάσεων αυτών και η συνεργασία του ελεγχόμενου φορολογούμενου με τις ελεγκτικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ για την πραγματοποίηση του ελέγχου.    γ) Σε περίπτωση που διαπιστώνεται η παραβίαση ή παραποίηση ή επέμβαση κατά οποιονδήποτε τρόπο στη λειτουργία των φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών ή του Παρόχου Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων αναστέλλεται, με απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, η λειτουργία των επαγγελματικών εγκαταστάσεων, ως εξής:

γα) όταν ο υπαίτιος της παράβασης είναι ο κάτοχος - χρήστης του φορολογικού ηλεκτρονικού μηχανισμού ή ο χρήστης Υπηρεσιών Παρόχου Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων, αναστέλλεται η λειτουργία της επαγγελματικής εγκατάστασης, στην οποία αφορά ο έλεγχος από δύο (2) έως δώδεκα (12) μήνες,

γβ) όταν ο υπαίτιος της παράβασης είναι η επιχείρηση που έχει λάβει έγκριση λογισμικού (software) και υλισμικού (hardware) για τη λειτουργία των Φ.Η.Μ. ή άδεια καταλληλότητας λογισμικού για την Ηλεκτρονική Έκδοση Στοιχείων από τα αρμόδια όργανα ή οποιοδήποτε πρόσωπο έχει κατασκευάσει ή μεταπωλήσει λογισμικό ή παρέχει τεχνική υποστήριξη για την παραβίαση ή παραποίηση ή επέμβαση με οποιονδήποτε τρόπο στη λειτουργία φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών ή του Παρόχου Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων, αναστέλλεται η λειτουργία της επαγγελματικής εγκατάστασης από τρεις (3) έως είκοσι τέσσερις (24) μήνες.

Για την επιμέτρηση των κυρώσεων της παρούσας περίπτωσης λαμβάνονται υπόψη ιδίως η έκταση των παραβάσεων που διαπιστώνονται, ο τρόπος και οι συνθήκες τέλεσης των παραβάσεων αυτών και η συνεργασία του ελεγχόμενου φορολογούμενου με τις ελεγκτικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ για την πραγματοποίηση του ελέγχου.
     Η παρούσα παράγραφος εφαρμόζεται για παραβάσεις που διαπιστώνονται μετά από την έναρξη ισχύος του παρόντος.


 

Άρθρο 44 Στοιχεία λιανικής πώλησης - Τροποποίηση άρθρου 12 ν. 4308/2014

Στο άρθρο 12 του ν. 4308/2014 (Α' 251), περί εκδιδόμενων στοιχείων για λιανική πώληση αγαθών ή υπηρεσιών, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 3 επέρχονται νομοτεχνικές βελτιώσεις, β) οι παρ. 9 και 14 αντικαθίστανται, γ) προστίθεται παρ. 17, και το άρθρο 12 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 12

Εκδιδόμενα στοιχεία για λιανική πώληση αγαθών ή υπηρεσιών

Υφιστάμενη διάταξη    Νέα προτεινόμενη διάταξη
1. Για κάθε πώληση αγαθών ή υπηρεσιών σε ιδιώτες καταναλωτές, μπορεί να εκδίδεται στοιχείο λιανικής πώλησης (απόδειξη λιανικής πώλησης ή απόδειξη παροχής υπηρεσιών), αντί έκδοσης τιμολογίου του άρθρου 8. Αντίτυπο αυτού του εγγράφου παραδίδεται, αποστέλλεται ή τίθεται στη διάθεση του πελάτη.     1. Για κάθε πώληση αγαθών ή υπηρεσιών σε ιδιώτες καταναλωτές, μπορεί να εκδίδεται στοιχείο λιανικής πώλησης (απόδειξη λιανικής πώλησης ή απόδειξη παροχής υπηρεσιών), αντί έκδοσης τιμολογίου του άρθρου 8. Αντίτυπο αυτού του εγγράφου παραδίδεται, αποστέλλεται ή τίθεται στη διάθεση του πελάτη.
2. Το στοιχείο λιανικής πώλησης φέρει υποχρεωτικά τις ακόλουθες ενδείξεις:  
α) Την ημερομηνία έκδοσης.  
β) Τον αύξοντα αριθμό για μία ή περισσότερες σειρές στοιχείων λιανικής πώλησης, ο οποίος χαρακτηρίζει το στοιχείο αυτό με μοναδικό τρόπο.  
γ) Τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.), με βάση τον οποίο ο πωλητής πραγματοποίησε την παράδοση των αγαθών ή την παροχή των υπηρεσιών. 7  
δ) Το πλήρες όνομα και την πλήρη διεύθυνση του πωλητή των αγαθών ή υπηρεσιών.  
ε) Το συντελεστή Φ.Π.Α. που εφαρμόζεται και τη μικτή αξία πώλησης που αυτός αφορά.      
2. Το στοιχείο λιανικής πώλησης φέρει υποχρεωτικά τις ακόλουθες ενδείξεις:
α) Την ημερομηνία έκδοσης.
β) Τον αύξοντα αριθμό για μία ή περισσότερες σειρές στοιχείων λιανικής πώλησης, ο οποίος χαρακτηρίζει το στοιχείο αυτό με μοναδικό τρόπο.
γ) Τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.), με βάση τον οποίο ο πωλητής πραγματοποίησε την παράδοση των αγαθών ή την παροχή των υπηρεσιών.
δ) Το πλήρες όνομα και την πλήρη διεύθυνση του πωλητή των αγαθών ή υπηρεσιών.
ε) Το συντελεστή Φ.Π.Α. που εφαρμόζεται και τη μικτή αξία πώλησης που αυτός αφορά.

3. Για σκοπούς ευχερούς ταυτοποίησης των σχετικών συναλλαγών, δύναται να καθίσταται υποχρεωτική η αναγραφή πρόσθετων στοιχείων στα εκδιδόμενα στοιχεία λιανικής πώλησης ορισμένων κατηγοριών υπηρεσιών ή αγαθών, με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, ύστερα από δημοσίευση αξιολόγησης των διοικητικών βαρών για τις υποκείμενες οντότητες σε σχέση με το αναμενόμενο φορολογικό όφελος.     3. Για σκοπούς ευχερούς ταυτοποίησης των σχετικών συναλλαγών, δύναται να καθίσταται υποχρεωτική η αναγραφή πρόσθετων στοιχείων στα εκδιδόμενα στοιχεία λιανικής πώλησης ορισμένων κατηγοριών υπηρεσιών ή αγαθών, με απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), ύστερα από δημοσίευση αξιολόγησης των διοικητικών βαρών για τις υποκείμενες οντότητες σε σχέση με το αναμενόμενο φορολογικό όφελος.
4. Στην περίπτωση εκπτώσεων ή επιστροφών εκδίδεται πιστωτικό στοιχείο λιανικής πώλησης. Για κάθε εκδιδόμενο πιστωτικό στοιχείο λιανικής πώλησης άνω των 50 ευρώ τηρείται από τον πωλητή αρχείο με το ονοματεπώνυμο και τη διεύθυνση του πελάτη.     4. Στην περίπτωση εκπτώσεων ή επιστροφών εκδίδεται πιστωτικό στοιχείο λιανικής πώλησης. Για κάθε εκδιδόμενο πιστωτικό στοιχείο λιανικής πώλησης άνω των πενήντα (50) ευρώ τηρείται από τον πωλητή αρχείο με το ονοματεπώνυμο και τη διεύθυνση του πελάτη.
5. Με στοιχείο λιανικής πώλησης εξομοιώνεται κάθε άλλο έγγραφο που περιλαμβάνει τα δεδομένα του στοιχείου λιανικής πώλησης και αντίτυπο αυτού παραδίδεται, αποστέλλεται ή τίθεται στη διάθεση του πελάτη.    5. Με στοιχείο λιανικής πώλησης εξομοιώνεται κάθε άλλο έγγραφο που περιλαμβάνει τα δεδομένα του στοιχείου λιανικής πώλησης και αντίτυπο αυτού παραδίδεται, αποστέλλεται ή τίθεται στη διάθεση του πελάτη.
6. Το στοιχείο λιανικής πώλησης μπορεί να φέρει ανάλογη ονομασία, σύμφωνα με τις επικρατούσες συναλλακτικές πρακτικές ή τις απαιτήσεις άλλης νομοθεσίας.     6. Το στοιχείο λιανικής πώλησης μπορεί να φέρει ανάλογη ονομασία, σύμφωνα με τις επικρατούσες συναλλακτικές πρακτικές ή τις απαιτήσεις άλλης νομοθεσίας.
7. Η οντότητα που πωλεί αγαθά ή υπηρεσίες σε ιδιώτες καταναλωτές έχει την ευθύνη να διασφαλίζει ότι εκδίδεται στοιχείο λιανικής πώλησης ή εναλλακτικά τιμολόγιο, για κάθε σχετική πώληση. Η οντότητα αυτή εκδίδει το παραστατικό πώλησης. Εναλλακτικά, η οντότητα μπορεί με προηγούμενη συμφωνία να διασφαλίσει την έκδοση παραστατικού από τρίτο πρόσωπο εξ’ ονόματος και για λογαριασμό της. Η συμφωνία για έκδοση παραστατικού πώλησης από τρίτο πρόσωπο δεν απαλλάσσει την οντότητα από τη νόμιμη υποχρέωση να διασφαλίσει ότι θα εκδοθεί σχετικό παραστατικό, καθώς και από κάθε σχετική ευθύνη, σύμφωνα με αυτόν το νόμο.     7. Η οντότητα που πωλεί αγαθά ή υπηρεσίες σε ιδιώτες καταναλωτές έχει την ευθύνη να διασφαλίζει ότι εκδίδεται στοιχείο λιανικής πώλησης ή εναλλακτικά τιμολόγιο, για κάθε σχετική πώληση. Η οντότητα αυτή εκδίδει το παραστατικό πώλησης. Εναλλακτικά, η οντότητα μπορεί με προηγούμενη συμφωνία να διασφαλίσει την έκδοση παραστατικού από τρίτο πρόσωπο εξ' ονόματος και για λογαριασμό της. Η συμφωνία για έκδοση παραστατικού πώλησης από τρίτο πρόσωπο δεν απαλλάσσει την οντότητα από τη νόμιμη υποχρέωση να διασφαλίσει ότι θα εκδοθεί σχετικό παραστατικό, καθώς και από κάθε σχετική ευθύνη, σύμφωνα με αυτόν τον νόμο.
8. Η έκδοση στοιχείων λιανικής πώλησης (αποδείξεων λιανικής ή τιμολογίων) γίνεται με τη χρήση φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών που προβλέπει ο ν. 1809/1988 κατά τη θέση σε ισχύ του παρόντος νόμου.      8. Η έκδοση στοιχείων λιανικής πώλησης (αποδείξεων λιανικής ή τιμολογίων) γίνεται με τη χρήση φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών που προβλέπει ο ν. 1809/1988 (Α' 222) κατά τη θέση σε ισχύ του παρόντος νόμου.
9. Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων δύναται να τίθενται σε εφαρμογή τεχνικές προδιαγραφές, καθώς και πληροφοριακά και λειτουργικά χαρακτηριστικά των φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών που είναι, σύμφωνα με τις βέλτιστες Ευρωπαϊκές πρακτικές, με σκοπό τη διασφάλιση της αυθεντικότητας και της ακεραιότητας των εκδιδόμενων στοιχείων λιανικής πώλησης. Με την ίδια απόφαση δύναται να ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την εφαρμογή των εν λόγω τεχνικών προδιαγραφών.  
     9. Με απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. καθορίζονται οι υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των οντοτήτων που διαθέτουν άδεια καταλληλότητας ή τεχνικής υποστήριξης των Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (Φ.Η.Μ.), των κατασκευαστών, εισαγωγέων, μεταπωλητών ή των εξουσιοδοτημένων τεχνικών αυτών, οι διαδικασίες ελέγχου των στοιχείων λιανικής πώλησης και λοιπών λογιστικών αρχείων, που εκδίδονται και σημαίνονται με τη χρήση υπηρεσιών Φ.Η.Μ., καθώς και οι επιμέρους προϋποθέσεις ανάκλησης της άδειας καταλληλότητας. Με την ίδια απόφαση δύναται να τίθενται σε εφαρμογή τεχνικές προδιαγραφές, πληροφοριακά και λειτουργικά χαρακτηριστικά των φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών που είναι σύμφωνα με τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές, με σκοπό τη διασφάλιση της αυθεντικότητας και της ακεραιότητας των εκδιδόμενων στοιχείων λιανικής πώλησης, καθώς και να ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την εφαρμογή των εν λόγω τεχνικών προδιαγραφών ή λειτουργικών χαρακτηριστικών.
10. Οι οντότητες δύνανται να εκδίδουν τα στοιχεία λιανικής πώλησης με τη χρήση υπηρεσιών παρόχου ηλεκτρονικής έκδοσης στοιχείων λιανικής πώλησης, αντί της χρήσης φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών της παραγράφου 8.      
10. Οι οντότητες δύνανται να εκδίδουν τα στοιχεία λιανικής πώλησης με τη χρήση υπηρεσιών παρόχου ηλεκτρονικής έκδοσης στοιχείων λιανικής πώλησης, αντί της χρήσης φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών της παρ. 8.

 

11. Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, ύστερα από δημοσίευση αξιολόγησης των διοικητικών βαρών για τις υποκείμενες οντότητες σε σχέση με το αναμενόμενο φορολογικό όφελος, δύναται να απαλλάσσονται ορισμένες κατηγορίες οντοτήτων από την υποχρέωση της παραγράφου 8. Οι οντότητες αυτές δύνανται να εκδίδουν τα στοιχεία λιανικής πώλησης με χειρόγραφο τρόπο ή με άλλο τεχνικό μέσο.  
     11. Με απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., ύστερα από δημοσίευση αξιολόγησης των διοικητικών βαρών για τις υποκείμενες οντότητες σε σχέση με το αναμενόμενο φορολογικό όφελος, δύναται να απαλλάσσονται ορισμένες κατηγορίες οντοτήτων από την υποχρέωση της παρ. 8. Οι οντότητες αυτές δύνανται να εκδίδουν τα στοιχεία λιανικής πώλησης με χειρόγραφο τρόπο ή με άλλο τεχνικό μέσο.
12. Κατ’ εξαίρεση, επιτρέπεται η έκδοση στοιχείων λιανικής πώλησης με χειρόγραφο τρόπο ή με άλλο τεχνικό μέσο, αντί της εφαρμογής των παραγράφων 8 ή 10 του παρόντος άρθρου, για περιστασιακές λιανικές πωλήσεις.      
12. Κατ' εξαίρεση, επιτρέπεται η έκδοση στοιχείων λιανικής πώλησης με χειρόγραφο τρόπο ή με άλλο τεχνικό μέσο, αντί της εφαρμογής των παρ. 8 ή 10 του παρόντος άρθρου, για περιστασιακές λιανικές πωλήσεις.

13. Η οντότητα μπορεί να εκδίδει παραστατικά λιανικής πώλησης με χειρόγραφο τρόπο στην περίπτωση διακοπής του συστήματος διανομής ηλεκτρικής ενέργειας ή διακοπής της λειτουργίας του μέσου έκδοσης παραστατικών, λόγω τεχνικού προβλήματος. Σε περίπτωση μη λειτουργίας του εξοπλισμού έκδοσης παραστατικών λόγω τεχνικού προβλήματος, η οντότητα λαμβάνει όλα τα απαραίτητα μέτρα για την αποκατάσταση της λειτουργίας του εξοπλισμού χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση και για την αποτροπή επαναλήψεων του προβλήματος. Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων της παραγράφου 9 δύναται να ρυθμίζονται θέματα εφαρμογής της παραγράφου αυτής, καθώς και να επιβάλλεται υποχρέωση ενημέρωσης της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων.    13. Η οντότητα μπορεί να εκδίδει παραστατικά λιανικής πώλησης με χειρόγραφο τρόπο στην περίπτωση διακοπής του συστήματος διανομής ηλεκτρικής ενέργειας ή διακοπής της λειτουργίας του μέσου έκδοσης παραστατικών, λόγω τεχνικού προβλήματος. Σε περίπτωση μη λειτουργίας του εξοπλισμού έκδοσης παραστατικών λόγω τεχνικού προβλήματος, η οντότητα λαμβάνει όλα τα απαραίτητα μέτρα για την αποκατάσταση της λειτουργίας του εξοπλισμού χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση και για την αποτροπή επαναλήψεων του προβλήματος. Με απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. της παρ. 9 δύναται να ρυθμίζονται θέματα εφαρμογής της παραγράφου αυτής, καθώς και να επιβάλλεται υποχρέωση ενημέρωσης της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων.
14. Η οντότητα που εκδίδει στοιχεία λιανικής πώλησης με τη χρήση φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών της παραγράφου 8, διαβιβάζει εντός δέκα (10) ημερών από την έναρξη ή την παύση της χρήσης του εν λόγω μέσου στη Διεύθυνση Υποστήριξης Ηλεκτρονικών Υπηρεσιών της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών τις ακόλουθες, κατά περίπτωση πληροφορίες:  
α) Τον τύπο και το σειριακό αριθμό (κωδικό) του κατασκευαστή του χρησιμοποιούμενου μέσου που απαιτείται για την ταυτοποίηση του εν λόγω μέσου.  
β) Την ημερομηνία απόκτησης και την ημερομηνία οριστικής παύσης της χρήσης του μέσου.      
14. α) Η οντότητα που εκδίδει φορολογικά παραστατικά με τη χρήση φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών της παρ. 8, διαβιβάζει στην Α.Α.Δ.Ε. εντός δέκα (10) ημερών από την απόκτηση, τη μεταβολή ή την παύση της χρήσης του εν λόγω μέσου τις ακόλουθες, κατά περίπτωση, πληροφορίες:
αα) Τον τύπο και τον σειριακό αριθμό (κωδικό) του κατασκευαστή του χρησιμοποιούμενου μέσου που απαιτείται για την ταυτοποίηση του εν λόγω μέσου,
αβ) την ημερομηνία απόκτησης, μεταβολής ή οριστικής παύσης της χρήσης του μέσου.
β) Κάθε οντότητα-πωλητής Φ.Η.Μ. διαβιβάζει στην Α.Α.Δ.Ε. εντός δέκα (10) ημερών από την κτήση του εν λόγω μέσου από οντότητα που εκδίδει φορολογικά παραστατικά με τη χρήση Φ.Η.Μ. τις πληροφορίες της περ. α).

15. Οι οντότητες, οι οποίες επιλέγουν να εκδίδουν τα στοιχεία λιανικής πώλησης μέσω τρίτου προσώπου (πάροχος) διαβιβάζουν προς τη Διεύθυνση Υποστήριξης Ηλεκτρονικών Υπηρεσιών της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών την επωνυμία και τα στοιχεία επικοινωνίας του τρίτου προσώπου, καθώς και την ημερομηνία έναρξης και παύσης της χρήσης των υπηρεσιών του παρόχου. Η διαβίβαση των πληροφοριών αυτών γίνεται εντός δέκα (10) ημερών από την έναρξη ή την παύση χρήσης των υπηρεσιών του παρόχου.  
     15. Οι οντότητες, οι οποίες επιλέγουν να εκδίδουν τα στοιχεία λιανικής πώλησης μέσω τρίτου προσώπου (πάροχος) διαβιβάζουν προς τη Διεύθυνση Υποστήριξης Ηλεκτρονικών Υπηρεσιών της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών την επωνυμία και τα στοιχεία επικοινωνίας του τρίτου προσώπου, καθώς και την ημερομηνία έναρξης και παύσης της χρήσης των υπηρεσιών του παρόχου. Η διαβίβαση των πληροφοριών αυτών γίνεται εντός δέκα (10) ημερών από την έναρξη ή την παύση χρήσης των υπηρεσιών του παρόχου.
16. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, η οποία εκδίδεται μετά από πρόταση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, καθορίζονται οι υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των Παρόχων Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης, καθώς και οι διαδικασίες ελέγχου των τιμολογίων και των στοιχείων λιανικής πώλησης που εκδίδονται και αυθεντικοποιούνται με την χρήση υπηρεσιών των Παρόχων Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης.    16. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, η οποία εκδίδεται μετά από πρόταση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., καθορίζονται οι υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των Παρόχων Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης, καθώς και οι διαδικασίες ελέγχου των τιμολογίων και των στοιχείων λιανικής πώλησης που εκδίδονται και αυθεντικοποιούνται με την χρήση υπηρεσιών των Παρόχων Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης.
     
17. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, η οποία εκδίδεται μετά από εισήγηση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., δύναται να καθορίζονται:

α) κλάδοι δραστηριότητας στους οποίους οι Πάροχοι Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης υποχρεούνται είτε να παράσχουν Εμπορικά/Λογιστικά Προγράμματα Διαχείρισης (Enterprise Resource Planning, «ERP») που θα συνεργάζονται κατ' αποκλειστικότητα με το λογισμικό του εκάστοτε Παρόχου που έχει λάβει άδεια καταλληλότητας για την Ηλεκτρονική Έκδοση Στοιχείων, είτε να τηρούν μέτρα δέουσας επιμέλειας για τις οντότητες που κατασκευάζουν ή αναβαθμίζουν ή τροποποιούν ή υποστηρίζουν τεχνικά Εμπορικά/Λογιστικά Προγράμματα Διαχείρισης (Enterprise Resource Planning, «ERP»), που συνεργάζονται με το λογισμικό του εκάστοτε Παρόχου που έχει λάβει άδεια καταλληλότητας για την Ηλεκτρονική Έκδοση Στοιχείων,

β) μέτρα δέουσας επιμέλειας, ήτοι οι οφειλόμενες ενέργειες του Παρόχου αν από την τήρηση των μέτρων δέουσας επιμέλειας διαπιστωθεί ή προκύψουν ενδείξεις ότι οντότητα που κατασκευάζει ή αναβαθμίζει ή τροποποιεί ή υποστηρίζει τεχνικά Εμπορικό/Λογιστικό Πρόγραμμα Διαχείρισης (Enterprise Resource Planning, «ERP») που συνεργάζεται με το λογισμικό του εκάστοτε Παρόχου που έχει λάβει άδεια καταλληλότητας για την Ηλεκτρονική Έκδοση Στοιχείων, επιτρέπει, μέσω του Εμπορικού/Λογιστικού Προγράμματος Διαχείρισης (Enterprise Resource Planning, «ERP»), τη διάπραξη παράβασης ή παραποίησης ή επέμβασης κατά οποιονδήποτε τρόπο στη λειτουργία του Παρόχου Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων,

γ) καθώς και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρ. 10.

 

Πηγή: taxheaven.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα οικονομικά νέα

 

Πρόστιμα στους παρόχους για μη διαβίβαση σε myDATA λόγω απώλειας επικοινωνίας και για μη τήρηση δέουσας επιμέλειας