MENU

«Υπάρχει ένα ηφαίστειο που περιμένει να εκραγεί στη Σαντορίνη, αλλά δεν είναι αυτό στην παγκοσμίου φήμης καλντέρα.

Τα εκθαμβωτικά ασβεστωμένα σπίτια, οι εκκλησίες με γαλάζιο τρούλο, ο καταγάλανος ουρανός και η θάλασσα αυτού του εντυπωσιακού ελληνικού νησιού προσελκύουν 3,4 εκατομμύρια επισκέπτες ετησίως, ξεπερνώντας κατά πολύ τους 20.000 περίπου μόνιμους κατοίκους του», αναφέρει αρχικά το CNN για το νησί του Instagram όπως το χαρακτηρίζει.

«Περίπου 17.000 επιβάτες κρουαζιερόπλοιων αποβιβάζονται στο νησί τις ημέρες αιχμής της υψηλής περιόδου, κατευθυνόμενοι κατευθείαν σε hot spots όπως τα Φηρά και η πόλη της Οίας, στο βορειοδυτικό άκρο της Σαντορίνης, που φημίζεται για τα εντυπωσιακά ηλιοβασιλέματά της. Κέρδισε ακόμη και το παρατσούκλι "Νησί του Instagram" λόγω της 'χωρίς φίλτρο' μεγαλοπρεπούς ομορφιάς της.

Τα στενά πλακόστρωτα δρομάκια και τα μπαλκόνια στις πλαγιές των γκρεμών είναι γεμάτα με παραθεριστές που αναζητούν selfies στο ηλιοβασίλεμα και οι ντόπιοι ενοχλούνται καθώς κάνουν τις καθημερινές τους δουλειές μετ' εμποδίων. Όταν βραδιάζει, ωστόσο, τα πλήθη εξαφανίζονται και κάποιοι επισημαίνουν ότι το νησί μετατρέπεται από Times Square σε μέρος-φάντασμα.

Ο μεγάλος όγκος επισκεπτών έρχεται το 2025

Ο δήμαρχος Σαντορίνης, Νίκος Ζώρζος πρότεινε ανώτατο όριο στους επιβάτες κρουαζιερόπλοιων, έως 8.000 την ημέρα. Είναι μια κίνηση που υποστηρίζεται από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, ο οποίος είπε στο Bloomberg ότι το μέτρο έχει οριστεί για το επόμενο έτος.

Οι διαμαρτυρίες κατά του υπερτουρισμού αποτέλεσαν ένα πολιτικό σημείο ανάφλεξης στην Ευρώπη αυτό το καλοκαίρι, με διαδηλώσεις να λαμβάνουν χώρα στην Ισπανία, την Ολλανδία και άλλες πόλεις. 

Την περασμένη Πέμπτη, η Βενετία περιόρισε τα μεγέθη των γκρουπ ξεναγήσεων σε 25 άτομα και απαγόρευσε τα μεγάφωνα, αφού πρόσφατα χαρακτήρισε επίσημα ως επιτυχημένο το μέτρο με το χαράτσι των 5 ευρώ για την είσοδο στην πόλη, το οποίο της απέφερε περίπου 2,64 εκατομμύρια δολάρια σε έσοδα.

Ο υπερτουρισμός έχει γίνει ένα σημαντικό πρόβλημα στα ταξίδια τα τελευταία χρόνια, καθώς δημοφιλείς προορισμοί αγωνίζονται να εξισορροπήσουν την ανάγκη τους για έσοδα με τη διατήρηση της ποιοτικής ζωής των κατοίκων τους και ενός επιθυμητού και βιώσιμου περιβάλλοντος για όλους.

Στη Σαντορίνη, ωστόσο, δεν μιλάμε για πολλούς τουρίστες. 

«Δεν υπάρχει υπερτουρισμός. Αυτό που βλέπω είναι έλλειψη δομών», λέει στο CNN Travel ο Gianluca Chimenti, τοπικός τουριστικός πράκτορας και κάτοικος της Σαντορίνης εδώ και 18 χρόνια. Ενώ τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι γεμάτα με εικόνες του σοβαρού συνωστισμού στα hot spots του νησιού τις ώρες αιχμής, ισχυρίζεται ότι η πραγματική εικόνα τις υπόλοιπες ώρες είναι πολύ διαφορετική.

«Η αλήθεια είναι ότι το νησί είναι άδειο. Αυτή τη στιγμή είναι όπως ποτέ άλλοτε, διανύουμε τη χειρότερη σεζόν των τελευταίων ετών».

Ο Ιούλιος και ο Αύγουστος είναι υψηλή περίοδος στη Σαντορίνη, αλλά τα κέντρα του νησιού είναι νεκρά μετά τις 21:00, ενώ τα εστιατόρια και τα ξενοδοχεία δεν έχουν κόσμο. Οι επιβάτες κρουαζιερόπλοιων χρειάζονται όσο και οι επισκέπτες μεγαλύτερης διάρκειας που έρχονται με πλοίο ή αεροπλάνο, ωστόσο κάτι πρέπει να αφήσουν στην τοπική οικονομία.

Στα μέσα έως τα τέλη του 20ου αιώνα, η Σαντορίνη εξακολουθούσε να είναι ένα μέρος όπου οι κάτοικοι κυκλοφορούσαν με γαϊδούρια και καλλιεργούσαν ντομάτες, ενώ έδιναν μεγάλη βαρύτητα στους αμπελώνες τους. Τώρα οι απαρχαιωμένες υποδομές δέχονται σοβαρές πιέσεις, με το κύριο λιμάνι των Φηρών να δέχεται τη μεγαλύτερα.

Εκτός κι αν θέλουν μια μεγάλη και πολύ απότομη βόλτα, το τελεφερίκ είναι η μόνη επιλογή για τους επιβάτες κρουαζιερόπλοιων να φτάσουν από το Παλιό Λιμάνι στο κέντρο της πόλης, επισημαίνει ο Chimenti.

«Τα ξενοδοχεία αυτή τη στιγμή είναι κάτω από το 30% μιας κανονικής σεζόν», ισχυρίζεται και λέει ότι και άλλες επιχειρήσεις στο νησί δέχονται παρόμοιο χτύπημα.

«Το πρόβλημα είναι ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δείχνουν κάτι εντελώς διαφορετικό από την πραγματικότητα», συμπληρώνει. Ενώ αρκετοί τουρίστες την επισκέπτονται, υπάρχουν επίσης πολύ περισσότεροι που φοβούνται από τη φήμη που έχει για υπερτουρισμό».

Πηγή: pride.gr
 

«Το νησί του Instagram έτοιμο να εκραγεί» - Γιατί η Σαντορίνη έγινε θέμα στο αμερικανικό CNN