MENU

Ο Christopher Vonheim  δημοσίευσε στο Youtube ολόκληρη τη συνέντευξη που παραχώρησε ο Γιάννης Αλαφούζος στο podcast του.

Ο μεγαλομέτοχος της ΠΑΕ Παναθηναϊκός μίλησε επί παντός επιστητού. 

Αναλυτικά όσα είπε:

Πώς είναι η κατάσταση με τον κορωνοϊό στην Ελλάδα;

 «Όλοι φοράμε μάσκες στο γραφείο. Την Κυριακή όλοι κολυμπούσαμε αλλά τώρα ο καιρός φαίνεται να αλλάζει. Τα πράγματα με τον κορωνοϊό πηγαίνουν χειρότερα δυστυχώς. Η κυβέρνηση έκλεισε τα μαγαζιά εστίασης ενώ υπάρχει και απαγόρευση κυκλοφορίας από τις 12 το βράδυ μέχρι τις 5 το πρωί. Υποχρεωτικά πλέον το 50% δουλεύει από το σπίτι. Επίσης η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική τόσο σε εσωτερικούς όσο και σε εξωτερικούς χώρους, εκτός αν κάνει κάποιος γυμναστική ή περπατάει μόνος του»


Τι σας αγχώνει περισσότερο στη ζωή σας; Να είστε ιδιοκτήτης του Παναθηναϊκού ή να ασχολείστε με τη ναυτιλιακή επιχείρηση σας, που είναι οικογενειακή;

«Φυσικά, το να έχω τον Παναθηναϊκό. Δυστυχώς. Η ανάμειξη μου στον Παναθηναϊκό ήταν ατύχημα. Η ενασχόληση με τη ναυτιλιακή, όχι. Την επέλεξα τη δουλειά μου».


Επειδή υπάρχουν πολλοί που αγαπούν το ποδόσφαιρο, μπορείτε να εξηγήσετε τη δήλωση σας ότι θα αποχωρούσατε από τον Παναθηναϊκό, επειδή τα προβλήματα ήταν τόσο βαθιά που δεν μπορούσατε να τα φτιάξετε; Παρότι προσπαθήσατε, δεν καταφέρατε να τα φτιάξετε.

«Τα τελευταία 2-3 χρόνια τα πράγματα πάνε καλύτερα. Αλλά τα τελευταία 15-20 χρόνια υπήρχε μεγάλη διαφθορά στο ελληνικό ποδόσφαιρο. Τα γήπεδα ήταν γεμάτα κόσμο στα τέλη του ’90 και στις αρχές του 2000, αλλά την τελευταία δεκαετία τα γήπεδα είναι άδεια γιατί κανένας δεν εμπιστεύεται τα αποτελέσματα. Οι διαιτητές ήταν κακοί κ.α. Την τελευταία τριετία έχει καταβληθεί μεγάλη προσπάθεια απ’ όλους και όλα έχουν βελτιωθεί. Ευτυχώς, το ποδόσφαιρο έχει γίνει πιο διαχειρίσιμο στην Ελλάδα».

Για να το διευκρινίσουμε εννοείτε τη βιομηχανία του στοιχήματος; Ότι άνθρωποι πόνταραν σε παιχνίδια;

«Όχι. Πρώτα απ’ όλα ήταν η συμμετοχή στο Τσάμπιονς Λιγκ. Για παράδειγμα στα τηλεοπτικά, οι 3-4 μεγάλες ελληνικές ομάδες κερδίζουν από 5 μέχρι 10 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο, ανάλογα τη θέση τους. Η συμμετοχή στους ομίλους του Τσάμπιονς Λιγκ αποφέρει 30 εκατομμύρια ευρώ και περισσότερα, κέρδη από τα εισιτήρια, υπεραξία στους παίκτες που θα πουλήσεις.

Νομίζω ότι κάποιοι άνθρωποι επιχειρούσαν να κερδίσουν το πρωτάθλημα κάθε χρόνο, για να κερδίσουν χρήματα. Αυτό έχει συμβεί και αυτές οι ομάδες ήταν πολύ πιο ανταγωνιστικές από τις άλλες. Αυτό ήταν το πρόβλημα. Πριν μία δεκαετία ξέσπασε και η μεγάλη οικονομική κρίση στην Ελλάδα, οπότε αυτό προκάλεσε περαιτέρω μείωση των εσόδων από τη διαφήμιση, τους χορηγούς. Αυτή η κατάσταση έχει επηρεάσει πολύ το ποδόσφαιρο».

Εάν έχω καταλάβει σωστά, τρέχατε στα 100 μέτρα. Ποια ήταν η καλύτερη επίδοση σας;

«Δεν ήμουν τόσο γρήγορος. Είχα καλύτερο χρόνο τα 10,9 δευτερόλεπτα».

Συνεχίζει το τρέξιμο να είναι το χόμπι σας ή προτιμάτε το ποδόσφαιρο;

«Συνεχίζω να τρέχω για να είμαι σε καλή κατάσταση, αλλά όχι σε μεγάλες αποστάσεις πλέον. Είναι και θέμα ηλικίας, δεν έχω επιλογή. Το τρέξιμο είναι ένας σύντροφος μου όταν βιώνω στρεσογόνες καταστάσεις».

Θα θέλατε να μας μιλήσετε για την οικογενειακή σας επιχείρηση;

«Ο πατέρας μου ήταν Πολιτικός Μηχανικός και άρχισε στα μέσα της δεκαετίας του '60 να επενδύει σε πλοία. Από τη δεκαετία του '70 ασχολούνταν αποκλειστικά με τη ναυτιλία. Μέχρι το 1994 η οικογένεια μου ασχολούνταν με τη μεταφορά ξηρού φορτίου. Εμένα από την άλλη μου άρεσαν πολύ τα τάνκερς. Εγώ από 1993-94 ξεκίνησα να ασχολούμαι με τα τάνκερς. Φυσικά στην αρχή δεν ήξερα πολλά πράγματα και πήγα να βρω έναν φίλο μου στο Όσλο προκειμένου να με βοηθήσει αναφορικά με τα οικονομικά θέματα. Έτσι δημιούργησα το πρώτο μου συμβόλαιο και ξεκίνησα την καριέρα μου στη ναυτιλία. Τότε μάλιστα οι τιμές των τάνκερς δεν ήταν ιδιαίτερα μεγάλες με αποτέλεσμα να επενδύσω εκεί. Έτσι λοιπόν ξεκίνησε όλη η ιστορία».

Από που προκύπτει το πάθος σας για τα τάνκερ;

«Έβρισκα τη  διαδικασία με τη μεταφορά ξηρού φορτίου εξαιρετικά βαρετή. Αντίθετα παρακολουθούσα την ιστορία με τα τάνκερς και από την πρώτη στιγμή πίστευα ότι αν κάνεις σωστά τη δουλειά σου θα έχει σημαντικά αποτελέσματα. Μου αρέσει η ταχύτητα των τάνκερς. Στα τάνκερς έχει περισσότερες ευκαιρίες να κάνεις έξυπνα πράγματα και να πετύχεις. Η καλύτερη περίοδος της καριέρας μου ήταν όταν ενεργοποιήθηκα στα ναυτιλιακά. Πλέον έχω ένα πιο στρατηγικό ρόλο». 

Τι στρατηγική ουσιαστικά χρησιμοποιείτε στην εταιρία σας;

«Εγώ πιστεύω ότι πρέπει η στρατηγική σου να στηρίζεται στα μακροπρόθεσμα δεδομένα που έχεις. Εκτός από αυτό φυσικά, σίγουρα πρέπει να κοιτάς και τις καθημερινές εξελίξεις. Οπότε τα μακροπρόθεσμα δεδομένα σε βοηθούν στο να πουλήσεις πλοία, αλλά και τα βραχυπρόθεσμα σου δίνουν πολλές πληροφορίες και είναι εξίσου σημαντικά».

Θεωρείτε ότι θα σας ενέπνεε να ασχοληθείτε και με μία διαφορετική βιομηχανία πέρα από τα πλοία;

«Δεν το έχω σκεφτεί αυτό. Μπορώ να σου πω ότι δεν θα επέλεγα να ασχοληθώ με τη ξενοδοχειακή βιομηχανία ή με τη βιομηχανία των αεροπλάνων. Τα πράγματα στη ναυτιλία μπορούν να αλλάξουν πιο γρήγορα. Η ναυτιλία είναι μοναδική».
 

Όταν παίρνετε δύσκολες αποφάσεις χρησιμοποιείτε την εμπειρία που ή τα δεδομένα που υπάρχουν εκείνη τη στιγμή;

«Μπορώ να σου πω ότι είναι ένας συνδυασμός. Δεν μπορείς να μην λάβεις υπόψιν σου πόσα πλοία είναι, πως πηγαίνει η κατανάλωση του πετρελαίου και πως είναι γενικότερα τα πράγματα εκείνη την περίοδο. Η εμπειρία παίζει σημαντικό ρόλο βέβαια».


Μπορείτε να μας πείτε πώς πήρατε την απόφαση να ιδρύσετε την O & E Tankers;

«Θα σας το περιγράψω λίγο σύντομα. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 2018. Ασχολούμαστε με τα τάνκερς από τις αρχές της δεκαετίας του '80. Τότε είχα τη δική μου επιχείρηση αλλά συνέχισα να συνεργάζομαι με τον πατέρα μου. Αυτό που κάναμε ήταν να αγοράζουμε πλοία σε χαμηλή τιμή και να τα πουλάμε σε μεγαλύτερη. Φυσικά τα τελευταία χρόνια η ανάπτυξη της τεχνολογίας γινόταν με γνώμονα το καλό του περιβάλλοντος. Με λίγα λόγια υπήρχαν πολλές αλλαγές σε σχέση με πριν από 20 χρόνια. Τα πλοία έπρεπε να είναι μεγαλύτερα με σκοπό τα φορτία να μην είναι χωρισμένα. Τα τελευταία 15 χρόνια δημιουργούμε τα δικά μας πλοία, δεν παίρνουμε ήδη χρησιμοποιημένα. Από τη δεκαετία του 2000 και μετά η Ιαπωνία έγινε πολύ ακριβή και έτσι αποφασίσαμε να αρχίσουμε να φτιάχνουμε τα πλοία μας στην Κορέα. Το χειμώνα του 2017 αρχίσαμε να επενδύουμε σε πλοία που έχουν λιγότερη κατανάλωση. Από το 2015 και μετά άρχισαν να δημιουργούνται περισσότερα οικολογικά πλοία. Εκεί ήταν μια μεγάλη αλλαγή για όλη την ναυτιλία. Η δεύτερη γενιά βγήκε από το 2017 και μετά. Τα τελευταία χρόνια αποφασίσαμε να μεταφερθούμε στην Νορβηγία και τα πράγματα πηγαίνουν πολύ καλά. Φυσικά ο κορωνοϊός έχει αλλάξει πολλά πράγματα και μας έχει επηρεάσει».

Για ποιο λόγο θεωρείτε ότι η Νορβηγία αποτελεί hot spot για τη ναυτιλία;

«Η ιστορία είναι κάτι πολύ σημαντικό. Νομίζω ότι υπάρχουν ομοιότητες μεταξύ της Ελλάδας και της Νορβηγίας. Λόγω της γεωγραφικής θέσης των δύο χωρών πολλοί άνθρωποι άρχισαν να επενδύουν σε διαφορά πράγματα που αφορούν τη θάλασσα. Όταν ανακαλύφθηκε το πετρέλαιο πολύ αποφάσισαν να επενδύσουν στη Νορβηγία. Η ιστορία της λοιπόν και η σχέση που έχει με την θάλασσα έπαιξε σημαντικό ρόλο, αλλά και διάφορες συμπτώσεις έπαιξαν ρόλο. Όπως το γεγονός ότι υπήρχε πολύ πετρέλαιο στην περιοχή. Στη Νορβηγία όλα τα πράγματα είναι καθαρά και αυτό σε πείθει ουσιαστικά να επενδύσεις».

Πώς βλέπετε αυτή την προοπτική με τα οικολογικά πλοία;

«Είναι λίγο περίεργο να μιλάμε για πράγματα φιλικά στο περιβάλλον, τη στιγμή που ένα πλοίο αναγκαστικά το ρυπαίνει μόνο που κινείται. Αυτό που έχουμε ως στόχο είναι να μειώσουμε τη μόλυνση. Η μόλυνση του περιβάλλοντος είναι ένα φαινόμενο που μεγαλώνει όσο περνάει ο καιρός και γι΄ αυτό τον λόγο είναι πολύ σημαντικά τα ενεργειακά ανεξάρτητα πλοία, καθώς καταναλώνουν λιγότερο πετρέλαιο».

Θα θέλατε να μας περιγράψετε το λεγόμενο «Μηχανισμό ελέγχου Έκπτωσης»;

«Ένα πολύ σημαντικό ζήτημα στην εταιρεία μας, όπως είπα και πριν, είναι το να πουλάμε τα πλοία την κατάλληλη στιγμή. Σε αυτό το κομμάτι συμμετέχουν αρκετοί, καθώς είναι μια πολύ σημαντική διεργασία. Μετά από ένα meeting που είχαμε αποφασίσαμε αν η τιμή της μετοχής πέσει τότε να πουλήσουμε πλοία. Τα αποτελέσματα αυτού του μηχανισμού αναμένεται να τα δούμε το 2021. Τότε θα κρίνουμε το κατά πόσο η τακτική αυτή είναι συμφέρουσα. Γενικά στην ενασχόληση μας με τις αγορές όλοι έχουμε την τάση να βιαζόμαστε να κάνουμε να κινήσεις και στη συνέχεια όταν βλέπουμε ότι τα πράγματα δεν πηγαίνουν καλά να φεύγουμε. Σε αυτό που λέω συμπεριλαμβάνω και τον εαυτό μου. Επίσης η ναυτιλία είναι ένας τομέας που αν δεν τη γνωρίζεις ενέχει πάρα πολύ ρίσκο το να επενδύσεις. Έτσι πολλοί που δεν ξέρουν και επενδύουν, στη συνέχεια χάνουν τα χρήματα τους. Φυσικά όλα επηρεάζονται από τον Covid και όχι μόνο. Πολύς κόσμος έχει σταματήσει σε μεγάλο βαθμό να επενδύει στα τάνκερς, πράγμα που είναι λάθος. Η τιμή της μετοχής μας δεν είναι το σημαντικότερο. Ο στόχος μας από την πρώτη στιγμή ήταν να πουλάμε πλοία σε καλή τιμή και να αγοράζουμε με την χαμηλότερη. Μέσα στο 2021 θέλουμε να πουλήσουμε 5 πλοία. Αυτός είναι ο στόχος μας. Τα παλαιότερα πλοία μας ουσιαστικά. Από την άλλη ο κορωνοϊός έχει επηρεάσει όλη την κατάσταση. Από το επόμενο καλοκαίρι πιστεύω ότι τα πράγματα θα είναι πιο φυσιολογικά».

Φαίνεται ότι σε αυτή την προσπάθεια είστε μαζί με κάποιους μικροεπενδυτές. Αυτό αποτελεί σύμπτωση;

«Είμαστε κάτοχοι μετοχών. Αυτό που θέλουμε είναι να μεγιστοποιήσουμε τα έσοδα μας από τις πωλήσεις που θα κάνουμε. Το διαχειριστικό κόστος μας είναι πολύ χαμηλό, πράγμα που είναι ιδιαίτερα σημαντικό. Ξαναλέω, στόχος μας είναι να μεγιστοποιήσουμε το κέρδος μας. Ο σκοπός αυτής της επιχείρησης είναι να βγάζει λεφτά με το να δημιουργεί πλοία και με το να πουλάει στη συνέχεια. Το μότο είναι αγορά, πώληση, λειτουργία και απόκτηση κέρδους. Αυτός είναι ο σκοπός της δουλειάς μας. Έχουμε πρώτης τάξεως πλοία».

Χρειάζεται τύχη για να πετύχει κάποιος στο κομμάτι της ναυτιλίας;

«Χωρίς τύχη κανείς δεν μπορεί να πάει πολύ καλά στη δουλειά του. Την ίδια στιγμή είναι πολύ δύσκολο να πετύχει κανείς χωρίς να έχει ικανότητες. Οπότε μπορούμε να πούμε ότι είναι ένας συνδυασμός αυτών των δύο πραγμάτων. Πιστεύω το να είσαι ικανός είναι πολύ σημαντικό. Υπάρχουν καταστάσεις που αν είχαμε προβλέψει με άλλο τρόπο μπορεί να μην είχαμε την επιτυχία που θέλαμε. Φυσικά υπάρχουν και άλλες καταστάσεις όπου η τύχη έπαιξε ρόλο».

Θα θέλατε να μας μιλήσετε για την οικονομική κρίση στην Ελλάδα το 2008;


«Είναι μια πολύ στενάχωρη ιστορία. Η οικονομία μας ήταν σε πολύ καλή κατάσταση μέχρι το 2004-05. To GTP της χώρας μεγάλωνε και τα πράγματα πήγαιναν καλά.
Δυστυχώς είχαμε μια συντηρητική κυβέρνηση τότε που σπατάλησε πολλά χρήματα χωρίς λόγο.
Όταν ήρθε η πτώχευση της Lehman brothers οι χώρες που είχαν μεγάλη χρέη και δεν ήταν σε καλή οικονομική κατάσταση «χτυπήθηκαν» πολύ. Μετά από 3-4 χρόνια με την κυβέρνηση αυτή η πτωτική τάση που υπήρχε ήταν μεγάλη και σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση που... έσκασε, τα πράγματα έγιναν πολύ δύσκολα. Πολύς κόσμος έχασε όλα τα λεφτά του, την υγεία του...
Ο κατώτατος μισθός έπεσε πάρα πολύ χαμηλά. Η μεγαλύτερη ζημιά ήταν ότι πολλοί καλά εκπαιδευμένοι άνθρωποι έφυγαν από την χώρα για το εξωτερικό. Την ίδια στιγμή είναι δύσκολο να τους φέρεις πίσω, καθώς ακόμα και τώρα οι μισθοί στην Ελλάδα είναι πολύ χαμηλοί».

Έχω ακούσει ότι οι Έλληνες ήθελαν να πάρουν σύνταξη στα 50 τους χρόνια. Σε όλο αυτό με την οικονομική κρίση θεωρείτε ότι έπαιξε ρόλο η κουλτούρα σας;

«Έχετε δίκιο. Οι ρίζες αυτή της κρίσης μπήκα την δεκαετία του '80. Όταν είχαμε μια σοσιαλιστική κυβέρνηση, η οποία είπε στους Έλληνες ότι δεν χρειάζεται να δουλεύουν για να πληρώνονται και ότι κάθε κράτος είναι υποχρεωμένο να πληρώνει τους πολίτες του. Υπήρξε διαφθορά εκείνη την περίοδο στην Ελλάδα.
Τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν στην οικονομία τη δεκαετία του 2000 οφείλονται κατά πολύ στο πρόγραμμα συνταξιοδότητης που υπήρχε παλαιότερα στη χώρα. Πολλοί έπαιρναν σύνταξη στα 57 τους, ενώ οι μητέρες ακόμα και στα 42 τους. Σ αυτό που είπατε έχετε δίκιο».

Το να ξεκινήσεις μια δική σου επένδυση στην Ελλάδα πόσο δύσκολο είναι; Πως το βλέπετε εσείς;

«Λόγω των σοσιαλιστικών καθεστώτων του παρελθόντος η Ελλάδα δεν είναι φιλική στους επενδυτές. Αυτό αλλάζει γρήγορα τώρα. Υπάρχουν ευκαιρίες στην Ελλάδα, καθώς υπάρχουν πολλά κενά. Από το Real Estate μέχρι τον τουρισμό, βλέπουμε ότι στην Ελλάδα επενδύουν εταιρίες όπως η Tesla και η Microsoft. Υπάρχει πολύς χώρος για επενδύσεις στην Ελλάδα».

Θα θέλατε να μου πείτε δύο λόγια για την Αρχαία Ελλάδα;

«Η σύγχρονη Ελλάδα είναι μια απεικόνιση της Αρχαίας Ελλάδας. Η σύχγρονη Ελλάδα υπάρχει λόγω της Αρχαίας Ελλάδας. Τα έθνη δεν υπήρχαν πριν από 2 ή 3.000 χρόνια, όλα είναι βασισμένα εκεί. Αν κοιτάξετε στην ιστορία θα παρατηρήσετε ότι η Έλλαδα άρχισε να υπάρχει λίγους αιώνες μετά την υπάρξη της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Στη συνέχεια υπήρξε το Βυζάντιο που ουσιαστικά ήταν Ελλάδα, καθώς στο Βυζάντιο οι άνθρωποι μιλούσαν ελληνικά. Το Βυζάντιο ήταν μια Χριστιανική Αυτοκρατορία κι όταν οι Τούρκοι κατέλαβαν την Ελλάδα, κι άλλες περιοχές φυσικά, η Ελλάδα επιβίωσε λόγω της γλώσσας της. Η ελληνική γλώσσα και ο Χριστιανισμός κράτησαν την Ελλάδα ενωμένη στις δύσκολες στιγμές. Οφείλουμε τα πάντα στην Αρχαία Ελλάδα. Η δημοκρατία, η φιλοσοφία είναι μέρος της Αρχαίας Ελλάδας. Είναι μια... όχι και τόσο καλή απεικόνιση βέβαια η σημερινή».

Τι λέτε στους ανθρώπους που σας ζητάνε συμβουλές για τη ναυτιλία;

«Όπως σε όλα τα πράγματα η σκληρή δουλειά παίζει σημαντικό ρόλο. Να έχουν φαντασία και να πιστεύουν ότι θα καταφέρουν τα πάντα ανεξάρτητα με το αν έχουν χρήματα. Οπότε, να είναι εργατικοί, έξυπνοι και να έχουν τύχη».
 

 

Ολόκληρη η συνέντευξη του Αλαφούζου στο νορβηγικό podcast (vid)