MENU

Όπως ο Σέρλοκ Χόλμς θα «σκεπάζει» πάντοτε τον Δρ. Γουάτσον, ο Μπάτμαν, αντίστοιχα, τον Ρόμπιν και ο Μάικλ Τζόρνταν τον Σκότι Πίπεν, έτσι και η νίκη με 1-0 στο Άμστερνταμ επί του Άγιαξ, μοιραία, θα υποσκελίζει την επικράτηση, με το ίδιο σκορ, του Τριφυλλιού στο Πόρτο, όσον αφορά τις μνήμες των «πράσινων» οπαδών από την ανεπανάληπτη περίοδο 1995-96.

 Και όμως, το Πόρτο-Παναθηναϊκός 0-1, της 18ης Οκτωβρίου 1995, υπήρξε ο προπομπός της μεγαλύτερης –κατά τεκμήριο- συλλογικής νίκης όλων των εποχών στις ευρωπαϊκές διοργανώσεις από ελληνικό σύλλογο. Ή αλλιώς, ένα «Άμστερνταμ» πριν από το Άμστερνταμ. Δεν το λέμε εμείς, το λένε οι ίδιοι οι πρωταγωνιστές: «Έπειτα από τη νίκη μας απέναντι στους Πορτογάλους, πιστέψαμε πραγματικά ότι μπορούσαμε να φτάσουμε ψηλά στη διοργάνωση». Τάδε έφη ο MVP του Τριφυλλιού, εκείνο το βράδυ, Γιόζεφ Βάντζικ.

 Η Πόρτο δεν ήταν ευκαταφρόνητη αντίπαλος. Υπερπρωταθλήτρια Ευρώπης και Κόσμου το 1987, πολλάκις πρωταθλήτρια και κυπελλούχος σε εγχώριο επίπεδο και σταθερή δύναμη στο διεθνές ποδοσφαιρικό στερέωμα. Στην Πορτογαλία, είχε ήδη ξεκινήσει η αδιαμφισβήτητη κυριαρχία της. Πρωταθλήτρια στη χώρα της την περίοδο 1994-95, τίτλος που έμελλε να παραμείνει στην τροπαιοθήκη της για μία πενταετία. Πρόκειται για ρεκόρ που, μέχρι σήμερα, κατέχουν μόνο οι «μπλε» (οι μεγάλοι αντίπαλοι της Πόρτο, Μπενφίκα και Σπόρτινγκ, δεν έχουν ξεπεράσει τις τέσσερις συνεχείς κατακτήσεις). Την περίοδο 1995-96, οι «Δράκοι», με τον Άγγλο Σερ Μπόμπι Ρόμπσον στο τιμόνι τους (όταν το επέτρεπε η βεβαρημένη του υγεία), σημείωσαν μόλις μία ήττα στο Τσάμπιονς Λιγκ, αυτήν από τον Παναθηναϊκό! Το οξύμωρο είναι ότι, εξαιτίας αυτής της ήττας, αποκλείστηκαν, καθώς πέτυχαν μία νίκη (2-0 επί της Άαλμποργκ) και τέσσερις ισοπαλίες, απέναντι στους Δανούς, τους Έλληνες και τους Γάλλους της Ναντ, η οποία συμπλήρωνε τον όμιλο. Όσον αφορά το πρωτάθλημα Πορτογαλίας, το συγκρότημα του σπουδαίου γκολκίπερ, Βίτορ Μπαΐα, του «κοντοστούπη» Ρούι Μπάρος (έβλεπε τον κόσμο από τα 159 εκατοστά!), καθώς και των Σεκρετάριο, Ντομίνγκος, Ντρούλοβιτς και του βετεράνου αρχηγού Ζοάο Πίντο, πέτυχε 16 νίκες σε 17 εντός έδρας αναμετρήσεις, γνωρίζοντας την ήττα μόνο από τη Βιτόρια Γκιμαράες με 3-2.

 Στο παλιό στάδιο της Πόρτο, το περίφημο Ντας Άντας (στα πορτογαλικά Ντας Άντας σημαίνει «Τα Μυρμήγκια»), γήπεδο στο οποίο είχαν λυγίσει μεγάλοι ευρωπαϊκοί σύλλογοι στο παρελθόν, 27.500 –επισήμως- ζευγάρια μάτια ήταν έτοιμα να δουν το καμάρι της δεύτερης μεγαλύτερης πορτογαλικής πόλης (μετά από τη Λισαβόνα) να λιώνει τον Παναθηναϊκό του Χουάν Ραμόν Ρότσα. Λογάριαζαν, όμως, χωρίς τον ξενοδόχο. Όπου ξενοδόχος, τα... βουντού του 41χρονου, τότε, τεχνικού των «πράσινων». Χρειάστηκαν και αυτά, ιδίως όταν η ομάδα του έμεινε με δέκα ποδοσφαιριστές από πολύ νωρίς, καθώς ο Αλέξης Αλεξούδης αποβλήθηκε από τον Ιταλό διαιτητή, Αλφρέντο Τρενταλάνζε, μόλις στο 35ο λεπτό της αναμέτρησης, για την προσπάθειά του να εκμαιεύσει το πέναλτι, σε μια επικίνδυνη εφόρμησή του στα καρέ των πρωταθλητών Πορτογαλίας.

 Ο Παναθηναϊκός, ο οποίος σε εκείνο το παιχνίδι παρατάχθηκε με την αγαπημένη –για πολλούς- ριγέ φανέλα που φορέθηκε, μετέπειτα, στο 1-2 του σταδίου «Γ. Καραϊσκάκης», απέναντι στον Ολυμπιακό (με το περίφημο σύνθημα για τον Γιώργο Καπουράνη να μένει στην ιστορία), δεν πτοήθηκε. Λίγα δευτερόλεπτα αργότερα, μια βολίδα του Γιώργου Γεωργιάδη του Σάββα, από απευθείας εκτέλεση φάουλ, θα περάσει λίγο έξω από το δεξί κάθετο δοκάρι του Μπαΐα. Ήταν η προειδοποίηση για τη φάση του 40ου λεπτού. Στην πιο εμβληματική φάση της καριέρας του, ο Κιλκισιώτης μέσος Δημήτρης Μάρκος (τον οποίο γνωρίσαμε ως Μάρκου, όταν μετεγγράφηκε στον Παναθηναϊκό, το καλοκαίρι του 1992), θα ξετινάξει τα βαθιά δίχτυα του Ντας Άντας με ένα φαλτσαριστό αριστερό σουτ έξω από την περιοχή, δίνοντας το προβάδισμα στο Τριφύλλι.

 «Ο Όλυμπος κι ο Κίσαβος, τα δυο βουνά μαλώνουν, το ποιο να ρίξει τη βροχή, το ποιο να ρίξει χιόνι», λέει ένα παλιό κλέφτικο τραγούδι. Στην ελληνική λαογραφία, οι υπερβολές αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της. Δεν είναι υπερβολή, όμως, να πούμε ότι, εκείνο το φθινοπωρινό βράδυ, στις νοτιοδυτικές εσχατιές της «γηραιάς» ηπείρου, ένα άλλο «βουνό» ονόματι Γιόζεφ, όρθωσε το ανάστημά του απέναντι στις, ουκ ολίγες, πορτογαλικές κανονιές, υπερασπιζόμενο, per mare, per terra, την «πράσινη» εστία!

 Και αν ο Όλυμπος, όπως ο ίδιος ισχυριζόταν στον τσακωμό του με τον Κίσαβο, είχε «σαράντα δυο κορφές», ο Βάντζικ, πρέπει να χρειάστηκε γύρω στις σαράντα δυο φορές να επέμβει! Βοηθούμενος, πάντα, από την αμυντική του γραμμή, η οποία απαρτιζόταν από πολεμικές μορφές «Νίντζα» (Καλιτζάκης), «Κόναν» (Κολιτσιδάκης) και κάθε λογής... μεταφορικά μέσα, όπως «Τρένα» (Δώνης), «Τούρμπο» (Αποστολάκης), Ι.Χ. και... Γ.Χ. (Γεωργιάδης), ενώ, αν κρινόταν απαραίτητο, το τεχνικό τιμ του Παναθηναϊκού θα χρησιμοποιούσε και το θρυλικό πράσινο πούλμαν-κλούβα, που χρησιμοποιούσε για τις μετακινήσεις τις η Π.Α.Ε., μπροστά στην ασφυκτική πίεση των Πορτογάλων!

 Ο ηρωικός Παναθηναϊκός, των δέκα ποδοσφαιριστών, θα αντέξει τελικά, πετυχαίνοντας μια από τις μεγαλύτερες και δυσκολότερες νίκες της ιστορίας του... μέχρι τις επόμενες. Ο φωτεινός πίνακας του –γκρεμισμένου πλέον- Ντας Άντας θα γράψει FC Porto-Panathinaikos FC 0-1. Λίγα λεπτά αργότερα, η πλατεία Ομονοίας θα αρχίσει να γεμίζει από τις ορδές των φίλων του Τριφυλλιού. Θα ακολουθούσαν και άλλες «πράσινες» εξορμήσεις στο κεντρικότερο σημείο της πόλης, άλλοτε για το ποδόσφαιρο και άλλοτε για το μπάσκετ. Ίδια ακριβώς εικόνα και στο –επίσης πάλαι ποτέ- αεροδρόμιο του Ελληνικού, τη μαγική περίοδο 1995-96.

 Meanwhile, στη συνέντευξη Τύπου στο Πόρτο ο προπονητής των ηττημένων, Μπόμπι Ρόμπσον, αποθέωνε τον αγαθό γίγαντα των παναθηναϊκών γκολπόστ: «Έπαιζε μόνος του! Δεν το πιστεύω! Δεν μπορεί να είναι αληθινά όσα μόλις είδα! Ο Ντρούλοβιτς στο 9’, ο Λάταπι στο 24’, ο Μπάρος στο 40’, ο Ντομίνγκος στο 47’, ο Φόλια στο 75’ ο Μπίνο και ο Φόλια στο 88’. Όλα αυτά ήταν ευκαιρίες για γκολ και τις έσωσε ο Βάντζικ!».

 Τι άλλο θυμόμαστε από εκείνη τη βραδιά στο Πόρτο:

 - Την περιγραφή των Χρήστου Σωτηρακόπουλου και Νίκου Κατσαρού. Μπορεί να ήταν κάπως... φιλελληνική (η αποβολή του Αλεξούδη, μεταξύ μας, ήταν απολύτως δίκαιη, με τους ίδιους να ωρύονται), αλλά ήταν σοβαρή και γούρικη!

 - Τον πανηγυρισμό-βουτιά των παικτών του Παναθηναϊκού έπειτα από το τελικό σφύριγμα του Ιταλού διαιτητή. Τον είδαμε ξανά στο Παναθηναϊκός-Άαλμποργκ 2-0, θα τον βλέπαμε και στο Άγιαξ-Παναθηναϊκός 0-1, αν δεν ήταν όλοι κατάκοποι από την υπερπροσπάθεια!

 - Τις φανέλες με αριθμούς από το 1 έως το 11, την ασπρόμαυρη μπάλα Adidas Tango, το Mega Channel με ρεπορτάζ Μένιου Σακελλαρόπουλου από την Πορτογαλία και του καλού φίλου Άγγελου Μενδρινού από το στούντιο της Παιανίας, το κούρεμα του γκαζόν με τους ομόκεντρους κύκλους, το πανό Κερατσίνι-Νίκαια, τον ύμνο του Τσάμπιονς Λιγκ, το γυμναστή Γιώργο Βαμβακά, τον Γιώργο Βαρδινογιάννη στα καλά του (πάντα με ένα τσιγάρο στο στόμα)... Old schoοl εικόνες, εικόνες παλιού Παναθηναϊκού που μας λείπουν (όχι όλες, αλλά οι περισσότερες).

Το γήπεδο Ντας Άντας δεν υπάρχει πια. Το 2003, έδωσε τη θέση του στο πιο σύγχρονο Ντραγκάο. Ο Παναθηναϊκός θα είναι μια από τις πρώτες ευρωπαϊκές ομάδες που θα το επισκεφθούν. Στις 12 Αυγούστου 2004, περίπου ένα μήνα έπειτα από τον αξέχαστο ημιτελικό του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος απέναντι στην Τσεχία, η ομάδα του Γτζάκ Σουμ θα αναδειχθεί ισόπαλη της πρωταθλήτριας Ευρώπης Πόρτο, με σκορ 1-1. Το «πράσινο» τέρμα θα πετύχει ο Μιχάλης Κωνσταντίνου, για να ισοφαρίσουν οι «Δράκοι» με τέρμα που προήλθε, όμως, από επιθετικό φάουλ. Λίγους μήνες νωρίτερα, στο τελευταίο διεθνές παιχνίδι της Πόρτο στο παλιό της γήπεδο, ο Σύλλογος Μεγάλος θα πετύχει ό,τι και τον Απρίλιο του 1996, στο Ολυμπιακό Στάδιο του Άμστερνταμ: θα είναι η τελευταία ομάδα που θα κερδίσει τον αντίπαλό της, προτού εκείνος μετακομίσει σε άλλο «σπίτι»...

Σε ένα παράλληλο σύμπαν, ο Χουάν Ραμόν Ρότσα πλησιάζει, επιτέλους, στην Αθήνα. Το να ταξιδέψει κανείς, από την Πορτογαλία στην Ελλάδα, με τα πόδια, κάνοντας παράλληλα κωλοτούμπες, είναι δύσκολο, όχι, όμως, αδύνατο. Στο δικό μας σύμπαν, τώρα, η επιστροφή του Παναθηναϊκού σε ευρωπαϊκή τροχιά, υπό το καθεστώς που εδώ και χρόνια διέπεται, δεν φαντάζει δύσκολη. Φαντάζει ακατόρθωτη...

Το... Κατά Μάρκον Ευαγγέλιον του Πόρτο!
EVENTS