MENU

Η εικόνα της Τούμπας προφανώς και δεν είναι αυτή που πρέπει. Και όταν η εικόνα του Ναού του ΠΑΟΚ είναι αυτή, τίθεται θέμα υγείας. Αυτή είναι η πραγματικότητα ιστορικά. Προφανώς και η ΠΑΕ προβληματίστηκε αρκετά αυτό το διάστημα γιατί εγκλωβίστηκε σε διάφορα θέματα. Όπως για παράδειγμα αυτό το διαρκείας. Έχοντας έναν ικανό αριθμό ντέρμπι στη Τούμπα αλλά και ευρωπαϊκών αγώνων την τελευταία διετία, είναι σαφές πλέον πως το 50 με 60% των διαρκείας δεν έρχονται στα περισσότερα παιχνίδια. 

Είναι οπαδοί που θέλουν να έχουν εξασφαλισμένη την πρόσβαση στη Τούμπα όποτε αυτοί το επιθυμούν. Όταν μιλάμε για 18 χιλιάδες διαρκείας, ήδη 10 χιλιάδες θέσεις ανά παιχνίδι είναι άδειες ακόμα και αν πουληθούν τα 5-6 χιλιάδες που βγαίνουν στη κυκλοφορία. Το μοναδικό σολντ άουτ της τελευταίας διετίας είναι το ΠΑΟΚ – Μπριζ. Το μεγάλο αγκάθι είναι αυτό και θα πρέπει να γίνει συνείδηση στους ανθρώπους που έχουν διαρκείας και δεν θέλουν να πάνε στο γήπεδο, να υπάρχει η δυνατότητα μεταβίβασης σε κάποιον που θέλει να πάει. 

Η μία λύση είναι σίγουρα αυτή. Το άλλο συμπέρασμα που πιθανότατα βγαίνει, είναι πως ο λόγος που αυτά τα διαρκείας δεν έρχονται στη Τούμπα, είναι κυρίως οικονομικός. Δηλαδή ο οπαδός δεν έχει θέμα να δώσει 200 ή 400 ευρώ το χρόνο για να έχει εξασφαλισμένη την παρουσία του, έχει όμως θέμα για το κόστος μετακίνησης και τα έξτρα έξοδα. Ένας ΠΑΟΚτσής από την Κοζάνη πχ, χρειάζεται μισό διαρκείας για να πάει στη Τούμπα με βενζίνες, φαγητά, διόδια κτλ. 

Η βόρεια Ελλάδα οικονομικά αντιμετωπίζει πολλά ζητήματα, όχι πως η υπόλοιπη όχι, αλλά ο ΠΑΟΚ έχει ως βάση όλη τη Μακεδονία και όχι μόνο την πόλη του. Είναι και οι συνθήκες. Προσωπικά γνωρίζω πολλούς οπαδούς της ομάδας που πάνε μόνο στα εκτός και αποφεύγουν την Τούμπα. Προτιμάνε να ξοδέψουν το μπάτζετ τους για να πάνε στη Πόλη ή στο Μάντσεστερ ή στο Σαν Σεμπαστιάν, παρά να πάνε στη Τούμπα. Οι υποδομές του συλλόγου έχουν κουράσει αρκετούς και κυρίως ανθρώπους που ακολουθούν τον ΠΑΟΚ δεκαετίες. Επίσης σημαντική παράμετρος για εμένα, είναι και το εχθρικό προς τη γυναίκα γήπεδο. 

Η αλήθεια είναι πως έχει αυξηθεί το ενδιαφέρον της γυναίκας για το ποδόσφαιρο αλλά οι συνθήκες της Τούμπας το ακυρώνουν. Το κερασάκι στη τούρτα ήταν η τιμολογιακή πολιτική του κλαμπ στα μεμονωμένα εισιτήρια, μιας και στα διαρκείας ο ΠΑΟΚ είναι ο πιο φθηνός απ όλους. Είναι προφανές από την αύξηση στα διαρκείας ότι ως προς αυτό η επιλογή πέτυχε. 

Δεν πρέπει να παραγνωρίζουμε πως και η ιδιομορφία της εποχής που δυσκολεύει την αλόγιστη μεταφορά κεφαλαίων, αναγκάζει την ΠΑΕ να προσαρμόσει την πολιτική της στο θέμα των μεμονωμένων εισιτηρίων. Το αποτέλεσμα ήταν κακό και η πολιτική θα αλλάξει. Στον ΠΑΟΚ ανακοίνωσαν τώρα μία αλλαγή στάσης, προσφέρουν κίνητρα, ανοίγουν τον δρόμο σε αυτόν που δεν μπορεί, να μπορέσει. Είναι ένα άνοιγμα προς τον κόσμο, γιατί απλούστατα ο ΠΑΟΚ όσο και να μεγαλώσει εξαρτάται πάντα από τη βάση του. Αν η βάση του είναι εκεί, η αλυσίδα της εξέλιξης είναι ακμαία. Αν όχι, υπάρχει θέμα και το βρίσκει μπροστά του. 

Η προσπάθεια συσπείρωσης που επιχειρείται είναι σωστή και απαραίτητη. Ίσως ο χρόνος που χρειάστηκε για να γίνει αντιληπτή η αναγκαιότητα αυτής της πράξης ήταν μεγαλύτερος από όσο έπρεπε, όμως κάλλιο αργά παρά ποτέ. Απλά μέσα από αυτή την ανάλυση, ο ΠΑΟΚ και κυρίως η οικογένεια Σαββίδη, θα πρέπει να αναθεωρήσει το τι θα κάνει με το νέο γήπεδο. 

Το ενδεχόμενο αποκλειστικής χρηματοδότησης θα πρέπει να αφεθεί στην άκρη, γιατί δεν είναι ούτε δίκαιο, ούτε το τάιμινγκ σωστό να κάνει ο Ιβάν τον ήρωα και πάλι σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Περιφέρεια, ευρωπαϊκά προγράμματα, ονοματοδοσία, ίσως και ανταλλαγή οικοπέδων μπορούνε να μπούνε στην ατζέντα. 

Οι υποδομές είναι το πιο κομβικό σημείο και αυτό που θα ολοκληρώσει την όποια προσπάθεια συσπείρωσης θα γίνει από εδώ και στο εξής. Γιατί κακά τα ψέματα, εκεί το πράγμα θα απογειωθεί.

Το διάβασμα, η συσπείρωση και η απογείωση