MENU
:root { --competition-primary-color:#8a1538 ; --competition-secondary-color:#3f071d; --competition-solid-color:#3f071d; }
FIFA WORLD CUP 2022

Από εκείνη την ημέρα του 2010, που από το στόμα του τότε προέδρου της ΦΙΦΑ, Σεπ Μπλάτερ βγήκε η λέξη «Κατάρ», όλοι ήξεραν πως το Εμιράτο της Μέσης Ανατολής θα έπρεπε να ξεκινήσει από το μηδέν. Για την ακρίβεια, πολύ κάτω από το μηδέν.

Έπρεπε να χτίσει γήπεδα, εγκαταστάσεις, υποδομές, να δημιουργήσει έναν επικοινωνιακό μηχανισμό που θα μπορούσε να μακιγιάρει την εικόνα της χώρας και να προωθήσει την διοργάνωση. Έμενε ένα τελευταίο, εξίσου σημαντικό με τα προηγούμενα: να βρει κόσμο, φίλαθλους, οπαδούς.

Σε μία χώρα με μηδενική ποδοσφαιρική / αθλητική κουλτούρα, αυτό δεν ήταν εύκολο. Το ποδόσφαιρο αγγίζει τα λαϊκά στρώματα, μόνο που τέτοια -σε ότι αφορά τους ντόπιους- δεν υπάρχουν στο Κατάρ. Ως εκ τούτου, η οργανωτική επιτροπή έπρεπε να σκαρφιστεί κάτι.

Σύμφωνα με τις προβλέψεις των διοργανωτών, στο Εμιράτο των 2,9 εκατομμυρίων κατοίκων αναμένονται τις ημέρες του Παγκοσμίου Κυπέλλου πάνω από ένα εκατομμύριο επισκέπτες, όμως στην πραγματικότητα ελάχιστοι εξ’ αυτών αποτελούν το κλασικό οπαδικό κίνημα που ακολουθεί τις εθνικές τους χώρες στις μεγάλες διοργανώσεις.

Το υψηλό κόστος μεταφοράς / διαβίωσης, η προβληματική εικόνα του Κατάρ σε ότι αφορά τις ελευθερίες εντός των συνόρων του (κατανάλωση αλκοόλ, ελευθερίες ως προς τον σεξουαλικό προσανατολισμό, αυστηρός ισλαμικός νόμος) φρέναραν την διάθεση για μαζική μετακίνηση οπαδών, οι περισσότεροι τουρίστες που αναμένονται για το Μουντιάλ είναι V.I.P., άτομα της οικονομικής ελίτ και των ανώτερων κοινωνικών στρωμάτων.

Τα γερά πορτοφόλια από μόνα τους όμως, δεν αρκούν για να χρωματίσουν την διοργάνωση, να της δώσουν παλμό, ζωντάνια, νεύρο, φωνή, χαρακτήρα. 

Η οργανωτική επιτροπή έτρεξε εδώ και αρκετούς μήνες το πρόγραμμα Fan Leader Network, το οποίο διαφημίζει και στην επίσημη ιστοσελίδα της διοργάνωσης.

Μέσω αυτού περίπου 400 οπαδοί / influencer από όλο τον κόσμο επιλέχθηκαν για να διαφημίσουν την διοργάνωση κυρίως από τα social media με αντάλλαγμα δωρεάν αεροπορικά εισιτήρια, διαμονή, εισιτήρια των αγώνων και πιθανώς κάποιο (γερό) χαρτζιλίκι.

Μόνο που από ότι φαίνεται ο αριθμός των ατόμων που «δούλεψαν» σε αυτό το Fan Leader Network ήταν πολλαπλάσιος. Κάποιοι εξ’ αυτών βρίσκονται ήδη στο Κατάρ και έχουν υποχρέωση να δίνουν το παρόν σε διάφορα event, να συμμετέχουν σε Fan Zone και να ποστάρουν συνεχώς αναρτήσεις με την μουντιαλική εμπειρία τους, σε μία προσπάθεια να αντιστροφής του κλίματος, το οποίο λίγες ώρες πριν από την σέντρα του Παγκοσμίου Κυπέλλου είναι πολύ βαρύ.

Μόνο που η προσπάθεια αυτή, έφερε μία αναπόφευκτη υπερβολή που τελικά οδήγησε το Κατάρ σε ένα ακόμα μεγάλο αυτογκόλ. Όλες οι αποστολές που έφτασαν στο Κατάρ έτυχαν θερμής, σχεδόν αποθεωτικής υποδοχής, από οργανωμένα γκρουπ που θύμιζαν πέταλο εξέδρας. Ομοιόμορφο ντύσιμο, συνθήματα, κασκόλ, φανέλες, τύμπανα, γιορτινή ατμόσφαιρα, πανηγύρι. 

Μόνο που υπήρχε ένα πρόβλημα. Αρκούσε ένα κοντινό πλάνο για να καταλάβει κανείς ότι οι οπαδοί αυτοί δεν ήταν ντόπιοι Καταριανοί, ούτε Ευρωπαίοι, ούτε Λατινοαμερικάνοι.

Κάποιοι υποστήριξαν ότι είναι ηθοποιοί. Άλλοι είπαν ότι πρόκειται για «αγορασμένους» οπαδούς, ένας τρίτος πόλος υποστήριξε ότι πρόκειται για fake, στημένα, μονταρισμένα βίντεο που δεν ανταποκρίνονταν στην πραγματικότητα.

Η οργανωτική επιτροπή προσπάθησε για μία ακόμα φορά να κάνει damage control, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για εργάτες από γειτονικές χώρες (Ινδία, Πακιστάν, Μπαγκλαντές), οι οποίοι έχουν ποδοσφαιρική κουλτούρα και αυθόρμητα μαζεύτηκαν για να υποδεχθούν τις αποστολές και να… κάνουν κερκίδα.

Κάποιες μαρτυρίες, όμως, υποστηρίζουν ότι όλοι αυτοί δεν μαζεύτηκαν και τόσο… αυθόρμητα, αλλά το έκαναν με μεροκάματο 10 δολαρίων το κεφάλι συν τρία γεύματα την ημέρα. Διόλου ευκαταφρόνητο ποσό, τόσο ήταν πάνω-κάτω το ημερομίσθιο ενός ανειδίκευτου εργάτη που δούλεψε στα κατασκευαστικά έργα του Παγκοσμίου Κυπέλλου.

Όπως αποκάλυψε η Guardian η «βροχή» από καταγγελίες και υποτιμητικά σχόλια (κυρίως στα social media) για «αγορασμένους οπαδούς» έφερε ένα άκομψο, σχεδόν εκδικητικό μέτρο.

Οπαδοί του Fan Leader Network που βρίσκονταν με τις βαλίτσες ανά χείρας για να ταξιδέψουν στο Κατάρ, ενημερώθηκαν ότι τα λεφτά της οργανωτικής επιτροπής τελείωσαν για το συγκεκριμένο πρότζεκτ, ενώ άλλοι που βρίσκονται ήδη στο Εμιράτο ενημερώθηκαν ότι οι δωρεάν παροχές σε γεύματα, αναστέλλονται μέχρι νεοτέρας!

Λίγες ώρες πριν από την σέντρα του Παγκοσμίου Κυπέλλου κανείς δεν ξέρει τι εικόνα θα δούμε στις εξέδρες. Στην θεωρία, τα περισσότερα παιχνίδια είναι ήδη sold-out, μα στην πραγματικότητα κανείς δεν ξέρει ποιοι, πόσο και πως θα πάνε στο γήπεδο, αλλά και τι ατμόσφαιρα θα δημιουργήσουν.

Στην τελική οι νοικιασμένοι οπαδοί ίσως να είναι και το λιγότερο. Οι άνθρωποι δεν ενοχλούν κανέναν, το όνειρο τους ζουν, βγάζοντας το πιο ευχάριστο μεροκάματο της ζωής τους...

Μάθε μπαλίτσα από τους… άρχοντες!