MENU

Στην αίθουσα επικρατούσε απόλυτη ησυχία. Η ώρα είχε φτάσει τρεις το μεσημέρι. Οι δύο «μονομάχοι» είχαν πάρει τη θέση τους για ένα παιχνίδι που θα έγραφε ιστορία.

Ο ένας από τους δύο μονομάχους ήταν ο Γκάρι Κασπάροφ. Θεωρούμενος ως ένας από τους καλύτερους σκακιστές όλων των εποχών γεννήθηκε το 1963. Το 1985 σε ηλικία 22 ετών έγινε ο νεότερος παγκόσμιος πρωταθλητής όταν επικράτησε του Ανατόλι Καρπόφ.

Απέναντι από τον διεθνούς φήμης σκακιστή στάθηκε ένας ηλεκτρονικός υπολογιστής και ο δημιουργός του. Ο Φενγκ Χσιούνγκ Χσου το 1985 όντας διδακτορικός φοιτητής δημιούργησε έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή για σκάκι τον οποίο ονόμασε «Chiptest».

Ο συγκεκριμένος υπολογιστής μπορούσε να εκτιμήσει 50.000 κινήσεις το δευτερόλεπτο. Το 1987 ο υπολογιστής είχε δεκαπλασιάσει την απόδοσή του εκτιμώντας πλέον 500.000 κινήσεις το δευτερόλεπτο. Ο Φενγκ συνέχισε να αναβαθμίζει το δημιούργημά του και όταν το 1989 το μετονόμασε σε «Deep Thought», η εκτίμηση άγγιζε τις 720.000 κινήσεις. Την ίδια χρονιά κέρδισε το παγκόσμιο πρωτάθλημα υπολογιστών-σκακιστών με το απόλυτο 5-0.

Οι άνθρωποι της ΙΒΜ, εντυπωσιάστηκαν από τις επιδόσεις του υπολογιστή και πρότειναν στον Φενγκ να συνεργαστούν. Άρχισαν να εξερευνούν την παράλληλη επεξεργασία ώστε να λύσουν σύνθετα υπολογιστικά προβλήματα. Δημιουργήθηκε ειδική ομάδα επιστημόνων, οι οποίοι ασχολούνταν αποκλειστικά με την συνεχή αναβάθμιση του προγράμματος.

Το 1990 ο Deep Thought τέθηκε για πρώτη φορά απέναντι στον Γκάρι Κασπάροφ σε έναν αγώνα δυο παρτίδων. Ο Ρώσος πήρε το παιχνίδι με χαρακτηριστική άνεση. Το 1993 ο Deep Thought μετονομάστηκε σε «Deep Blue». Η αναλυτική του δυνατότητα ξεπερνούσε πλέον τα 7 εκατομμύρια κινήσεις το δευτερόλεπτο.

Στις 10 Φεβρουαρίου ώρα τρεις το μεσημέρι ξεκίνησε η ιστορική αναμέτρηση ανάμεσα στον Κασπάροφ και τον υπολογιστή Deep Blue της IBM και τον δημιουργό του Φενγκ Χσιούνγκ Χσου. Ο αγώνας θα κρατούσε συνολικά έξι παρτίδες, με τον νικητή να λαμβάνει 500 χιλιάδες δολάρια και τον ηττημένο 100.

Η βαθμίδα του αγώνα ήταν 40 κινήσεις για κάθε παίκτη στις δυο πρώτες ώρες κάθε παρτίδας.

Ακόμη κι αν ο «Deep Blue» ήταν σε θέση να αξιολογήσει 100 εκατομμύρια κινήσεις το λεπτό, οι άνθρωποι της ΙΒΜ δεν ήταν σίγουροι ότι θα μπορούσε να κερδίσει τον Κασπάροφ. Ο σκακιστής έχασε το πρώτο παιχνίδι από τον υπολογιστή ωστόσο κατάφερε να επικρατήσει στο δεύτερο.

Ο τρίτος και ο τέταρτος αγώνας έληξαν ισόπαλοι με τον Κασπάροφ να κερδίζει το πέμπτο. Το έκτο και τελευταίο παιχνίδι έγινε στις 17 Φεβρουαρίου με τον «Deep Blue» να αποδεικνύεται ανίκανος να ακολουθήσει την σκέψη του παγκόσμιου πρωταθλητή που επικράτησε τελικά με συνολικό σκορ 4-2 επί του μηχανήματος.

Εκείνη η μέρα έμεινε ιστορική όχι μόνο για τον Γκάρι Κασπάροφ αλλά και για την ανθρωπότητα γενικότερα. Η πολυπλοκότητα του ανθρώπινου μυαλού και της ανθρώπινης σκέψης αποδείχτηκε πολύ ανώτερη σε σχέση με τα ψυχρότητα του ηλεκτρονικού υπολογιστή.

Πηγές: wikipedia, history.com

Γκάρι Κασπάροφ εναντίον Deep Blue: Το παιχνίδι σκάκι που άλλαξε την ιστορία
EVENTS