MENU

Τα muscle cars είναι ένα ιδιαίτερο είδος αυτοκινήτων, το οποίο ευδοκιμεί στις ΗΠΑ. Τα χαρακτηριστικά τους είναι οι ογκώδεις διαστάσεις και τα μεγάλα, θορυβώδη V8 μοτέρ. Συγγενική κατηγορία, την οποία πολλές φορές μπερδεύουμε, είναι τα pony cars. Αυτά είχαν πιο μαζεμένο (ειδικά για τα Αμερικάνικα πρότυπα) αμάξωμα και κινητήρες λιγότερων κυβικών.

Ford Capri: Το ευρωπαϊκό muscle car που έμεινε στην ιστορία

Η Ford Mustang θεωρείται ως το πρώτο pony car. Μάλιστα, όλη η κατηγορία πήρε το όνομά της από το θρυλικό μοντέλο της Ford, αφού τόσο τα Mustang όσο και τα Pony είναι είδος αλόγου.

Περνώντας στην απέναντι πλευρά του Ατλαντικού, οι δρόμοι, και κατά συνέπεια τα αυτοκίνητα που δημιουργούνται για να κυκλοφορούν σε αυτούς, είναι αρκετά μικρότερα. Στη δεκαετία του 1960, η Ford, ορμώμενη από την τεράστια επιτυχία που είχε σημειώσει η Mustang στην Αμερική, αποφάσισε να κατασκευάσει ένα αντίστοιχο μοντέλο σχεδιασμένο για την αγορά της Ευρώπης. Το αποτέλεσμα, ήταν το περίφημο Capri, ένα όνομα που μετατράπηκε σε θρύλο, και διατηρεί μία ιδιαίτερη θέση στην καρδιά των φίλων της Ford και όχι μόνο.

Με παραγωγή που διήρκησε 18 χρόνια, από το Νοέμβριο του 1968 έως το Δεκέμβριο του 1986, πωλήθηκαν συνολικά σχεδόν 1,9 εκατομμύρια μοντέλα. Σας παρουσιάζουμε την ιστορία του «αυτοκινήτου που είχατε πάντα υποσχεθεί στον εαυτό σας», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά η διαφημιστική καμπάνια της εποχής.

Ford Capri: Το ευρωπαϊκό muscle car που έμεινε στην ιστορία

1969-1974: Ford Capri MK1

Η διαδικασία εξέλιξης του Ford Capri ξεκίνησε το 1965, ως μία συνεργασία της Ford Γερμανίας και Μ. Βρετανίας. Ο σχεδιαστής του ήταν ο άνθρωπος που είχε δημιουργήσει και την Mustang, ο Αμερικάνος Philip T. Clark, ο οποίος είχε ξεκινήσει την επαγγελματική του καριέρα ως γιατρός, προτού κάνει στροφή και ακολουθήσει το σχεδιασμό αυτοκινήτων. Αρχικά, το μοντέλο ήταν προγραμματισμένο να ονομαστεί «Colt», ως αναφορά στη μεγάλη αδελφή Mustang, αλλά επειδή η ονομασία χρησιμοποιούταν ήδη από την Mitsubishi, το αυτοκίνητο έμελλε να γράψει ιστορία ως «Capri».

Με μακρύ εμπρός καπό και κοντό πίσω μέρος, η εμφάνιση του οχήματος απευθυνόταν ξεκάθαρα στο νεανικό κοινό. Προκειμένου να είναι προσιτό σε ένα ευρύ φάσμα αγοραστών, η εταιρεία το εξόπλισε με μεγάλη γκάμα κινητήρων, οι οποίοι ξεκινούσαν από τα ταπεινά 1,3 λίτρα.

Το 1970, η Ford δημιούργησε το Capri RS2600 με σκοπό να ομολογκαριστεί για το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Τουρισμού. Το συγκεκριμένο μοντέλο ήταν το πρώτο Ford στην Ευρώπη που διέθετε ηλεκτρονικό ψεκασμό. Κάτω από το μακρύ καπό του Κάπρου, βρισκόταν ο Cologne V6 κινητήρας 2637cc, ο οποίος είχε ιπποδύναμη 150 άλογα και έκανε το coupe της Ford έναν άξιο αντίπαλο των κατασκευών της Porsche.

Το 1973 κατασκευάστηκε το Capri RS3100, επίσης για να ομολογκαριστεί το αυτοκίνητο για την σεζόν της νέας χρονιάς. Εδώ τα κυβικά αυξήθηκαν, αφού χρησιμοποιήθηκε ο τρίλιτρος V6 της εταιρείας, ο οποίος αναβαθμίστηκε από –ποιόν άλλον;- την Cosworth με Weber καρμπυρατέρ, ενώ η ανάρτηση είχε σκληρότερα και χαμηλότερα ελατήρια και αμορτισέρ Bilstein. Το αυτοκίνητο ήταν και πιο πρησμένο εμφανισιακά, μιας και είχε φουσκωτά φτερά και μια τεράστια ducktail αεροτομή στο πίσω μέρος.

Ford Capri: Το ευρωπαϊκό muscle car που έμεινε στην ιστορία

Δυστυχώς, η πετρελαϊκή κρίση της ίδιας χρονιάς, είχε ως αποτέλεσμα τη μειωμένη ζήτηση του μοντέλου. Σήμερα, θεωρείται η έκδοση της 1ης γενιάς του Capri με τις γρηγορότερες επιδόσεις και το καλύτερο κράτημα, και η αξία του στους κύκλους των συλλεκτών ολοένα και ανεβαίνει.
Το Σεπτέμβριο του 1973, κύλισε από τη γραμμή παραγωγής το εκατομμυριοστό Ford Capri. Μετά από 1,2 εκατομμύρια πωλήσεις, το Σεπτέμβριο του 1974, η εταιρεία με σήμα το Μπλε Οβάλ θεώρησε πως ήρθε η ώρα για τον αντικαταστάτη.

Η 2η και 3η γενιά του Ford Capri

Ενώ σήμερα θεωρούμε εμβληματική την «μακρυμούρικη» 1η γενιά του πανέμορφου GT coupe της Ford, ο κύκλος ζωής της δεν τελείωσε καλά. Σε αυτό βέβαια, έπαιξε μεγάλο ρόλο η κρίση του 1973. Η εταιρεία αποφάσισε να κάνει το νέο Capri πιο κατάλληλο για καθημερινή χρήση. Έτσι, το καπό κόντυνε, το εσωτερικό έγινε πιο ευρύχωρο, και τα πίσω καθίσματα έγιναν αναδιπλούμενα. Παράλληλα, η πόρτα του χώρου αποσκευών άνοιγε πλέον με το πίσω παρμπρίζ, χαρίζοντας έτσι μεγαλύτερη πρόσβαση. Αυτό, είχε ως συνέπεια το Capri MK2 να είναι το πρώτο Ford με hatchback πόρτα, την περίοδο που το συγκεκριμένο στυλ γινόταν ολοένα και πιο δημοφιλές στην Ευρώπη.

Θα μπορούσαμε να πούμε πως η δεύτερη γενιά του Capri έχασε λίγο από τον σκληροπυρηνικό της χαρακτήρα, αφού η ανάρτηση έγινε πιο μαλακή, ενώ ο V6 3100 κυβικών καταργήθηκε. Αυτές οι αλλαγές όμως ήταν απαραίτητες, προκειμένου να εξασφαλιστεί η εμπορική πορεία του μοντέλου. Παράλληλα, τα φρένα μπροστά μεγάλωσαν, ενώ ο δίλιτρος V4 κινητήρας αντικαταστήθηκε από τον επίσης δίλιτρο, αλλά εν σειρά Pinto, ένα μοτέρ-θρύλο στον κύκλο των κατόχων Ford παλαιότερων εποχών. Στην κορυφή, βρισκόταν ο Essex V6 3000 κυβικών 140 ίππων.

Ford Capri: Το ευρωπαϊκό muscle car που έμεινε στην ιστορία

Με σκοπό την απήχηση σε ακόμα πιο μεγάλο φάσμα αγοραστών, η Ford εξόπλισε το Capri με πολλές εκδόσεις. Ίσως η πιο εμβληματική από αυτές, ήταν η περιορισμένης διάθεσης John Player Special, ή αλλιώς JPS. Η συγκεκριμένη εταιρεία καπνικών είχε μεγάλη ενασχόληση με το motorsport, με πιο γνωστή τη χορηγία στην ομάδα Formula 1 της Lotus. Τα αγωνιστικά διέθεταν έναν από τους πιο αριστοκρατικούς συνδυασμούς χρωμάτων που έχουμε γνωρίσει ποτέ στον κόσμο των αγώνων, το μαύρο με χρυσαφί λεπτομέρειες.

Το Capri JPS, ήταν διαθέσιμο μόνο σε μαύρο ή λευκό χρώμα, με χρυσαφί στοιχεία στο αμάξωμα και τις ζάντες, προκειμένου να θυμίζει τα αγωνιστικά.

1978-1986: Ford Capri MK3

Το 1976 είχε ξεκινήσει η διαδικασία ανανέωσης του Ford Capri, που ενδοεταιρικά ονομαζόταν «Project Carla». Εξαιτίας περιορισμένου budget, το αυτοκίνητο ήταν ουσιαστικά ένα πολύ βαρύ facelift του μοντέλου που θα αντικαθιστούσε.

Η 3η γενιά του Κάπρου, έκανε το ντεμπούτο της το Μάρτιο του 1978. Ξεχώριζε αμέσως από τα 4 στρογγυλά φανάρια εμπρός. Το καπό κάλυπτε ελαφρώς το επάνω μέρος τους, δίνοντας στο αυτοκίνητο ένα άκρως σκυθρωπό και επιθετικό βλέμμα. Η μάσκα ανάμεσα στα φώτα, είχε μαύρες οριζόντιες φαρδιές γρίλιες, ένα στυλ που η Ford ονόμαζε «Aeroflow» και εμφανίστηκε πρώτη φορά στο Fiesta MK1. Παράλληλα, το νέο μοντέλο ήταν πιο αεροδυναμικό, κάτι που συντελούσε στη βελτίωση των επιδόσεων αλλά και της οικονομίας καυσίμου.

Οι διαθέσιμοι κινητήρες ήταν οι ίδιοι με αυτούς της 2ης γενιάς, αλλά με βελτιώσεις. Ο τρίλιτρος Essex V6 συνέχισε την πορεία του μέχρι το 1981, όποτε και οι αυστηρότερες προδιαγραφές ρύπων ανάγκασαν την εταιρεία να τον καταργήσει, και να χρησιμοποιήσει στη θέση του τον V6 2800 κυβικών από το Granada. H υποδοχή του νέου μοντέλου ήταν ιδιαίτερα θερμή από το κοινό και τον ειδικό τύπο. Το Capri 2.8 είχε τιμή αντίστοιχη με τις BMW 323i και Alfa Romeo Alfetta 2000GTV της εποχής. Παρόλα αυτά, η δημιουργία της Ford ήταν πιο γρήγορη και είχε μεγαλύτερο κινητήρα, ο οποίος παράλληλα είχε φθηνότερη συντήρηση. Όλα αυτά, σε συνδυασμό με την επιθετική εμφάνιση, μετέτρεψαν το θρυλικό Capri σε έναν λαϊκό ήρωα.

Αλίμονο όμως. Φτάσαμε στα μέσα της δεκαετίας του 1980, και οι καιροί άρχισαν να αλλάζουν. Οι καρδιές των αγοραστών ξεκίνησαν να χτυπούν μία νέα κατηγορία που ονομαζόταν «hot hatch». Τα αυτοκίνητα που ανήκαν σε αυτή ήταν πιο μικρά, πιο πρακτικά, και πιο γρήγορα. Ως αποτέλεσμα, οι πωλήσεις του εμβληματικού coupe της Ford ξεκίνησαν να μειώνονται.

Το 1984 σήμαινε το τέλος της παραγωγής του Capri στην Ευρώπη, ενώ στην Μ. Βρετανία το μοντέλο συνέχισε να διατίθεται με κινητήρες 1,6 και 2,8 λίτρων για 2 χρόνια ακόμα. Το 1986, ήρθε το οριστικό τέλος για το αυτοκίνητο. Στις 19 Δεκεμβρίου του 1986, έπειτα από παραγωγή 1.886.647 μονάδων, ο Κάπρος πήγε επιτέλους για ύπνο.

Πηγή: autoagora.gr

Ford Capri: Το ευρωπαϊκό muscle car που έμεινε στην ιστορία (pics)
EVENTS