MENU

Πάνε πολλά χρόνια από τότε που το τούρμπο εμφανίστηκε για πρώτη φορά στην αυτοκίνηση. Έκτοτε και μέσα σε αυτά τα χρόνια έχει εξελιχθεί τρομερά, όπου ολοένα και περισσότερα αυτοκίνητα έρχονται υπερτροφοδοτούμενα από το εργοστάσιο.


Έτσι λειτουργεί το turbo

Έτσι λειτουργεί το turbo

  • Παίρνει κίνηση από τα καυσαέρια & αυξάνει τη μάζα του αέρα καύσης

  • Αποτελείται από δύο σαλιγκάρια & δύο φτερωτές (τουρμπίνας & συμπιεστή)

  • Από μαντέμι της τουρμπίνας για να αντέχει τις θερμοκρασίες, αλουμίνιο του συμπιεστή

  • Κακή λίπανση & υπερβολική θερμοκρασία ή στροφές οι κύριοι λόγοι που χαλάει

Εσύ επιμένεις ατμοσφαιρικά;
Θεωρείς ότι υπάρχει θέμα αξιοπιστίας μετά από τόσα χρόνια;

Τι είναι το τούρμπο;

Οι τουρμπίνες ή στροβιλοσυμπιεστές, είναι συσκευές υπερτροφοδότησης αέρα, οι οποίες τοποθετήθηκαν στους κινητήρες για να αυξήσουν την απόδοσή τους. Η τουρμπίνα παίρνει κίνηση από τα καυσαέρια του κινητήρα, αυξάνοντας έτσι την μάζα αέρα στο χώρο καύσης, επιταχύνοντας τους χρόνους λειτουργίας του κινητήρα.

Έτσι μια τουρμπίνα (ανάλογα τον τύπο της βέβαια) περιστρέφεται σε μεγάλο αριθμό στροφών που μπορεί να φτάσουν τις 250.000 σ.α.λ.!

Οι τουρμπίνες αποτελούνται από τα δύο σαλιγκάρια (εισαγωγής και εξαγωγής), το κεντρικό σώμα (Cartridge) που περιλαμβάνει τον άξονα την φτερωτή και τα εξαρτήματα μονταρίσματος και φυσικά την βαλβίδα ρύθμισης πίεσης (αν περιλαμβάνεται στον συγκεκριμένο τύπο τουρμπίνας).

Μια τουρμπίνα καταφέρνει να συμπιέζει τον αέρα χρησιμοποιώντας μια φτερωτή συμπίεσης αέρα, η οποία παίρνει κίνηση από την ροή καυσαερίων που περιστρέφει μια δεύτερη φτερωτή, που είναι συνδεδεμένη με τον συμπιεστή μέσω ενός σταθερού άξονα.

Ακούγεται απλό, και θεωρητικά είναι. Το να κάνεις όμως ένα τούρμπο να λειτουργεί αποτελεσματικά, πρέπει να ταιριάζει με τα χαρακτηριστικά του κινητήρα και με την χρήση που γίνεται. 

Γιατί τούρμπο;

Όλοι οι τύποι αύξησης της ιπποδύναμης έχουν τα πλεονεκτήματά τους, αλλά συνολικά, ιδιαίτερα στον χώρο της βελτίωσης, το τούρμπο είναι ο βασιλιάς.

Οι ατμοσφαιρικοί κινητήρες έχουν, σε σχέση με τα τούρμπο, πλεονεκτήματα λόγω της απλούστερης λειτουργίας τους και της καλής απόκρισης. Ωστόσο είναι πιο δύσκολο να τους βελτιώσεις σε ισχύ και ροπή σε σύγκριση με τους κινητήρες με τούρμπο.

Οι κινητήρες με μηχανικό συμπιεστή (κομπρέσορα) έχουν παρόμοια απόκριση με τα ατμοσφαιρικά και καλή απόδοση ιδιαίτερα στο χαμηλό φάσμα στροφών. Όμως παράγουν λιγότερη δύναμη συνολικά από εκείνους με συμπιεστή εξάτμισης, ενώ και από πλευράς βελτίωσης είναι δυσκολότεροι στην τοποθέτηση και την τροποποίηση.

Συνολικά λοιπόν, παρότι υστερούν σε απόκριση σε σχέση με τις άλλες επιλογές, τα τούρμπο προσφέρουν τεράστια κέρδη σε απόδοση με συγκριτική ευκολία, αξιοπιστία και χαμηλότερο κόστος.

Από ποια μέρη αποτελείται το τούρμπο και ποιές οι συχνότερες βλάβες;

4 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ »

Από ποια μέρη αποτελείται το τούρμπο και ποιές οι συχνότερες βλάβες;

Turbo: Κακή λίπανση & θερμοκρασίες οι κύριες αιτίες βλάβης

28.076 Επισκέψεις στο άρθρο (12/10/2021)

    Σχολιάστε  

Πάνε πολλά χρόνια από τότε που το τούρμπο εμφανίστηκε για πρώτη φορά στην αυτοκίνηση. Έκτοτε και μέσα σε αυτά τα χρόνια έχει εξελιχθεί τρομερά, όπου ολοένα και περισσότερα αυτοκίνητα έρχονται υπερτροφοδοτούμενα από το εργοστάσιο.


Έτσι λειτουργεί το turbo

Έτσι λειτουργεί το turbo

Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το, στη σελίδα μας στο Facebook »

  • Παίρνει κίνηση από τα καυσαέρια & αυξάνει τη μάζα του αέρα καύσης

  • Αποτελείται από δύο σαλιγκάρια & δύο φτερωτές (τουρμπίνας & συμπιεστή)

  • Από μαντέμι της τουρμπίνας για να αντέχει τις θερμοκρασίες, αλουμίνιο του συμπιεστή

  • Κακή λίπανση & υπερβολική θερμοκρασία ή στροφές οι κύριοι λόγοι που χαλάει

Εσύ επιμένεις ατμοσφαιρικά;
Θεωρείς ότι υπάρχει θέμα αξιοπιστίας μετά από τόσα χρόνια;

Τι είναι το τούρμπο;

Οι τουρμπίνες ή στροβιλοσυμπιεστές, είναι συσκευές υπερτροφοδότησης αέρα, οι οποίες τοποθετήθηκαν στους κινητήρες για να αυξήσουν την απόδοσή τους. Η τουρμπίνα παίρνει κίνηση από τα καυσαέρια του κινητήρα, αυξάνοντας έτσι την μάζα αέρα στο χώρο καύσης, επιταχύνοντας τους χρόνους λειτουργίας του κινητήρα.

Έτσι μια τουρμπίνα (ανάλογα τον τύπο της βέβαια) περιστρέφεται σε μεγάλο αριθμό στροφών που μπορεί να φτάσουν τις 250.000 σ.α.λ.!

Οι τουρμπίνες αποτελούνται από τα δύο σαλιγκάρια (εισαγωγής και εξαγωγής), το κεντρικό σώμα (Cartridge) που περιλαμβάνει τον άξονα την φτερωτή και τα εξαρτήματα μονταρίσματος και φυσικά την βαλβίδα ρύθμισης πίεσης (αν περιλαμβάνεται στον συγκεκριμένο τύπο τουρμπίνας).

Μια τουρμπίνα καταφέρνει να συμπιέζει τον αέρα χρησιμοποιώντας μια φτερωτή συμπίεσης αέρα, η οποία παίρνει κίνηση από την ροή καυσαερίων που περιστρέφει μια δεύτερη φτερωτή, που είναι συνδεδεμένη με τον συμπιεστή μέσω ενός σταθερού άξονα.

Ακούγεται απλό, και θεωρητικά είναι. Το να κάνεις όμως ένα τούρμπο να λειτουργεί αποτελεσματικά, πρέπει να ταιριάζει με τα χαρακτηριστικά του κινητήρα και με την χρήση που γίνεται. 

Γιατί τούρμπο;

Όλοι οι τύποι αύξησης της ιπποδύναμης έχουν τα πλεονεκτήματά τους, αλλά συνολικά, ιδιαίτερα στον χώρο της βελτίωσης, το τούρμπο είναι ο βασιλιάς.

Οι ατμοσφαιρικοί κινητήρες έχουν, σε σχέση με τα τούρμπο, πλεονεκτήματα λόγω της απλούστερης λειτουργίας τους και της καλής απόκρισης. Ωστόσο είναι πιο δύσκολο να τους βελτιώσεις σε ισχύ και ροπή σε σύγκριση με τους κινητήρες με τούρμπο.

Οι κινητήρες με μηχανικό συμπιεστή (κομπρέσορα) έχουν παρόμοια απόκριση με τα ατμοσφαιρικά και καλή απόδοση ιδιαίτερα στο χαμηλό φάσμα στροφών. Όμως παράγουν λιγότερη δύναμη συνολικά από εκείνους με συμπιεστή εξάτμισης, ενώ και από πλευράς βελτίωσης είναι δυσκολότεροι στην τοποθέτηση και την τροποποίηση.

Συνολικά λοιπόν, παρότι υστερούν σε απόκριση σε σχέση με τις άλλες επιλογές, τα τούρμπο προσφέρουν τεράστια κέρδη σε απόδοση με συγκριτική ευκολία, αξιοπιστία και χαμηλότερο κόστος.

Τα εξαρτήματα του turbo & πότε χαλάει

Τα εξαρτήματα του turbo & πότε χαλάει

 

Τα βασικά εξαρτήματα του turbo

Κέλυφος συμπιεστή
Εδώ μέσα βρίσκεται ο συμπιεστής του αέρα και είναι η αλουμινένια κατασκευή με σχήμα σαλιγκαριού που όλοι συνδέουν με το τούρμπο. Είναι σφραγισμένο, με μια εισαγωγή στο κέντρο (αναρρόφηση) και μια εξαγωγή στο άκρο του σπιράλ. Το κέλυφος του συμπιεστή καθαυτό, όπως και η εισαγωγή και η εξαγωγή του, μπορεί να διαφέρει τρομερά σε μέγεθος, ανάλογα με το μέγεθος του συμπιεστή και την χρήση για την οποία προορίζεται.

Κέλυφος τουρμπίνας
Το κέλυφος της τουρμπίνας, ή αλλιώς μαντέμι (για να αντέχει τις υψηλές θερμοκρασίες των καυσαερίων), έχει παρόμοιο, σαλιγκαροειδές σχήμα με το κέλυφος του συμπιεστή. Είναι τοποθετημένο μεταξύ της πολλαπλής εξαγωγής και του συστήματος εξάτμισης. Η ροή καυσαερίων κινείται αντίθετα με την ροή αέρα στον συμπιεστή, με τα καυσαέρια να εισέρχονται από το άνοιγμα στο άκρο του σαλιγκαριού και να εξέρχονται μέσω της τρύπας στο κέντρο.

Φτερωτή συμπιεστή
Πρόκειται για μια φτερωτή που μέσω της περιστροφής της, «ρουφά» τον αέρα μέσα στο κέλυφος του συμπιεστή και τον στέλνει στον κινητήρα.

Είναι συνδεδεμένη με σταθερό άξονα - που διαπερνά κάθετα το κέλυφος – με τη φτερωτή της τουρμπίνας. Έτσι όταν τα καυσαέρια περιστρέφουν την τουρμπίνα, εκείνη με την σειρά της περιστρέφει τον συμπιεστή.

Φτερωτή τουρμπίνας
Η φτερωτή της τουρμπίνας είναι παρόμοιου σχεδίου με τον συμπιεστή. Τα καυσαέρια που ρέουν μέσα στο μαντέμι την περιστρέφουν και εκείνη περιστρέφει τον άξονα του συμπιεστή - και επομένως τον ίδιο τον συμπιεστή.

Κεντρικό σώμα
Το σώμα βρίσκεται στο κέντρο του τούρμπο, μεταξύ του συμπιεστή και της τουρμπίνας. Στην κορυφή του εισέρχεται από τον κινητήρα λάδι υπό πίεση, που ψύχει και λιπαίνει τον άξονα και τα ρουλεμάν τα οποία βρίσκονται τοποθετημένα στο κέντρο του. 

Aξονας τουρμπίνας
Ο άξονας αυτός συνδέει την τουρμπίνα με τον συμπιεστή. Μέσα στο σώμα, ο άξονας υποστηρίζεται από δύο ρουλεμάν ή δαχτυλίδια.

Πιθανότερες αιτίες φθοράς της τουρμπίνας

Κακή λίπανση: αν η τουρμπίνα δεν τροφοδοτείται με την σωστή ποσότητα λαδιού ή η ποιότητα του είναι χαμηλή έχουμε πρόωρη φθορά δεδομένου ότι παίρνει πολλαπλάσιες στροφές από τον κινητήρα

Διαρροή λαδιού της τουρμπίνας: πιθανότατα λόγω υπερβολικής ποσότητας πλήρωσης λαδιού στον κινητήρα, βουλώματος στον αγωγό επιστροφής λαδιού κλπ.

Εισαγωγή ξένου σωματιδίου από τον κινητήρα και την πολλαπλή εξαγωγής με κύριες αιτίες π.χ. σπασμένο ελατήριο εμβόλου , βαλβίδας ,ακάθαρτο η ελαττωματικό φίλτρο αέρα κλπ..

Υπερστροφία κυρίως λόγω παραβίασης των επιτρεπομένων από τον κατασκευαστή μέγιστων ορίων στροφών/λεπτό («πουσάρισμα» κινητήρα) ,η βλάβης του ρυθμιστή πίεσης.

Υπερβολική θερμοκρασία καυσαερίων. Από την υψηλή θερμοκρασία προκαλούνται κυρίως ρωγμές-ρήγματα στα σαλιγκάρια μα αποτέλεσμα την μειωμένη απόδοση της τουρμπίνας η της καταστροφής της.

Πηγή: autotriti.gr

SDNA Google news
ΜΑΘΕΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΤΑ ΝΕΑ ΤΗΣ ΑΘΛΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΣ - ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ SDNA logo ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Εχεις turbo; Αυτές είναι οι κύριες αιτίες βλάβης
EVENTS