MENU
Χρόνος ανάγνωσης 6’

Το SDNA σας ξεναγεί στο... Μεστάγια της ΑΕΚ! (pics+vid)

0

Το περασμένο Σάββατο, η Νέα Φιλαδέλφεια πλημμύρισε από χιλιάδες οπαδούς της ΑΕΚ που πανηγύρισαν την επιστροφή της ομάδας τους στην κορυφή του ελληνικού ποδοσφαίρου. Εκεί που σήκωσε το αμέσως προηγούμενο πρωτάθλημά της, πριν από 24 χρόνια, η Ένωση επέλεξε να κάνει τη μεγάλη φιέστα της για τον φετινό τίτλο. Με την γιορτή να κορυφώνεται ακριβώς μπροστά από το σημείο όπου έστεκε κάποτε το «Νίκος Γκούμας».

Επί χρόνια, σε αυτό τον χώρο υπήρχαν μόνο μπάζα, απομεινάρια της κατεδάφισης του γηπέδου της ΑΕΚ το 2003. Όμως, από το περασμένο καλοκαίρι το σκηνικό έχει αλλάξει πλήρως. Στο οικόπεδο της ομάδας έχει στηθεί ένα εργοτάξιο, στο οποίο έχει στηθεί ένας οργασμός εργασιών. Με το νέο γήπεδο της Ένωσης, την «Αγιά Σοφιά», να έχει αρχίσει ήδη να «σχηματοποιείται» και να δίνει στον επισκέπτη μια εικόνα από το μέλλον.

Την εικόνα μιας καυτής έδρας, με κάθετες κερκίδες, στην μικρότερη προβλεπόμενη από τους κανονισμούς απόσταση από τον αγωνιστικό χώρο. Το SDNA ξεναγήθηκε -και σας ξεναγεί- στο εργοτάξιο της ΑΕΚ στη Νέα Φιλαδέλφεια και κατέγραψε την σημαντική πρόοδο των εργασιών. Με τους υπευθύνους του έργου, τους ανθρώπους που βρίσκονται εκεί από το πρωί μέχρι το βράδυ να μας εξηγούν τα πάντα γύρω από αυτό το κεφαλαιώδες για τον σύλλογο πρότζεκτ.

Τα στάδια κατασκευής του γηπέδου...

Ο μηχανικός της εταιρείας Dimand (που έχει αναλάβει το μάνατζμεντ του έργου), Πάνος Παναγιωτίδης μας ανέλυσε τα βασικά στάδια και τα απαιτητικά σημεία του πρότζεκτ: «Τώρα είμαστε στην ευχάριστη θέση να μπορούμε να βλέπουμε την φάση κατασκευής του γηπέδου της ΑΕΚ. Μίας πολύπαθης ιστορίας που ξεκίνησε πριν πολλά χρόνια. Με τη νέα διοίκηση, ξεκίνησε η συγκεκριμένη προσπάθεια. Αντιμετωπίσαμε πολλά πολεοδομικά και θεσμικά προβλήματα και από τα τέλη της προηγούμενης χρονιάς έχουμε μπει στην φάση της κατασκευής.

Να σας εξηγήσω ότι το κάθε γήπεδο σε επίπεδο στατικής δομής έχει κάποια συγκεκριμένα στάδια. Ένα από αυτά, και κύριο, είναι των θεμελιώσεων και των εγχύτων κατασκευών. Πάνω σε αυτές έρχονται και κάθονται οι προκατασκευασμένες κερκίδες. Η επόμενη φάση είναι το στέγαστρο, μία μεταλλική κατασκευή. Είναι η πιο σύνθετη κατασκευή το στέγαστρο. Συνήθως είναι μεγάλες διατομές που έρχονται από το εξωτερικό. Είναι επεξεργασμένες και εδώ γίνονται κάποιες επιπλέον διαδικασίες. Τα επόμενα στάδια αφορούν στα ηλεκτρολογικά και μηχανολογικά. Από το κοίλο της κατασκευής διέρχονται άπειρα μέτρα καλωδίων για να συνδέσουν όσα συστήματα υπάρξουν. Ένα από τα βασικότερα θέματα για την κατασκευή ενός γηπέδου είναι η χωροθέτησή του. Όταν ξεκινήσαμε εδώ πέρα ο χώρος που άνηκε στην ΑΕΚ ήταν 26 στρέμματα.

Με βάση την γεωμετρία δεν μπορούσε να χωρέσει με τίποτα το γήπεδο σε αυτόν τον χώρο. Έτσι έγινε όλη η διαδικασία για να προστεθούν στην εγκάρσια διάσταση άλλα τρία στρέμματα από το άλσος. Έτσι, η συνολική διάσταση του χώρου έφτασε τα 29 στρέμματα. Αυτό και μόνο ήταν μία πρόκληση τεχνικά, δεδομένου ότι δεν υπήρχε απαραίτητος χώρος για ενιαία κλίση στις κερκίδες όπως στο γήπεδο Καραϊσκάκη. Όταν υπάρχει ενιαία κλίση στις κερκίδες απαιτείται μεγαλύτερο πλάτος. Αναγκαστήκαμε να πάμε σε μία κατασκευή με διπλό διάζωμα που επιβαρύνει οικονομικά την κατασκευή. Επίσης δεν υπήρχε χώρος για υποστυλώσεις του στεγάστρου. Έτσι πήγαμε σε μία άλλη επιλογή να υπάρξουν τέσσερις πυλώνες στις ακμές του γηπέδου και εκεί πάνω να κάτσει όλο το στέγαστρο. Είναι μία κατασκευή πολύ δύσκολη».

Συναρμολόγηση του στεγάστρου στον αέρα!

Ο υπεύθυνος στατικής μελέτης του γηπέδου Ανδρέας Γιαννακάς, μας ανέλυσε τεχνικές λεπτομέρειες του έργου, αλλά και τον τρόπο που θα τοποθετηθεί το στέγαστρο, το οποίο θα συναρμολογηθεί στον αέρα: «Όλος ο χώρος του γηπέδου έχει χωριστεί σε 14 τομείς. Οι 12 από αυτούς εξωτερικοί των κερκίδων και οι 2 της εισόδου που έχουν τις περισσότερες μηχανολογικές χρήσεις και τις εισόδους του πάρκινγκ. Το γήπεδο έχει μοιραστεί σε 58 άξονες και είναι κατά την ακτίνα, έχουν δηλαδή ως θέση το κέντρο του γηπέδου. Το κυριότερο πρόβλημα για εμάς είναι πως θα καταφέρουμε να βάλουμε μία στέγη την στιγμή που ο χώρος δεν μας επιτρέπει μία μορφή στεγάστρου προβόλου.

Θα ήμασταν εκτός του περιγράμματος του οικοπέδου. Η επιλογή ήταν να καταφέρουμε μέσα από τέσσερις πυλώνες να σηκώσουμε ένα στέγαστρο που στην πραγματικότητα είναι εκκρεμές, γιατί κρέμεται έξω σε απόσταση 12 μέτρων με ανάρτηση. Κάθε πυλώνας πρέπει να φέρει περίπου 1000 τόνους. Αυτό μας ανάγκασε να προεντείνουμε τον πυλώνα κατακόρυφα. Αυτό είναι μία πολύ πρωτότυπη και σπάνια κατασκευή. Το στέγαστρο αποτελείται από τέσσερις μεταφορείς. Το άνοιγμα που καλύπτουν είναι 135 μέτρα. Αυτοί θα κρεμαστούν πρώτα και μετά θα μπει η κάλυψη.

Οι κρεμάσεις γίνονται μέσα από ένα σύστημα που το ονομάζουμε ανάρτησης. Για να κλείσει συνδέονται με καλώδιο. Ο στόχος είναι να φτιάξουμε τους μεταφορείς στον αέρα, να τους συνδέσουμε και μετά να έρθουμε να τους καλιμπράρουμε μέσω των καλωδίων. Έτσι θα έρθουν τα κομμάτια των μεταφορέων, θα στηθούν στο κέντρο του χώρου και μετά θα τοποθετηθούν. Κάθε κομμάτι που μπορούμε να σηκώσουμε είναι γύρω στα 20 μέτρα».

«Στόχος ο Αύγουστος του 2019»

Βέβαια, βλέποντας την καθημερινή πρόοδο, το μεγάλο ερώτημα που «καίει» τον κόσμο της ΑΕΚ είναι πότε θα μπορέσει να μπει η ομάδα στο νέο της γήπεδο. Ο εκπρόσωπος της «Δικέφαλος 1924», Χρήστος Παπαδημητρίου, μας μίλησε για τον στόχο που έχει τεθεί: «Περίπου Αύγουστο του 2019 θα είναι έτοιμο. Υπάρχουν κάποιοι εξωγενείς παράγοντες που έχουν να κάνουν με την υπογειοποίηση. Έρχεται να ταυτιστεί ένα ιδιωτικό έργο της ΑΕΚ με ένα δημόσιο έργο.

Ευελπιστούμε ότι θα γίνει Αύγουστο του 2019. Αυτή την στιγμή βρισκόμαστε 20 ημέρες νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα όμως νομίζω πως αυτό το διάστημα στην πορεία θα χρησιμοποιηθεί για να καλυφθούν τυχόν καθυστερήσεις. Ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε επίσης είναι η μεταφορά των σκουπιδιών που θα έπρεπε να γίνει από τον δήμο αλλά καθυστερεί».

Σε μια γωνιά του... αγωνιστικού χώρου, όπως θα διαμορφωθεί στο μέλλον, στέκει ακόμη ο εμβληματικός δικέφαλος αετός που είχαν ζωγραφίσει στο οικόπεδο οι οπαδοί της ΑΕΚ, προκειμένου να θυμίζει στα χρόνια που η ομάδα ήταν μακριά από τη Νέα Φιλαδέλφεια, ότι σε αυτό το σημείο... χτυπά η καρδιά της ΑΕΚ. Η πρόθεση των ανθρώπων της ομάδας ήταν αυτός ο αετός να «σωθεί», όμως αποδείχθηκε αδύνατο. «Δυστυχώς, θα γκρεμιστεί. Είναι βαμμένο πάνω σε μπετό που δεν έχει σίδερα. Το αφήνουμε όσο μπορούμε, δηλαδή μέχρι να φτιαχτεί ο αγωνιστικός χώρος και μετά αναγκαστικά θα το γκρεμίσουμε. Προσπαθήσαμε να το μετακινήσουμε αλλά δυστυχώς είδαμε ότι αυτό είναι αδύνατο», εξήγησε ο κ. Παπαδημητρίου.

Το «καυτό»... Μεστάγια της ΑΕΚ

Το «πέταλο» της παλιάς θύρας 21 έχει υψωθεί κατά το... ήμισυ. Όμως, ήδη όταν στέκεσαι μπροστά του, μπορείς να αντιληφθείς την ιδιαιτερότητα που θα έχει το νέο γήπεδο της ΑΕΚ, το πόσο καυτή έδρα θα αποτελέσει για την ομάδα. «Ο θεατής θα έχει την αίσθηση ότι... πέφτει», εξηγεί ο κ. Παπαδημητρίου και προσθέτει: «Το γήπεδο θα θυμίζει δύο στην Ισπανία: το Ριαθόρ της Ντεπορτίβο Λα Κορούνια και το Μεστάγια της Βαλένθια.

Κι ένα στην Αυστρία, της Ραπίντ Βιέννης. Οι εξέδρες θα βρίσκονται σε τέτοια απόσταση από τον αγωνιστικό χώρο που οι παίκτες θα μπορούν να διακρίνουν πρόσωπα οπαδών. Δύο σημαντικά στοιχεία θα είναι η κλίση και η ακουστική του. Με όριο τις 36 μοίρες κλίσης έχει σχεδιαστεί να έχει 34, ενώ η ακουστική του λόγω κατασκευής θα είναι μοναδική».

Τέλος, πολλά ακούστηκαν και ειπώθηκαν όλα τα προηγούμενα χρόνια για το κατά πόσο οι κάτοικοι της Νέας Φιλαδέλφειας έχουν πρόβλημα με την επιστροφή της ομάδας στην πόλη. Τι έχει συμβεί μέχρι τώρα; «Χαρακτηριστικό του πόσο το θέλει η περιοχή το γήπεδο είναι πως ως τώρα δεν έχουμε αντιμετωπίσει κανέναν πρόβλημα από τους κατοίκους. Δουλεύουν οι εργαζόμενοι μέχρι τις 7-8 η ώρα και δεν έχει βρεθεί ούτε ένας να παραπονεθεί. Υπήρξαν μάλιστα ημέρες που ήταν αναγκαίο να γίνονται εργασίες στις 4 το πρωί!».

Δείτε βίντεο από την αυτοψία του SDNA:

Το SDNA σας ξεναγεί στο... Μεστάγια της ΑΕΚ! (pics+vid)