MENU

Αυτό που κάθε χρόνο απασχολεί όσους ασχολούνται με τη Eurovision και τα υποψήφια τραγούδια να εκπροσωπήσουν τη χώρα -που προ κρίσης ήταν οι πάντες- είναι κατά πόσο υπάρχει ή πρέπει να υπάρχει σε αυτά το ελληνικό στοιχείο. Κατά καιρούς έχουμε δει υποψηφιότητες που το αγνόησαν, άλλες που επίμειναν ελληνικά κι άλλες που το αξιοποίησαν, συνδυάζοντας ραπ με όπα ή απλώς συνδυάζοντας δυο όπα και τρεις πενιές με τα πάντα...

Στις τελευταίες ανήκουν οι τρεις από τις πέντε φετινές υποψηφιότητες που ανακοινώθηκαν σήμερα -η τέταρτη θα μπορούσε να εκπροσωπεί οποιαδήποτε χώρα της Ευρώπης, η πέμπτη θα έκανε θραύση στη... Eurovision της Αφρικής -αν υπάρχει. Ας τις δούμε μία μία.

Crash and burn και αόρατο μπουζούκι

Οι C Real τραγουδούν ένα τραγούδι που λέγεται “Crash and burn” -σε απλά ελληνικά. Η τραγουδίστρια τους χορεύει σε ποπ ρυθμούς, ανάλογο είναι και το στιλ των υπόλοιπων μελών του συγκροτήματος, οι οποίοι χοροπηδούν με κέφι (ένας με μαλλιά και μούσια, άλλος με κοστούμι και γραβάτα, κι ο τρίτος με ανταύγειες και δερμάτινο), όταν ξαφνικά -κι εντελώς απροειδοποίητα- το ελληνικό στοιχείο σκάει μύτη! Κάτι σαν μπουζούκι ακούγεται από το πουθενά, τα μέλη του συγκροτήματος αρχίζουν να κινούνται στο ρυθμό του, ενώ παράλληλα η τραγουδίστρια συνεχίζει να τραγουδά: “Crash and burn baby, burn baby” (εδώ πέφτει πενιά) και το κάτι σαν μπουζούκι εξαφανίζεται -εξίσου μαγικά- και το τραγούδι ολοκληρώνεται όπως άρχισε. (Καλά, με αυτό το τραγούδι θα μυρίσει Ελλάδα, ρίγανη και θυμάρι, στη Eurovision...)

Ela και... ξερό ψωμί

Πάμε στο επόμενο υποψήφιο, που τραγουδάει ο Barrice, ο οποίος είναι εξ ολοκλήρου ντυμένος με τζιν όπως και οι χορεύτριες του. Στίχος αγγλικός, ρυθμός Eurovision-ικός και εύκολος στο να αποτυπωθεί και μια δισύλλαβη και αρκετά γνωστή ελληνική λέξη στο ρεφρέν και στον τίτλο του: Ela -omiloume ellinika me greeklish ως καταλαβαίνετε. Ομως το “ela” δεν είναι η μοναδική γεύση Ελλάδας στο τραγούδι -κι αυτό δεν είναι απαραιτήτως καλό νέο. Και πάλι εντελώς ξαφνικά, μόλις το χαρούμενο ποπ ρεφρέν ολοκληρώνεται,  ακούγεται κάτι σαν σειρήνα -που κανονικά θα έπρεπε να μας υποψιάσει- και πάλι από το πουθενά φτάνει ήχος που θυμίζει μπουζούκι. Οι χορεύτριες αλλάζουν ρυθμό κι αρχίζουν να χορεύουν κάτι που θυμίζει συρτάκι κι ύστερα το μπουζούκι επιστρέφει στο πουθενά και το τραγούδι συνεχίζεται κανονικά -για όσους άντεξαν να ξεπεράσουν την προηγούμενη παρένθεση.

This time for Africa

Φτάνουμε στη Shaya και στο τραγούδι “Sunshine”, στο οποίο δεν υπάρχουν χορευτές που χορεύουν κάτι σαν συρτάκι ούτε ακούς κανένα όργανο που να θυμίζει μπουζούκι -ευτυχώς. Στο τραγούδι, όμως, ακούς πνευστά και κρουστά, και φωνητικά που κάνουν “έα έα έαέ” και ο ρυθμός είναι αφρικάνικος και βλέπεις τη Σάγια να χορεύει και να λικνίζεται με μια φουστίτσα με κρόσια και νομίζεις πως βλέπεις τη Σακίρα να σε καλωσορίζει στο Μουντιάλ τραγουδώντας: “This time for Africa”...

Αλλη μια αγγλόφωνη μπαλάντα

Πάμε στην επόμενη συμμετοχή. Η περσινή νικήτρια του “The Voice”, Μαρία Ελενα Κυριάκου τραγουδάει στο πιάνο μια μπαλάντα σε αγγλόφωνο στίχο. Ελληνικό στοιχείο δεν υπάρχει πουθενά -Θεός φυλάξοι, γιατί προς στιγμή φοβήθηκα ότι θα σηκωθεί ο πιανίστας και θα αρχίσουν να χορεύουν συρτάκι. Υπέροχη επιλογή, δεν λέω, και βαρετή όσο άλλη μια αγγλόφωνη Eurovision-ική μπαλάντα...

Και τζαζ και συρτάκι και όπα και χάμω

Τελευταία, η μόνη συμμετοχή που προτίμησε τον ελληνικό στίχο, αυτή με τη Θωμαή Απέργη και το τραγούδι “Jazz και συρτάκι”. Εδώ σίγουρα έχουμε ένα τραγούδι που θυμίζει κάτι από πιο παλιά Ελλάδα (μιούζικαλ, επιθεώρηση ή ελληνική ταινία), κι έχει και ελληνικό στίχο που σε κάποια σημεία... παραείναι ελληνικός όπως για παράδειγμα στην ομοιοκαταληξία “βγαίνω στο φως και τρέχω στην άμμο, έλα κι εσύ μην κάθεσαι χάμω” -η συνέχεια του λόγου κανονικά θα ήταν: Σήκω από χάμω ρε γαϊδούρι κι έλα να τρέξουμε μαζί στην άμμο... Μέχρι που κι εδώ έχουμε μια ξαφνική παρέμβαση του μπουζουκιού που έρχεται από το πουθενά μαζί με άντρες αποφασισμένους να χορέψουν συρτάκι, οι οποίοι εμφανίζονται λέγοντας “όπα!” και μένεις σύξυλος να ανησυχείς για τη σοβαρότητα του πλήγματος: τόσο ελληνικό στοιχείο απανωτά, το αντέχει ένας ανθρώπινος οργανισμός

Οι υποψηφιότητες για τη Eurovision και το ελληνικό στοιχείο